De Jeep Cherokee is de laatste in een lange lijn van terreinwagens van dit Amerikaanse merk, dat nu deels onder Italiaanse vlag vaart. Is deze Cherokee nog altijd een echte Jeep?
De geschiedenis van het merk gaat terug tot 75 jaar geleden, toen de Willys MA ontwikkeld werd voor het Amerikaans leger. Dit lichte 4×4 voertuig kreeg al snel de (bij)naam Jeep, een verbastering van de afkorting GP, General Purpose, een indicatie van de veelzijdigheid van deze kleine wagen. Deze historie is in de Jeep Cherokee subtiel terug te vinden in het stuurwiel en in de voorruit. En dat doet het merk goed. Verwijzen naar het verleden is bij veel automobielfabrikanten aan de orde en geeft een merk net even een beetje meer cachet.
Een rumoerige maar stoere diesel
Ik reed de Jeep Cherokee met de nieuwe 2.2 MultiJet II turbodiesel, die bij een koude start wel wat hoorbaar is, zonder storend te zijn. Bij de stoere uitstraling van de Cherokee mag wat mij betreft best wel wat geluid aanwezig zijn. Eenmaal op temperatuur zakt het dieselgeluid naar de achtergrond en blijft een heerlijk stille en soepel draaiende motor over. Een motor die behalve vlot en krachtig ook nog eens betrekkelijk zuinig is, ondanks zijn 200 pk en 147 kW.
Deze motor wordt standaard geleverd met het Jeep Active Drive AWD (4×4) systeem en een 9-traps automaat. Over 1.419 testkilometers reed ik met een gemiddelde van 5,7 liter per 100 kilometer, wat voorwaar niet slecht is voor een auto met een gewicht van 1.853 kilo. Dit heeft alles te maken met de uitschakelbare achterwielaandrijving, waarbij alleen nog maar de voorwielen worden aangedreven, wat weer scheelt in het brandstofverbruik.
Negen versnellingen?!
De motor komt tot leven met een lichte druk op de startknop. De robuuste versnellingspook in de D-stand, het rechterpedaal naar beneden en gaan. Soepel schakelt de elektronisch gestuurde 9-traps automaat door de versnellingen zonder dat je daar erg veel van merkt. In het begin dacht ik dat 9 versnellingen wel wat veel van het goede zouden zijn, maar in de praktijk merkte ik daar eigenlijk helemaal niks van. Slechts bij gas los op wat hogere snelheid, zo rond de 120 kilometer per uur, vond ik de automaat wat twijfelen. Het leek dan soms of er eerst een beetje gas bij werd gegeven om vervolgens terug te schakelen, alsof de automaat niet kon kiezen uit de verschillende schakelprogramma’s.
Een echte terreinwagen
Over het uiterlijk van de Cherokee kan je discussiëren, maar onderscheidend is ie zeker met de bekende zeven ‘sleuven’ in de motorkap. En waar andere merken SUV’s aanbieden die er wat ingetogener uitzien, heb je bij de Cherokee echt het gevoel dat je er ook mee ‘off the road’ kunt gaan en buiten de gebaande paden kunt treden. Dit gevoel wordt versterkt door de prominente SelecTerrain knop die in de middenconsole naast de versnellingspook geplaatst is.
Met deze knop kan je kiezen uit de volgende modi: Auto, Snow, Sport en Sand/Mud. Zo heb je altijd grip op verschillende ondergronden; en dat verwacht je eigenlijk ook wel van een Jeep. Natuurlijk heb ik even uitgeprobeerd of de Cherokee in zompig gras uit de voeten kon. Na alle foto’s geschoten te hebben, kon ik met de SelecTerrain knop in Sand/Mud stand ervaren hoe de Jeep moeiteloos het gras weer inruilde voor het asfalt.
Limited
Qua luxe heb je niks te klagen in deze stoere Amerikaan. Er zijn vier uitvoeringen de Longitude, Longitude Freedom, de Limited en de Trailhawk. Welke uitvoering je ook kiest, de gebruikte materialen voelen goed aan, de stoelen zitten erg fijn en de meeste knoppen zitten onder handbereik. De Limited versie die ik reed, heeft onder andere het ParkSense parkeerhulpsysteem, Parkview achteruitrijcamera, verwarmbare elektrische verstelbare bestuurderstoel en koplampen met xenonverlichting. escortstars.ch
Fijne luxe aan boord en een stoer uiterlijk gaan dus wel degelijk samen. Waar ik me wel over verbaasde is de bagageruimte. Een mooie vlakke laadvloer, maar niet heel groot. Wat blijkt, het volwaardige reservewiel ligt verborgen onder de laadvloer. Dit neemt helaas behoorlijk wat ruimte in beslag.
Conclusie
Wil je een (stoere) SUV, dan moet de Jeep Cherokee zeker op je shortlist staan. Het is een opvallende auto die, ondanks zijn grootte en gewicht verrassend, zuinig is, zeker als je veel snelwegkilometers maakt. Mocht je onverhoopt of juist bewust van het asfalt raken, dan geen paniek, de Jeep is thuis op elke ondergrond. En hiermee heb ik ook direct het antwoord op de vraag die ik aan het begin stelde: Ja, de nieuwe Cherokee is zeker weten nog altijd een echte Jeep.
Informatie
Merk: Jeep
Model: Cherokee
Type: 2.2 liter (cc 2.184)
Prijs vanaf: € 48.514,00
Prijs testauto: € 65.060,00
Motor: viercilinder, 200 pk
Versnellingsbak: 9-traps automatische transmissie.
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 5,7 l/100km
CO2-uitstoot: 150 g/km
Energielabel: G
Garantietermijn: 2 + 1 jaar fabrieksgarantie (maximaal 120.000 km)
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 201 km/h
Carrosserie: SUV
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 591 liter
Laadvermogen: 642 m2 kilo
Onderhoudsbeurt: 20.000 km of elk jaar
Distributieriem vernieuwen: 120.000 km/6 jaar, in veel NL stadsverkeer 60.000 km/4 jaar
Plus
+ Verbruik
+ Stoer uiterlijk
+ fijne diesel motor
Min
– Bagageruimte valt tegen