Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    IONIQ electric moet Hyundai helpen schoonste en grootste te maken

    Auto Elektrisch 23-11-2016Geen reacties

    Hyundai heeft grootse ambities en wil in 2020 de groenste autofabrikant ter wereld en het grootste Aziatische automerk in Europa zijn. De toekomst is volgens de Koreaanse autofabrikant elektrisch en investeert daarom de komende jaren miljarden in 22 zuinige tot zeer zuinige hybride, plug-in hybride, elektrische en brandstofcel auto’s.

    hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanHiermee wil Hyundai dat binnen vier jaar 40 procent van zijn gamma elektrisch aangedreven is. Mark reed recent met de IONIQ hybride waar nog een benzinemotor in zit. In 2017 komt er een plug-in versie en vanaf eind 2017 introduceert Hyundai een nieuwe generatie waterstofauto’s en meer elektrische aandrijfsystemen in nieuwe modellen. Maar zo ver zijn we nog niet, ik was aanwezig bij de introductie van de volledig elektrische Hyundai IONIQ electric.

    Elektrificatie is de oplossing

    Volgens Hyundai is elektrificatie de oplossing om de luchtkwaliteit te verbeteren. “Met elektrificatie voldoen we aan het internationale beleid om de luchtkwaliteit te verbeteren, realiseren we een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer, verlagen we de uitstoot in Nederland drastisch en stimuleren we een scherpere bijtelling”, aldus Hyundai directeur Bas Wibier. “Bovendien kiest de lease- én particuliere klant steeds milieubewuster en wil hij duurzame, praktische en schone auto’s.”

    hyundai-ioniq-electricHyundai heeft in de IONIQ duurzame en biologisch afbreekbare materialen gebruikt. In de zachte interieurdelen zit 25 procent suikerriet. Voor de harde interieurdelen gebruikt Hyundai 10 procent natuurlijke materialen zoals houtzaagsel. Ongeveer 13 procent van de metallic look verf is gemaakt van sojabonen en in de hemelbekleding en het tapijt zit nog eens 20 procent suikerriet verwerkt.

    En de Hyundai IONIQ electric?

    Ja, daarvoor was ik bij de introductie, de elektrische Hyundai IONIQ electric. De Hyundai heeft volgens de New European Driving Cycle (NEDC) een actieradius van 280 kilometer. Maar we weten dat deze test nooit de realiteit toont. Hyundai bevestigt dit, maar zegt dat 200 kilometer rijden op één batterijlading mogelijk is. En dat rijden doet de IONIQ electric prima.

    hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanDoor de tractiebatterij ligt het zwaartepunt van de auto laag, waardoor hij ondanks zijn conventionele wagenhoogte ook op nat en glad wegdek goed op de weg ligt, strak stuurt en groot en degelijk aanvoelt zonder lomp te worden. Hard rijden in Nederland mag niet en kan bijna nooit. Maar mocht je de ruimte en geen controles hebben dan kun je met een topsnelheid van 165 kilometer per uur lekker opschieten.

    Rijplezier en comfort

    Rijplezier en comfort zijn voor misschien wel de meeste mensen een belangrijke voorwaarde bij de aanschaf of lease van een auto. En daarin slaagt de Hyundai IONIQ electric. Het interieur van de electric onderscheidt zich van de hybrid door chique koperkleur accenten op de luchtroosters en het middenconsole en in de bekleding. In het interieur vind je verder mooie materialen en duidelijke en overzichtelijke voertuig- en entertainmentinformatie. Ik voelde mij in de IONIQ meteen thuis en dat zegt veel over deze auto.

    hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanHet interieur van de IONIQ is ruim, volgens Hyundai de ruimste in zijn klasse. Achterin zit je met een gemiddelde lengte prima en er is veel plaats voor bagage in de kofferbak. Als je op de snelweg rijdt, valt het op hoe stil de IONIQ is. Windgeruis en bandengeluid zijn nauwelijks aanwezig. Vanzelfsprekend zit de IONIQ vol met systemen die de veiligheid bevorderen. Het totale rijplezierplaatje klopt helemaal.

    Conclusie

    De Hyundai IONIQ is een betaalbare, mooie en comfortabele auto met dito rijprestaties. Het enige waar ik mij bij de IONIQ continue aan stoor is de in mijn ogen afzichtelijke voorkant. Die is namelijk vlak want er zit geen grille in. Gelukkig kun je die tegen meerprijs de plastic delen voor en achter (foto bovenin artikel) veranderen. De hybride grille past ook op de neus van de electric.   

    hyundai-ioniq-electric-driving-dutchmanMet de Hyundai IONIQ electric profiteer je voorlopig nog van vier procent bijtelling en subsidies van de Nederlandse overheid en in verschillende Nederlandse gemeentes. Je rijdt al in een elektrische IONIQ vanaf iets meer dan 32 duizend euro. Of de Hyundai dit jou waard is, ervaar je het beste door er eens een proefrit mee te maken.

    Informatie

    Merk: Hyundai
    Model: IONIQ
    Type: electric 
    Aandrijving: elektromotor
    Vermogen: 88 kW
    Koppel: 295 Nm
    Topsnelheid: 165 km/h
    Transmissie: elektromotor
    Gewicht: 1.420 kg
    Prijs vanaf: 32.280 euro
    Prijs gereden model: 32.280 euro  
    Laadvermogen: 460 kilogram

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGeblinddoekt over Silverstone in een Alfa Giulia Quadrifoglio
    Next Article Ford Transit Custom Sport, een echte sportieve bestelbus?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?