Grote comfortabele Jeeps zijn er altijd al geweest, althans wel mijn hele leven. Er zijn er niet heel veel, maar ze vormen al jaren een vast onderdeel van het straatbeeld in ons land. Enorme voertuigen met een vriendelijk gezicht, een ontspannen no-nonsens interieur en nog altijd de mogelijkheid om stevig het terrein op te zoeken. Wij zetten de oorspronkelijke en de nieuwste naast elkaar: een Jeep Wagoneer uit 1985 vs een Jeep Grand Cherokee uit 2019.
Start de motoren

Het kleine fragiele sleuteltje omdraaiend, heeft de startmotor even moeite de 5,9-liter V8 aan te krijgen, maar al snel gorgelt en pruttelt de Wagoneer met dat typische geluid dat alleen maar uit de US of A kan komen. Met de bediening van de automaat aan het stuur, zet je de automaat in D, waarbij een kort schokje aangeeft dat het gelukt is. En met alle rust en kalmte ter wereld komt de 34-jaar oude Jeep van zijn plek. Geen haast, slechts rust, kalmte en comfort.

Dat gaat bij de Grand Cherokee net even anders. Zonder de sleutel uit je zak te halen, opent de enorme SUV zich voor je als een gastvrije salon. Zittend in een brede leren stoel, uitkijkend over de digitale schermen van een modern instrumentarium hoef je niet meer te doen dan je voet op de rem te plaatsen en de startknop in te drukken, alvorens de 3.0-liter diesel gewillig aanslaat. Met een moderne pook zet je ‘m met een kleine beweging in Drive en zonder drama en met een stuk minder geluid zoeft ook deze Jeep van zijn plaats.
34 jaar

Tussen deze twee auto’s zit 34 jaar. Dat lijkt niet alleen veel, maar dat is het ook. Toen deze Wagoneer op de markt kwam zaten mensen achter de eerste computerschermen, toen nog met louter groene letters, het internet bestond nog nauwelijks en de mensen gingen gekleed in veel te grote broeken en truien. En de auto werd ontworpen in het verre verleden toen Bob Dylan (wie?) voor het eerst Blowin’ in the Wind zong en het laatste deel van de A12 werd geopend. Nee, dan komt de Grand Cherokee met zijn Apple Car Play, Android Auto, adaptieve cruise control en radar aan boord uit een compleet andere tijd.

Het eerste begin

In november 1962 kwam Jeep voor het eerst met de Wagoneer op de markt, als opvolger voor de wat onbekende Willys Jeep Stationwagon. Deze nieuwe auto werd gebouwd op het onderstel van een terreinwagen, maar was voor de rest een bijzonder luxe reisauto, een combinatie compleet nieuw voor die tijd; het was de eerste SUV. (Voor hen die denken dat de Range Rover de eerste was, de Wagoneer werd zo’n 7 jaar geïntroduceerd voor de eerste tweedeurs Range Rover).

De Wagoneer bood zeeën aan ruimte, een luxueus interieur, automatische versnellingsbak, onafhankelijke voorvering en zelfs optionele airconditioning. In eerste instantie werd hij geleverd met een 3,8-liter zescilinder, maar al snel kwam er een echte Amerikaanse 5,4-liter V8 op de markt. De Wagoneer is uiteindelijk 29 jaar (!) in min of meer dezelfde vorm geproduceerd, uiteraard met tal van verschillende upgrades, nieuwe opties en motoren, zoals de bekende 5,9-liter (360cu) AMC V8. Het zou echter te ver gaan deze hier allemaal op te noemen.

(Grand) Cherokee

De eerste Jeep Cherokee, in feite een tweedeurs Wagoneer, stamt uit 1974. In 1984 kwam een nieuw model uit op een compleet nieuw onderstel, die bekend staat als de XJ-uitvoering. Inmiddels zijn we al bij de vijfde generatie Cherokee, die gebouwd is op een gedeeld Fiat/Jeep onderstel. Al rond 1983 waren de engineers van Jeep echter bezig met een auto, deels gebaseerd op de Cherokee, die groter en moderner moest zijn, zonder dat het echt van de grond kwam.

Toen Chrysler in 1987 Jeep overnam, dacht men dat het zou gebeuren, maar nee. Men moest geduld hebben tot het begin jaren ’90. De Wagoneer liep op zijn einde en Jeep had een nieuwe midsized (voor Amerikaanse begrippen) SUV nodig: de Grand Cherokee. In 1992 zag het eerste model het licht, dat vanaf 1993 te koop was. In 2011 kwam al weer de vierde (en huidige) generatie op de markt, die nog ontwikkeld is in de tijd dat Fiat nog niet aan het roer stond. Inmiddels heeft de Grand Cherokee verschillende updates gehad en wordt nu geproduceerd door FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
Different, but still same

Op het eerste gezicht lijken beide auto’s weinig met elkaar te maken hebben. De zo typische verticale sleuven in de grille van de Grand Cherokee ontbreken bij de Wagoneer en de typische namaakhouten zijkanten van de Wagoneer zijn nergens op de Grand Cherokee te vinden. De nieuwe is groter, hoger en ronder, de oude is fijner, eleganter en misschien wel iets vriendelijker. Ook de interieurs lijken in eerste instantie totaal niet op elkaar.

Qua motoren liggen ze ook mijlenver uit elkaar. De Wagoneer ‘doet’ het met een 5,9-liter V8 met carburateur voor een totaal van 144 pk en 380 Nm aan trekkracht. De Grand Cherokee heeft een moderne 3,0-liter V6 turbodiesel in het vooronder met 250 pk en 570 Nm.

En toch, als je er iets langer over nadenkt hebben ze meer overeenkomsten dan je denkt. In beide auto’s vind je typische Amerikaanse zetels waar je in wegzakt en die je omarmen alsof het je favoriete stoel thuis is. Zowel in de Wagoneer als in de Grand Cherokee zijn deze elektrisch, net als de ramen. Je vindt in beide airconditioning, een soepele Amerikaanse automaat en je bedient de handrem met exact hetzelfde voetpedaal links tegen het schutbord aan. En als je goed kijkt, dan zie je dat de grille van de Wagoneer zeven verticale spijlen heeft, exact evenveel als de sleuven in die van de Grand Cherokee.

Dat unieke Jeep gevoel

Maar de allergrootste overeenkomst is lastig in woorden te vatten. Het is dat unieke Jeep gevoel, dat een combinatie is tussen comfortabel en kalm cruisen en weten dat jouw auto overal door- en overheen komt. Natuurlijk zijn er tegenwoordig vele andere auto’s die dat in meer of mindere mate ook bieden, maar die proberen vaak te veel nog iets anders te zijn. Ze zijn dan bijvoorbeeld net weer iets te sjiek, te sportief of te fijn gebouwd. Een grote Jeep voelt onverwoestbaar als staal maar comfortabel als een kussen, een nog altijd unieke combinatie (en waarschijnlijk voor een groot deel ook persoonlijk, dat realiseren we ons best wel).
Welke is de leukste?

Als eigenaar van de klassieke Wagoneer is er voor ons natuurlijk geen twijfel mogelijk over welke van de twee de leukste is. De rijervaring, het geluid en de looks van de oude bieden een karakter waar de nieuwe- hoe fijn ook – maar moeilijk tegen op kan. Toch is de 2019 Grand Cherokee een heerlijke auto. De sterke dieselmotor, de hoge zit, de soepele rijervaring en het heerlijke royale en moderne interieur maken het tot een ideale reisauto waar je zonder een druppel zweet heel Europa mee door cruist. Het is typisch zo’n auto waar je al je spullen achterin gooit, in luxe naar je vakantie rijdt om daar ongebaande en nog onbegaande paden te ontdekken.  In feite exact hetzelfde als luxe avonturiers 34 jaar geleden deden met de Wagoneer. Zoveel is er gelukkig nog niet veranderd.  
Technische gegevens

                                                     Jeep Wagoneer                       Grand Cherokee Summit

Motor:                                           5,9-liter V8 benzine                 3,0-liter V6 diesel
Vermogen:                                   144 pk                                      250 pk
Koppel:                                         380 Nm                                   570 Nm
Transmissie:                                 Drietraps automaat                 Achttraps automaat
Aandrijving:                                  Vierwiel                                    Vierwiel
Topsnelheid:                                146 km/h                                  202 km/h
Acceleratie 0-100 km/u:              16,1 sec                                    8,2 sec
Gewicht:                                      2.035 kilogram                          2.303 kilogram
Gemiddeld verbruik:                   1 op 4                                        1 op 12

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: