Wie was er geen fan van, of wie kan zich hem niet herinneren? De stoere, open en ruige Jeep Renegade met zijn dikke opzichtelijke rolbeugel, brede spatborden en dikke wielen.
Hij is niet ruig meer, ook niet open en van de grote dikke rolbeugel en wielen is ook afscheid genomen. Wat nog wel steeds duidelijk zichtbaar is, is de karakteristieke grille met de zeven sleuven. En volgens de mensen die ik sprak is deze jongste serie Renegade nog altijd heel stoer. Ik weet niet of het toeval was dat vooral vrouwen (van zes tot zeventig) vooral deze mening deelden.
Er is ongetwijfeld weer een grote groep mensen die de Renegade graag op de oprit zouden hebben staan. Ik zie dit model vooral als een kleine terreinauto, crossover en fun-ding in de categorie waarin onder andere ook de Mini Countryman, Citroën Cactus, Nissan Juke en Fiat 500X zich begeven. En op hetzelfde onderstel als van laatstgenoemde is de Renegade-koets gebouwd. En daar merk je niets van, want beide auto’s hebben hun eigen karakter en zullen elkaar verkoop-technisch niet in de weg zitten.
Moederbedrijf Fiat noemt de Jeep Renegade een global car (wereldauto). Hij wordt in Italië geproduceerd en over de hele wereld verkocht. En het lijkt erop dat Europa (nog) niet de belangrijkste doelmarkt is. “De auto is wereldwijd een succes, er is niet één specifiek continent aan te wijzen waar hij het beter doet”, aldus Fiat Nederland.
Gevoel alsof je in een terreinauto zit
Ik reed met de voorwielaangedreven Renegade. Fiat heeft het voor elkaar gekregen het rijgevoel van een terreinwagen te benaderen. Het onderstel is aan de stevige kant, maar het veer- en rijcomfort is goed. Ook voelt het tijdens het rijden of je in een hoge (terrein)auto zit. Hoewel de Renegade niet overdreven hoog op zijn wielen staat.
De Renegade blinkt uit in ruimte, er is voor iedereen overal voldoende bewegingsvrijheid, in de lengte en breedte, maar vooral ook in de hoogte. Er kunnen zeker vier kratten boodschappen en een tas in de kofferruimte. Door zijn fijne zitpositie en ruimte is de het ook een leuke auto om wat langere reizen zoals vakantietripjes mee te maken. Ik heb er niet veel kilometers mee gereden, maar wel voldoende om de indruk te kunnen krijgen dat je flink door kunt tuffen met de auto. Daarnaast zit de hij vol met opties die het de inzittenden makkelijk en comfortabel maken.
Buiten en binnen ademt de Jeep kwaliteit en luxe. De kwaliteit zie (en voel) je overal terug in de materialen in, op en rondom de auto. Het ruimtelijke gevoel wordt benadrukt door het grote panoramadak waarvan een deel aan de voorzijde elektrisch geopend kan worden. Wat echt heel gaaf is, is dat je het panoramadak ook kunt verwijderen en opbergen in de bagageruimte. Hoe cool is dat! Zo krijg je toch nog een beetje het gevoel van het rijden in de oude open Renegade terug.
Ik ben onder de indruk van deze auto omdat het er weer één is die zich op zijn eigen manier onderscheidt van de concurrentie.
Het enige nadeel dat ik heb ondervonden was de dikke A-stijl. Die zit af en toe nadelig in het zichtveld. De Renegade onderscheid zich in veel opzichten van andere auto’s. Tot in de kleinste details is er teruggekeken naar de oude Renegade. In het oog vallen onder andere de driehoeksruitjes in de voorportieren en de beugel in het dashboard waar de bijrijder zich aan vast kan houden. En in de achterlichten zie je een kruis dat je ook in de oude jerrycans vindt die het Amerikaanse leger vroeger gebruikte.
Goede prestaties
Eerder reden we al met de 1.600 cc MultiJet 120 pk, in deze Renegade lag de bekende 1.400 cc MultiAir viercilinder van Fiat. Deze motor heeft ruim voldoende prestaties voor de Renegade. Ik heb er alleen maar in Nederland mee gereden, maar ben ervan overtuigd dat deze soepele en pittige motor ook goed genoeg is om in Italië de Passo della Futa te doen. Hij trekt lekker snel op en heeft in een breed toerenbereik lekker veel trekkracht.
Er is voor iedereen een geschikte Renegade. Er is een 1.4 MultiAir turbobenzine met 140 pk en handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling. Daarnaast zijn er de 1.6 E-torq benzinemotor zonder turbo met 110 pk en handgeschakelde vijfbak en de 1.6 MultiJet turbodiesel met 120 pk en handgeschakelde zesbak. Ga je op vakantie naar de sneeuw, of wil je de Renegade gebruiken om een paardentrailer te trekken, dan is er de 2.0 MultiJet turbodiesel met 140 en 170 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een negentraps automaat. Vierwielaandrijving is leverbaar op de 1.4 MultiAir met automaat en de 2.0 MultiJet met handbak en automaat.
Conclusie
Ik ben onder de indruk van de Renegade omdat het er een is die zich op zijn eigen manier onderscheidt van de concurrentie. Het ontwerp is gewaagd, niet alledaags en wijkt af van het normale. Juist daarom zullen er weer hele volksstammen op dit eigenwijze model vallen en hem aanschaffen. En als ze voor deze auto kiezen, rijden ze in een degelijk en kwalitatief goed model.
Ben je toe aan iets nieuws, kun je 23 duizend euro uit geven en wil je iets echt onderscheidends? Loop dan eens bij de Jeep-dealer binnen en vraag om een proefrit in de Renegade (klik hier voor een overzicht van de Nederlandse dealers)!
Bekijk meer foto’s van de Jeep Renegade op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Max. vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 sec.
Topsnelheid: 181 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld
Gem. Verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
Gewicht: 1.295 kg
Prijs: vanaf € 24.990
Plus
+ Ruim
+ Onderscheidend
+ Pittige motor
Min
– Dikke A-stijl