Er was geen ontkomen aan, President Trump en de EU hebben geen akkoord bereikt op het gebied van de importheffingen met als resultaat een handelsoorlog. Buiten de mogelijke problemen voor de economie rijst de vraag: wat heeft dit voor invloed op de import van Amerikaanse auto’s en motorfietsen?
Door: Jacques Verzijlbergen
Tot dusver is gesteld dat de U.S. 25 procent importheffingen heeft ingesteld op staal en 10 procent op aluminium met uitzonderingen daargelaten op landen die inmiddels een akkoord hebben bereikt. Tegenmaatregelen zijn door de EU opgesteld en wat naar buiten is gekomen zijn dat Bourbon, Levi’s en U.S. motoren onder verhoogde importheffingen zullen vallen. De gedachte hierachter is dat de producten gefabriceerd in juist die staten waar Trump de meerderheid heeft, het hardst getroffen worden.
Wat doet het met de prijzen van Amerikaanse motorfietsen in ons land?
Goede vraag, tot nu toe lijkt het er op dat alleen Harley-Davidson en Indian Motorcycles (eigendom van Polaris) getroffen worden. Harley-Davidson heeft inmiddels laten weten dat de toename in kostprijs niet doorberekend wordt in de verkoopprijs aangezien zij dan hun concurrente positie zouden verliezen. Indian heeft nog geen officiële verklaring afgegeven.
Gevolgen op de langere termijn
Voor Indian, welke zich nu nog voornamelijk op de binnenlandse markt richt en daar substantiële groei in zowel marktaandeel als verkoopcijfers laat zien, lijken de effecten op lange termijn vooralsnog mee te vallen. Daarbij hebben zij het enorme conglomeraat aan ondernemingen van Polaris achter zich staan en hebben daardoor een lange adem.
Harley-Davidson heeft een stuk meer te verliezen. Verkoopcijfers dalen al en het marktaandeel op de U.S. markt verkleint door concurrentie en het pensioneren van de harde Harley-Davidson kern. Recente investeringen om de line up te moderniseren en andere factoren hebben het aandeel al doen zakken. En daar bovenop hebben ze nu dus ook te maken met een drastisch verminderde winst op iedere motor die in Amerika gemaakt wordt maar in Europa verkocht, doordat zij de heffingen uit eigen zak betalen.
Om zichzelf te beschermen maakte Harley bekend dat zij, als gevolg van de gestegen tarieven, de productie van motoren voor de Europese markt gaan verplaatsen naar internationale locaties. Dit leidt natuurlijk wel tot banenverlies in de VS, tot groot ongenoegen van Trump. Maar het is eigenlijk het enige wat dit iconische merk kan doen om deze oorlog te overleven.
En de vierwielers?
Vorige week heeft president Trump al middels Twitter laten weten wat zijn ideeën hierover zijn:
‘Based on the Tariffs and Trade Barriers long placed on the U.S. and it great companies and workers by the European Union, if these Tariffs and Barriers are not soon broken down and removed, we will be placing a 20% Tariff on all of their cars coming into the U.S. Build them here!’
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 22, 2018
Ook hierop is alweer een reactie vanuit de EU gekomen waarbij de lezing is dat een duidelijke tegenmaatregelen zullen worden getrokken. De Europese commissaris Jyrki Katainen: “If they decide to raise their import tariffs, we’ll have no choice, again, but to react.”
Wie zijn de verliezers en winnaars?
In deze handelsoorlog zijn alleen maar verliezers, zoals auto- en motorliefhebbers voor wie hun favoriete voertuig straks misschien onbetaalbaar wordt. Daarnaast dwingt het fabrikanten drastische stappen te nemen, zoals kiezen tussen dezelfde kwaliteit leveren en de prijzen drastisch verhogen, alternatieven vinden in inkoop of productielijnen verplaatsen en in het meest radicale geval de export/import stoppen naar verliesgevende markten. In alle gevallen zal het onvermijdelijk leiden tot een stijging van de kosten en potentiële lagere afzet. En voor importeurs en dealers wordt het een even zware tijd, waarin ze hun inkomsten (drastisch) zullen zien verlagen En dit op beide continenten.