Een 6,4 liter HEMI V8, 468 pk, Launch Control, Pirelli P Zero sportbanden en Brembo remmen. Als je dit leest, denk je waarschijnlijk niet aan een SUV. Maar dan zit je er toch naast, want dit alles is onderdeel van de waanzinnig heftige nieuwe Jeep Grand Cherokee SRT.
A big HEMI
Het is natuurlijk niet helemaal meer van deze tijd, zo’n enorme motor in zo’n grote wagen. Waar andere fabrikanten hun heil zoeken in turbogeladen kleinere inhoudsmaten, doet de SRT het nog lekker ouderwets met een Big HEMI (Hemi verwijst naar de hemispherical = bolle cilinderkop, een techniek voor het eerst toegepast in vliegtuigmotoren tijdens de Tweede Wereldoorlog).
En eerlijk gezegd: het heeft ook wel wat. Het maakt de SRT tot de bad boy onder de SUV’s en everybody loves a bad boy. Dat je bij iedere beweging van het gaspedaal een team van Greenpeace aan je auto hebt hangen omdat je weer een oliebron volledig hebt verbruikt, hoort daar dan ook wel bij.
Evenwichtig?
Eerder reed ik al met de Grand Cherokee en was blij verrast over het design, het interieur en de rijkwaliteiten. De auto ziet er evenwichtig uit en rijdt ook zo. Toen was het de 3.0-liter diesel in het zwart, nu de SRT in het rood en dat maakt toch wel uit. Waar de zwarte nog wel iets ingetogens had -als je daar überhaupt over kunt spreken bij een Grand Cherokee- is deze SRT een stuk meer aanwezig.
Grote luchthappers in de motorkap, dikke velgen met daarachter enorme remschijven en klauwen, sportieve spoilers en een dikke uitlaat aan beide kanten, duidelijk is dat je hier met een powerhouse te maken hebt.
Interieur
Binnenin is ook duidelijk dat je met de sportiefste van het stel te maken hebt. Het interieur is rijkelijk voorzien van SRT logo’s, carbonelementen en mooi leer. Je zit heerlijk in de leren kuipstoelen, die duidelijk Amerikaans zijn. Ze houden je goed op je plek, maar zijn breed genoeg om ook de gemiddelde Amerikaan te kunnen zetelen, zullen we maar zeggen.
Kenmerkend zijn ook een aantal knoppen in het midden onder de pook van de 8-traps automaat waar de woorden ‘sport’, ‘track’ en ‘launch’ op te lezen zijn. En verder vind je alle weelde die je normaal ook aantreft in het vlaggenschip van Jeep.
Een sportauto?
Start de motor en je wordt meteen blij. Een donker V8-geluid welt op uit het vooronder en de uitlaten. Zet de zijdezachte automaat in D(rive) en de rij weg op een enorme golf van koppel die bij 4.100 toeren piekt tot 624 Nm. Amerikaanse weelde in optima forma. Maar het allerleukste gebeurt als je het gaspedaal wat verder naar beneden drukt, want de SRT is snel, echt snel. Nul tot 100 kilometer per uur in minder dan vijf seconden en een top van 257 kilometer per uur. En dat in een auto die meer dan 2.300 kilogram weegt!
En voor je nu denkt: ‘Ja Amerikanen zijn leuk in een rechte lijn totdat je een bocht tegenkomt’, de SRT met zijn speciale sportonderstel stuurt goed, strak en scherp. Het is geen Porsche Cayenne of BMW X5, maar je kunt bochten met hoge snelheden nemen zonder dat de wagen erg overhelt, waarbij je goed voelt wat er met de banden gebeurt. De enorme Brembo remmen zorgen ook nog eens voor een zeer goede en voorspelbare remweg. En had ik al gezegd dat de SRT Launch Control heeft? Hiermee accelereer je maximaal en dat is serieus indrukwekkend. Kijk het filmpje hieronder maar eens:
Conclusie
De Jeep Grand Cherokee SRT is een echte bad boy met zijn enorme V8, stoere sportieve uiterlijk, heerlijke geluid en Amerikaanse weelde. Het is echter niet alleen maar show, de wagen rijdt goed, stuurt goed en is indrukwekkend snel. Maar voordat je nu enthousiast richting de dealer rent om er één te kopen -wat ik je van harte kan aanbevelen en volkomen zou begrijpen- check eerst je bankrekening even. Want door onze fijne Nederlandse BPM regels moet daar wel ten minste 170.000 euro op staan (waarvan bijna een ton aan belastingen), voor minder staat de SRT in ons land niet voor jouw deur.
Informatie
Merk: Jeep
Model: Grand Cherokee
Type: SRT
Prijs testauto: € 170.830,-
Vanaf prijs:€ 80.640,-
Motor: 6.4 HEMI V8, 468 pk, 624 Nm
Versnellingsbak: 8-traps automatische transmissie
Brandstof: Benzine
Topsnelheid: 257 km/h
Opgegeven verbruik: 13,5 l/100km
CO2-uitstoot: 315g/km