“Even ruik’n, voel’n en proev’n”, sprak de Groningse boer uit het bekende televisieprogramma likkebaardend voor hij ‘zijn’ vrouwen ging ontmoeten. Hij droeg zijn mooiste overhemd, poetste een keer extra z’n tanden en deed z’n uiterste best zo beschaafd mogelijk voor de dag te komen. Of dat laatste hem is gelukt is niet aan mij om te bepalen, maar wat hij zeker wel had begrepen is dat je nooit een tweede kans voor een eerste indruk krijgt.
Door: Gijs Bosman
Online
Bij het zoeken naar een andere auto gaat het eigenlijk net zo. Het ruiken, voelen en proeven is weliswaar de tweede stap -de laatste keer dat ik iemand sprak die op zaterdagmiddag onvoorbereid naar de autoboulevard ging is al meer dan tien jaar geleden-, maar die eerste indruk is minstens zo belangrijk. En die maakt een occasion online. Tussen de foto’s van zijn soortgenoten moet juist die ene auto eruit springen, want het is de eerste foto bij een advertentie die bepaalt of je als potentiële koper verder klikt naar de advertentie of dat je er simpelweg aan voorbijgaat.
Sneeuw
Ik verbaas me er soms over hoe weinig aandacht verkopers aan hun foto’s besteden. Zelfs met mijn professionele blik heb ik de neiging direct af te haken als een auto wazig gefotografeerd is. Of voor een rommelige achtergrond. Of hartje zomer te koop staat met foto’s die gemaakt zijn in de sneeuw. Het werkt gewoon niet. Een goed belichte auto, schoon en droog voor een strakke, neutrale achtergrond en vanuit de juiste hoek bekeken daarentegen doet het ook bij mij eigenlijk altijd goed.
Pareltje
Maar toch, foto’s zeggen lang niet alles. Regelmatig maak ik mee dat een auto die er op de foto’s prachtig uitziet in de praktijk heel slordig blijkt te zijn. Andersom komt ook voor, maar veel minder vaak. Want waar een auto vol gebruikssporen en krassen door een goede fotograaf zo gefotografeerd kan worden dat het heel wat lijkt, kan een pareltje door een slechte fotograaf helemaal afgekraakt worden! Met andere woorden: ik heb inmiddels geleerd dat ik niet te gemakkelijk op de foto’s moet afgaan. En dat een wat teleurstellende kennismaking soms wel eens tot een hele mooie liefde kan leiden.
Gijs Bosman adviseert bedrijven en consumenten over de aan- en verkoop van een gebruikte auto, caravan of camper en ondersteunt ze in de onderhandelingen over de prijs. Ga voor meer informatie naar website Gijs Bosman Advies.