De Jaguar F-PACE is mijn nieuwe favorietste SUV. Hij is precies goed en heeft het beste van alle toonaangevende SUV’s in zich. De Jaguar F-PACE, league on its own.
Liever eerst de video bekijken?
De F-PACE is geïnspireerd door de F-TYPE en vertegenwoordigt volgens Jaguar een perfect uitgebalanceerde combinatie van prestaties, stijl en praktische functionaliteit. “Hij biedt een unieke combinatie van door Jaguar sportauto’s geïnspireerd exterieurdesign, prachtig samengevoegd met een absoluut ruim, praktisch en luxueus interieur. De F-PACE is onze sportauto voor het hele gezin.”
Wat mij betreft is de Jaguar F-PACE is één van de fraaist vormgegeven SUV’s die er op dit moment is. Zelfs het instapmodel van 54 duizend euro kun je zonder enige schaamte naast een Bentley Bentayga, Mercedes-Benz GLC, Range Rover Sport, Jeep Grand Cherokee of Porsche Cayenne zetten. De Jaguar is minimaal net zo mooi, zo niet mooier dan deze upperclass SUV’s, maar oordeel zelf.
Opgestoken duimen en smartphones
Dat het design goed is, blijkt ook uit de talloze opgestoken duimen en zwaaiende medeweggebruikers. Als je langzaam genoeg rijdt, nemen mensen de moeite hun smartphone op je te richten om een foto te maken. Ik geniet er van om in deze mooie auto te mogen en kunnen rijden.
Ook binnenin blinkt de F-PACE uit, het interieurdesign is eenvoudig en er is geen overmaat aan knoppen en tierelantijnen te vinden zoals bijvoorbeeld in de Porsche Cayenne. De informatie op het digitale instrumentenpaneel is overzichtelijk, helder en goed afleesbaar. De bediening en informatieweergave op het nieuwe Jaguar Land Rover infotainmentsysteem zijn werkelijk fantastisch.
Aandrijflijn en onderstel zijn fantastisch
De aandrijflijn en het onderstel van de F-PACE zijn fantastisch. Dat mag ook niet anders als je bijna anderhalve ton in euro’s aan een auto uitgeeft, de prijs van het aangeklede topmodel waar ik mee reed. Jaguar heeft voor de F-PACE ook het onderste uit de technische kan gehaald. Zo laat het luchtgeveerde vierwielaangedreven onderstel je denken dat je in een sportieve coupé rijdt, zo snel past het zich aan de omstandigheden aan.
En dan de 3-liter V6 benzinemotor met supercharger, deze is werkelijk briljant. Als je plankgas wegrijdt is het net of je in een F-Type rijdt. De gasresponse is rap, al moet de automatische 8-versnellingsbak in de dynamische sportstand wel heel even nadenken in welke versnelling hij de F-PACE lanceert. Dit leidde bij mij af en toe tot lichte maar ook de enige irritatie. En als je dan gelanceerd wordt, dan beleef je ook echt iets. Wow, wat een geluid en wat een koppel!
Conclusie
De keuze of je een Jaguar F-PACE koopt is uiteraard heel persoonlijk. Wat mij betreft is het de meest allround SUV die er op dit moment is. Hij is tegelijkertijd bruut, chique, sportief en elegant. Ondanks zijn flinke gewicht kan het onderstel goed uit de voeten met de vele kilo’s. Er is al een handgeschakelde F-PACE met 2-liter dieselmotor, handbak en achterwielaandrijving voor 54.880 euro en dan rij je echt al in iets heel unieks en moois. Maar het leukste en verreweg het gaafste is natuurlijk de F-PACE met de SuperCharged 3-liter V6. Uiteraard lust deze een aardige slok brandstof, maar je krijgt er wel een enorme bak emotie en rijplezier voor terug, de Jaguar F-PACE is a league on its own!
Informatie
Merk: Jaguar
Model: F-PACE
Type: 3.0 V6 SC 380 pk First Edition Automaat AWD
Gewicht: 1.884 kg
Prijs: vanaf € 54.880,-
Prijs testauto: € 135.720,-
Motor: 2.995 cc V6, 380 pk
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 8 v., sequentiële automaat
Topsnelheid: 250 km/h
Opgegeven gemiddeld verbruik: 8,9 l/100km
CO2-uitstoot: 209 g/km
Energielabel: F
Garantietermijn: 3 jaar, onbeperkt km’s (carrosserie: 6 jaar)
Carrosserie: 5-deurs, SUV
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 639 kilo