Jaguar Land Rover heeft zijn Ingenium motorenfamilie uitgebreid met een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor. De nieuwe motor is in eigen huis ontwikkeld en wordt geproduceerd in het Engine Manufacturing Centre (EMC) van Jaguar Land Rover in Wolverhampton, Verenigd Koninkrijk.

De 3,0-liter debuteert in de nieuwe Range Rover Sport en levert naar keuze 360 of 400 pk vermogen. Volgens Jaguar Land Rover reageert het nieuwe blok door respectievelijke koppels 495 en 550 Nm alerter op het gaspedaal dan de V6-benzinemotor die hij vervangt.

Jaguar Land Rover introduceert 20 procent zuinigere zes‑in‑lijn benzinemotor Driving-Dutchman

Om snel vermogen te kunnen leveren heeft de nieuwe zescilinder een elektrische supercharger. Een twin-scroll turbo en Continuous Variable Valve Lift ondersteunen de supercharger en zorgen voor meer vermogen en optimaliseren de efficiëntie van de motor.

Mild Hybrid-technologie

Dankzij een elektromotor in het 48 Volt mild hybrid electric vehicle technologie (MHEV) systeem wordt tijdens remmen energie teruggewonnen en opgeslagen. Hierdoor wordt het vermogen geoptimaliseerd en het brandstofverbruik en de emissies gereduceerd. Tijdens de acceleratie ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor.

Volgens de nieuwe NEDC norm WLTP verbruikt de nieuwe motor 20 procent minder brandstof dan de ‘oude’ V6-benzinemotor. Het nieuwe uitlaatsysteem heeft een benzinepartikelfilter, waarmee de uitstoot van schadelijke gassen 75 procent lager is.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: