Wat rijdt er erg veel rond op de Nederlandse wegen, maar kom je toch niet heel veel tegen? De DS3! Ik hoor je denken, het is toch Citroën DS3? Nee, sinds vorig jaar is DS Automobiles een zelfstandig merk onder de vleugels van moeder Citroën.
DS’en onderscheiden zich ten opzichte van de ‘gewone’ Citroën modellen door met name andere materialen in het interieur, die meer premium zijn. Ze zijn ook niet meer te herkennen aan de beroemde dubbele “chevrons” aan de voorkant, maar hebben een eigen grill. Qua uiterlijk is het daarbij vooral gebleven. Een belangrijk onderdeel van dit merk is dat je de auto’s behoorlijk kan personaliseren. Ik kreeg een DS3 mee die was gespoten in parelmoerlak met de naam Blanc Nacré met een Brun Topaze kleur dak. Om het maar even minder mooi premium te zeggen, wit met bruin.
Premium
Doe je de deuren open, dan vallen meteen de prachtige stoelen op;qua vorm en zeker qua rugleuning en zitting. De associatie met een horlogebandje is vast al eens eerder gemaakt. De Nappa lederen bekleding in de kleur Crescendo Noir Basalte maken de stoelen helemaal af. De eerste indrukken zijn zeker premium waardig.
Het interieur is nog steeds erg bij de tijd, alleen zijn er mooiere materialen gebruikt. Denk dan aan lederen bekleding op het dashboard, een lederen stuurwiel en lederen inlegstukken in de deuren. De indeling van het dashboard is gelijk aan de ‘vroegere’ Citroën DS. Het bedienen van de navigatie en de multimedia gaat vlot en zonder al te veel gewenning. Verder zijn er niet al te veel knoppen in het dashboard waar je je in kan vergissen.
Driecilinder
Onder de motorkap ligt een 1.2 liter, drie cilinder turbo motor. Deze nieuwe motor is ook terug te vinden in de C4 Picasso en in de neef, de Peugeot 308 SW. Mijn collega Koen heeft deze Peugeot recentelijk getest en was vol lof over deze heerlijke motor. Deze 130 pk met maximaal 230 Nm koppel sterke motor combineert moderne techniek met een laag gewicht. In combinatie met de drie cilinders is hij ook nog eens erg zuinig.
Ik kan alleen maar bevestigen wat Koen schreef. Nergens heb je het idee dat je ondergemotoriseerd bent. De motor maakt een heerlijk sportief geluid als je even het gas intrapt, maar dit verdwijnt naar de achtergrond zodra je rustig rijdt, bijvoorbeeld als je de op snelweg de cruise control inschakelt. Als je tenminste de cruise control kan vinden en snapt hoe die werkt. Daar moest ik wel even aan wennen.
Balans
Sturen deed de DS3 al uitstekend en dat is niet veranderd door de naamswijziging. Wat mij betreft is er een goede balans gekozen tussen sportief, dynamisch en comfort wat betreft weggedrag. De Michelin Pilot Sport banden om de 17 inch velgen geven goede grip in de bochten en het onderstel geeft geen krimp. De 130 pk’s trekken wel een beetje aan het stuur als je flink los gaat op het gas, maar storend is het niet en past ook wel bij de Sport Chic aspiraties van de DS3. En comfortabel snelweg kilometers maken in de fijne stoelen daar is de DS3 zeker ook geschikt voor.
Conclusie
Met de nieuwe motor en de upgrade naar “premium” heeft de DS3 alle ingrediënten in huis om vele harten voor zich te winnen. Goed, je koopt de auto niet voor de ruimte op de achterbank, maar wel om de uitstraling en de vele mogelijkheden om hem aan te passen aan je persoonlijke wensen. De goede rijeigenschappen zijn gebleven maar de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur is omhoog gegaan. Ik reed de DS3 een week, en had enorm veel “Joie de Vivre”!
Plus
+ prachtige en goede stoelen
+ heerlijke krachtige zuinige motor
+ fijne rijeigenschappen
Min
– ruimte achterin
– prijs gereden uitvoering
Informatie:
Merk: DS Automobiles
Model: DS 3
Type: 1.2 liter (1.199 cc)
Prijs vanaf: € 17,890,-
Prijs testauto: € 31.140,-
Motor: driecilinder, 130 pk
Versnellingsbak: 6
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 4,5 L /100km
CO2-uitstoot: 105 g/km
Energielabel: B
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 204 km/h
Carrosserie: Hatchback
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: minimaal 285 liter