De Jaguar F-Type Coupé S 3.0 V6 SC 380 AWD automaat is een genot om naar te kijken én mee te rijden. Ik mocht vijf dagen met de brute, maar ook verfijnde krachtpatser op stap. Een half uur voor iedere rit begon de adrenaline al te stromen en kreeg ik vlinders in mijn buik. Adrenaline en vlinders die tot lang na iedere rit bleven doorstromen en zweven.
In de typeaanduiding staat S voor 40 pk meer dan de standaard 340 pk die Jaguar als ‘instapmodel’ aanbiedt. Je hebt het basismodel al voor rond de 94 duizend duizend euro. Dat is inclusief een abominabele 12 duizend euro btw en 42 duizend euro bpm. 3.0 betekent de cilinderinhoud van de V6 (er is ook een V8), SC maakt duidelijk dat er Super Charger aan het blok hangt en AWD zorgt dat alle vier de wielen aangedreven worden.
Bekijk de Jaguar F-TYPE per drone
Voor de chique liefhebber van snelle auto’s
Even terug naar de opwinding. Er zijn niet veel auto’s waar ik hyper van wordt. Extreem hyper wordt ik van snelheid in combinatie met geluid. In dit rijtje staan sportwagens zoals een klein beetje de bizarre Subaru WRX STI en vooral allemansvriend Porsche 911, de briljante Mercedes AMG GT S, de brute Nissan GT-R en zelfs de speelse Ford Mustang viercilinder EcoBoost. Allemaal hebben ze, net als deze Jaguar F-Type, hun eigen specifieke uiterlijke en innerlijke kenmerken die ze uniek maken.
Zo ook de Jaguar. De F-Type ziet er op zijn manier van binnen en buiten net zo uniek mooi als de andere sportieve modellen waar ik mee gereden heb. En Jaguar heeft het voor elkaar gekregen een brute sportwagen te maken waarmee je niet als pooier, maar als hardwerkende, chique en van het leven genietende heer gezien wordt. De Jaguar is smooth en sophisticated of beestachtig wanneer jij het wil.
Emotie- en oorgasmische motor- en uitlaat geluiden
De hele auto is er op ontworpen om zijn berijder of berijdster orgasmes te bezorgen. Nee, niet die seksuele, maar wel en des te meer die gevoelsmatige en hoorbare. Iedere keer als ik wist dat ik met de Jag op pad zou gaan, kreeg ik minimaal een half uur van tevoren die herkenbare kriebels en gezonde spanning in mijn buik. En dat gevoel verdween pas weer uren na het parkeren van de auto. Zo dicht mogelijk in de buurt natuurlijk.
Het oorgasme begint al bij het starten, de V6 is niet verlegen en laat zich maar al te graag horen. De zware en krachtige roffel geeft je trommelvliezen een heerlijke geluidsbeurt en dwingt je bijna om meerdere starts achter elkaar te doen. Het geluid van de V6 tijdens accelereren en decellereren is werkelijk fantastisch. De F-Type praat gewoon met je, en je hebt geen kans je in zijn gesprek te mengen. Zo gefascineerd vertelt hij zijn levensverhaal.
Wow, wat schakelt die bak snel
Door het geweldige geluid was ik continue bezig om met de flippers op en terug te schakelen. Vooral bij ‘rustig’ rijden en opschakelen rond 2.500 toeren geven de trompetten in zijn achterste een waanzinnig krachtig geluid. Als je terugschakelt, zegt de Jag tegen je: “Dat was fijn hé!” Jazeker baby. Wow, wat schakelt deze 8-traps automaat lekker snel op en terug. Het voelt als een tik tegen de wielen die de F-Type door zijn vierwielaandrijving als een blok op de weg houden. Lekker hoor!
Ik heb eigenlijk maar een puntje van kritiek op de zaligmakende F-Type: het stuur. Dat had een slagje kleiner en dunner mogen zijn om het sportgevoel in de Jaguar te accentueren. De F-Type stuurt, zoals je van een auto van dit kaliber moet verwachten, kort en direct. Het ‘grote’ stuur is meer iets voor de F-Pace en andere auto’s in dit segment.
Conclusie
Er zit een, hou je vast, 770 Watt Meredian Surround Sound System met 12 luidsprekers en 16 versterkerkanalen entertainmentsysteem met navigatie in de Jaguar F-Type. Maar in de honderden kilometers die ik met de auto gereden heb, heb ik dit hooguit tien minuten gebruikt. Ander geluid dan de motor en uitlaten wil je niet horen in de F-Type. De ramen staan meestal open en de kortste en snelste route naar huis heb ik nooit genomen. En ik kon er zelfs 100 kilometer op 7,6 liter benzine mee rijden, al was dat niet heel makkelijk.
De Jaguar F-Type zelf is opwinding zonder minnespel. Zelden werd ik zo opgewonden van een auto. En volgens mijn dochter maakt het niet uit dat je er maar met z’n tweeën in kunt zitten want: “Als we ergens naartoe moeten, breng je toch eerst mij, dan mijn broertje en dan mama weg.” Het leven is zo simpel. De Jaguar F-Type maakt het bijzonder!
Informatie
Merk: Jaguar
Model: F-Type
Type: Coupé S 3.0 V6 SC 380 AWD automaat
Gewicht: 1.674 kg
Prijs: vanaf € 94.000,-
Prijs testauto: € 139.906,-
Motor: 2.995 cc V6, 380 pk
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 8 v., automaat
Topsnelheid: 275 km/h
0 tot 100 km/h: 5,1 seconden
Opgegeven gemiddeld verbruik: 8,9 l/100km
CO2-uitstoot: 211 g/km
Energielabel: G
Garantietermijn: 3 jaar, onbeperkt km
Carrosserie: 2-deurs, coupé
Aantal zitplaatsen: 2
Laadvermogen: 476 kilo