Als je in iets écht aparts wilt rijden, dan is de Jeep Renegade Trailhawk in de kleur legergroen wellicht een optie voor je. Ik reed met de diesel 9-traps automaat en permanente vierwielaandrijving. Hoewel ik in het begin even flink moest wennen, stapte ik er na een paar dagen met veel plezier in om een (extra) rondje te rijden.
De Jeep voelt aan alsof het een zware terreinwagen is en in dat terrein staat hij ongetwijfeld zijn mannetje. Ik heb slecht een bebladerd modderig bospad genomen, en die uitdaging heeft de Trailhawk glansrijk doorstaan. Samen met de winterbanden op een gladde ondergrond is ie een veilige combinatie. Mijn ervaring was in ieder geval voldoende om te beseffen dat je met deze auto zorgeloos op wintersportvakantie kunt gaan.
Robuust onderstel Het onderstel met zijn permanente vierwielaandrijving voelt stevig aan. De demping is robuust, maar zonder dat de Jeep oncomfortabel wordt en drempels en korte hobbels worden soepel gladgestreken. Het rijcomfort van de Renegade is in orde, alleen op de snelweg voel je door het stijve chassis de oneffenheden wat meer dan in een luxewagen. De goed-zittende stoelen verzorgen een groot deel van het fijne comfort.
De grove dieselmotor is sterk, soepel en trekt de Trailhawk lekker van zijn plek. Je voelt en hoort het blok echter wel, hoewel het geluid niet irritant te noemen is. Een trilling in de motor zorgt echter tussen 1.500 en 1.800 toeren -een toerental waar de diesel samen met de negentraps automaat zich regelmatig begeeft- voor een lichte resonantie. Al met al is de Trailhawk een auto met een eigen en uniek karakter.
Rust en ruimte
Ondanks zijn hoekige vorm en rechtopstaande voorruit is er opvallend weinig windgeruis te horen in de Trailhawk. Daarbij geeft het audiosysteem een goed geluid en met de radio iets harder, hoor je de motor ook niet meer. Het multimediasysteem is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen, waarbij de bediening van de voorkeuzekanalen en het volume aan de achterkant van het stuur erg handig zijn.
De stoelen van de Renegade zitten heerlijk en de positie achter het stuur is prima. Ruimte is er volop in de Jeep en als je geen reus bent, zit je op alle plekken ruim. Voor bagage is er ook flink wat ruimte beschikbaar, waardoor de Trailhawk een prima reisgenoot is. Lange afstanden zijn een peulenschil, ongeacht je voor- of achterin zit.
Samenvatting
Helemaal Jeep zoals vroeger wordt een Jeep nooit meer. De Renegade Trailhawk is zo modern geworden, dat zijn rijgedrag op dat van een luxewagen is gaan lijken. Maar omdat de dieselmotor nog lekker bromt en een beetje trilt en omdat je in deze uitvoering het gevoel krijgt dat je in een terreinauto rijdt, noem ik deze Jeep weer een beetje een échte Jeep.
De prijs van 47 duizend euro voor deze Jeep Renegade is fors. De Trailhawk beschikt dan wel over offroad capaciteiten dankzij het standaard gemonteerde Active Drive Low-systeem, een grotere bodemvrijheid, speciale bumperpanelen aan de voor- en achterzijde en 17-inch aluminium offroad velgen met terreinbanden. Maar je stapt al in deze bijzonder uitziende auto vanaf bijna 23 duizend euro. Dan rij je in een heel aparte auto met veel ruimte en voldoende luxe aan boord voor een onbezorgde korte of lange reis. Want rijden doen alle Jeep Renegades fijn.
Plus
+ Ruimte
+ Authentiek
+ Rijeigenschappen
Min
– Prijs gereden uitvoering
– Geluid dieselmotor
Informatie
Merk: Jeep Model: Renegade Trailhawk
Type: 2.0 MultiJet 4WD A9
Prijs vanaf: € 22.990,-
Prijs testauto: € 43.440,-
Motor: 4-cilinder diesel
Versnellingsbak: 9 v., automaat
Brandstof: Diesel
Opgegeven gem. verbruik: 5,9 l/100km
CO2-uitstoot: 151 g/km
Energielabel: G
Garantietermijn: 3 jaar, onbeperkt km
Euro NCAP sterren: niet getest
Topsnelheid: 182 km/h Carrosserie: 5-deurs, suv
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 351/ 1.297 liter
Laadvermogen: 570 kilo
Onderhoudsbeurt: 20.000 km / ? jaar
Distributieriem: 120.000 km/6 jaar, in veel NL stadsverkeer 60.000 km/4 jaar