Samenvatting
We brengen dit verhaal met grote voorzichtigheid. Want een icoon als de Jeep Wrangler met een hybride aandrijving, zelfs mét stekker, dat zou nog wel eens een bittere pil voor de liefhebber kunnen zijn. En toch zijn de zaken lang niet zo erg als je zou verwachten, integendeel. De nieuwe Jeep Wrangler 4XE PHEV is misschien wel de belangrijkste (en beste) ooit.
Nieuwe tijden
Strikt genomen is het sowieso al een wonder dat de Jeep Wrangler, een auto met de luchtweerstand van een gemiddeld tuinhuisje, niet al vele jaren geleden naar de eeuwige jachtvelden is gezonden. Maar Jeep is, ondanks onderdeel van Stellantis, op en top Amerikaans en Amerikanen houden nu eenmaal van traditie. En dus bleef hij, gelukkig, bestaan.
En die hang naar traditie, vertaalt zich ook in het design. Want waar de nieuwe Land Rover Defender eerder een Range Rover lijkt en de Mercedes-Benz G-klasse tegenwoordig van binnen een E-klasse, daar is de Wrangler nog steeds dezelfde vierkante, grote, enigszins lompe rauwdouwer. En zo hoort het!
In deze tijden is zo’n auto echter maar op één manier mogelijk: door het drastisch omlaag brengen van de uitstoot. En dus zat er niets anders op: ook de Wrangler moest aan de stekker. Daarbij zijn de engineers niet over één nacht ijs gegaan en hebben een uiterste geavanceerde aandrijflijn ontwikkeld, sterk passend bij het karakter van de Wrangler.
De aandrijving
Als basis dient een 2,0-liter turbobenzine motor, die we al kenden uit de vorige Wrangler. Deze wordt ondersteund door twee elektromotoren. De eerste zit vooraan de brandstofmotor, via een riem gekoppeld aan de krukas en vervangt daarbij de dynamo. Niet alleen wekt deze stroom op, maar hij ondersteunt de brandstofmotor voor een zo laag mogelijk verbruik.
De tweede elektromotor is tussen de brandstofmotor en de versnellingsbak geplaatst, waarbij hij de koppelomvormer van de automatische versnellingsbak vervangt. Een slim systeem zorgt ervoor dat de elektromotor alléén de versnellingsbak aandrijft of in combinatie met de brandstofmotor. Al deze motoren bij elkaar zorgen voor een totaalvermogen van 380 pk en 637 Nm koppel, en dat is niet misselijk. Hierdoor sprint de Wrangler 4XE in slechts 6,4 seconden naar de 100 km/u. Niet slecht voor een auto van rijklaar bijna 2.500 kilogram.
Elektrisch rijden
In de nieuwe Wrangler vind je drie verschillende rijmodi: Elektrisch, Hybride en E-Save. In de laatste stand houdt de auto de batterij op peil of laadt hem op tot een eerder opgegeven niveau. In Hybride gebruikt de Jeep alle motoren om zo efficiënt mogelijk te rijden en in Elektrisch, de naam zegt het al, zorgen de elektromotoren voor de aandrijving.
Het bereik van dat volledig elektrisch rijden schommelt ergens tussen de dertig en veertig kilometer, afhankelijk van de rijstijl en de gereden snelheid. Opladen doet de auto uiteraard tijdens het afremmen, wat te versterken is door een klein blauw knopje op het dashboard in de drukken, waardoor de auto maximaal afremt. In andere auto’s beter bekend als de B-stand. En natuurlijk kun je laden via een stekker bij een laadpaal. Hierbij wordt de 17 kWh batterij, verborgen onder de tweede zitrij, in zo’n twee uur volledig opgeladen.
De weg op
Ergens voelt het natuurlijk wat vreemd om met een Wrangler op pad te gaan die na het indrukken van de startknop geen motorgeluid produceert. Gelukkig zijn elektrische auto’s bij lage snelheden verplicht een geluid te produceren en hebben ze bij Jeep een mechanisch aanvoelende sound weten te produceren. Met andere woorden, je rijdt gelukkig niet in volkomen stilte weg.
Dat verandert boven de 25 km/h, waarbij het geluid uitgezet wordt en je in alle stilte voort zoeft. Nou ja, stilte. Wij reden met het op offroad-werk gerichte Rubicon-model, dat voorzien was van enorme terreinbanden, die nogal luidruchtig zijn. Daarnaast was ons model voorzien van het nieuwe stoffen dak, dat helemaal elektrisch te openen is. Zo kun je open rijden, zonder dat je het hele dak eraf hoeft te halen (want overigens, samen met de deuren nog altijd gewoon kan), maar heel stil is het niet.
De combinatie van verschillende motoren werkt naadloos en zorgt voor behoorlijke prestaties. De sprint tot 100 km/u is indrukwekkend, mede doordat de auto nog altijd lekker massief aanvoelt. En hoewel je in bochten het gewicht zeer zeker voelt én je merkt dat terreinbanden eigenlijk niets te zoeken hebben op het asfalt, zijn de bochtensnelheden en stabiliteit hoger dan je zou verwachten.
De modder in
De nieuwe Wrangler 4XE komt in drie uitvoeringen, de ‘gewone’, de Sahara en de Rubicon. De eerste twee staan al flink hun mannetje in het terrein, maar de Rubicon is van de drie voorzien van de meeste hardware, in de vorm van het potente Rock-Trac 4×4-systeem. Met een hoge en lage gearing, nieuwe generatie Dana 44-assen en het elektrische Tru-Lok-systeem, waarmee je zowel voor als achter de differentiëlen kan blokkeren, kan de Rubicon alles aan. Hierbij geholpen door zijn terreinbanden, 76 cm waaddiepte en Hill-ascent en -descent Control.
En het moet gezegd worden: wat een ongelooflijke goede terreinwagen. Diepe modder, rul zand, steile hellingen op en neer, hij doet het met groot gemak. Daarbij extra geholpen door de elektromotoren die direct al hun koppel kunnen leveren en je zeer nauwkeurig uit penibele situaties kunnen helpen.
Conclusie
Hoewel het misschien even slikken is, is de nieuwe Jeep Wrangler 4XE met zijn plug-in hybride aandrijving een erg fijne nieuwkomer. Om te beginnen is hij niets van zijn rauwe karakter kwijtgeraakt, zowel qua buiten- en binnenkant als qua rijgedrag. Het is nog steeds een dijk van een terreinwagen. Sterker nog, de toevoeging van elektromotoren heeft hem alleen maar beter gemaakt.
En, niet onbelangrijk, hij is een stuk zuiniger met een gemiddelde van 1 op 13-15, waarbij je wel geregeld moet stekkeren. En doordat de uitstoot veel lager is, is hij ook nog eens een stuk goedkoper met een vanafprijs van rond de 80.000,- euro. Maar het allerbelangrijkste is dit: door niet bang te zijn hun oer-model te voorzien van een moderne aandrijflijn, kan deze icoon blijven voorbestaan. En dat verdient alleen maar hulde!
Jeep Wrangler 4XE Rubicon
Aandrijving: 1.995 cc turbobenzine icm twee elektromotoren
Vermogen: 380 pk
Koppel: 637 Nm
Transmissie: automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 156 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.309 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: van 1 op 13-15
Energielabel: A
Prijs vanaf: 80.690,- euro
Prijs testauto: 84.690,- euro