Er verschijnen tegenwoordig steeds meer auto’s met zeven zitplaatsen. Vaak gaat het om wagens waar de fabrikant wat wegklapstoeltjes in de kofferbak plaatst en zo een zevenzitter creëert. De kleine stoeltjes zijn meestal alleen geschikt voor kinderen, maar ze verkopen. En dus proberen de verschillende merken personenauto’s zo te bouwen, dat er zeven man in passen. Volkswagen komt met de Caddy Combi Maxi vanuit een andere richting. Zij gebruikten hun populaire bestelwagen en bouwden deze om tot een ruime zevenzitter. De vraag is echter, kan een omgebouwde bestelbus de meer populaire MPV’s vervangen?
Ruimte, ruimte en nog eens ruimte
Een Caddy koop je vooral voor de ruimte, punt. Aan de buitenkant is het een enorme auto, maar toch verbaas je je bij het instappen nog over de enorme afmetingen van de binnenruimte. Als je achter het stuur zit en je omdraait, zie je geen kleine wegklapstoeltjes achterin, maar 5 volwassen stoelen staan.
De achterste twee stoelen kun je er uit halen en de middelste drie kun je omhoog klappen, waarmee je de kofferbak vergroot van een nette 530 liter tot een duizelingwekkende 3.880 liter. Tegen deze ruimte kan geen enkele MPV op. De Caddy wint dus makkelijk als het gaat om ruimte.
Uiterlijk
Waar bij MPV’s meestal heel veel aandacht besteed wordt aan een mooi evenwichtig ontwerp, moeten bestelwagens vooral praktisch zijn. Ook de Caddy is vooral praktisch vormgegeven om zoveel mogelijk ruimte te creëren. Het is dan ook geen mooie wagen, maar lelijk is hij ook zeker niet. De neus lijkt sterk op die van andere Volkswagens en dat is een compliment. De tijd dat bestelwagens lelijke hokken van auto’s waren, ligt wel achter ons.
In het interieur, dat ook weer sterk op die van andere Volkswagens lijkt, is alles netjes voor elkaar. Een klein schermpje voor de radio en Bluetooth voor je telefoon en duidelijke tellers voor je. Straalt het echter luxe uit? Nee, ook hier zie je dat de Caddy ontworpen is om te werken, niet te showen. Al met al moet een Caddy wat mij betreft het qua uiterlijk afleggen tegen de meer gangbare MPV’s, die er tegenwoordig allemaal erg gelikt uit zien.
Rijden
Onze testauto was voorzien van een 2.0 TDI met 102 pk en 250 Nm. Hiermee is de Caddy zeker geen strepenstrekker, maar hij komt prima mee met het verkeer. Typisch een motorblok voor een werkpaard. Gemiddeld rijdt de auto, voorzien van Volkswagens Bluemotion technologie, zo rond de 1 op 16, wat ok is voor zo’n grote wagen. Het gewicht valt -zeker als je naar het formaat kijkt- met 1.419 kilogram ook nog wel mee. Laad je de volledige 3.880 liter laadruimte vol, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Qua bochtgedrag rijdt de nieuwe Caddy beter dan je zou vermoeden van zo’n grote en vooral hoge auto. Natuurlijk helt hij wel iets over, maar het valt mee. Wel krijg je, zoals vaak met bestelwagens, het idee dat de auto met wat lading lekkerder zou rijden. Maar dan de vraag: wat rijdt beter, een gemiddelde MPV of de Caddy? Hoewel moderne bestelwagens als de Caddy veel beter rijden dan de oudere exemplaren, liggen de wegligging en het comfort van MPV’s toch op een hoger niveau.
Prijs
Is een aangepaste bestelwagen dan een stuk goedkoper dan een MPV? Een Volkswagen Touran met een vergelijkbare motorisering, uit te breiden met een derde zitrij, kost vanaf 34.350 euro. De door ons gereden Caddy is verkrijgbaar vanaf 35.390 euro.
Qua prijs ontlopen deze twee elkaar dus nauwelijks. Uiteraard zijn beide modellen uit te breiden met allerlei luxe-pakketten. Zo kwam de prijs van onze testauto uiteindelijk op 37.774 euro. Maar als het gaat om prijs is er dus geen duidelijke winnaar aan te wijzen.
Conclusie
De vraag was: ‘kan de tot personenauto omgebouwde Volkswagen Caddy een MPV verslaan?’. Dat ligt sterk aan je prioriteiten. Wil je een praktische en vooral ruime wagen, dan is de Caddy jouw vriend. Je gooit er zo een stel fietsen in, verhuizen is geen enkel probleem, je zou er zelfs nog in kunnen slapen. Op dat vlak verslaat de Caddy de concurrentie. Maar hou je van meer luxe en design en wat verfijndere rij eigenschappen, dan moet de bestelwagen het hoofd buigen. Maar het feit dat je na moet denken over deze keuze, is een groot compliment voor de nieuwe Volkswagen Caddy Combi Maxi.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.989 cc
Gem. opgegeven verbruik: 1 op 17
Vermogen: 102 pk
Koppel: 250 Nm
Versnellingsbak: vijf versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.419 kg
Prijs vanaf: 35.390 euro
Plus
+ Ruimte
+ Praktisch
+ Zuinig
Min
– Rijeigenschappen kunnen beter
– Relatief duur
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
2 Comments
Goed verhaal!
Maar andersom is het natuurlijk ook waar: Dat een typisch bestelwagentje hetzelfde kost als een 7-zits MPV is niet bepaald een compliment.
De tijd dat mensen die niet om luxe vroegen particulier een voordelig Express, Berlingo of Caddy reden, ligt ook achter ons. Hoewel… Ik ken nog iemand in een Seat Inca en eentje in een Tourneo Connect.
Dank en je hebt idd gelijk. Het verlangen en aanbod van steeds luxere bestelwagens die meer en meer moeten lijken op personenauto’s leidt uiteindelijk tot dergelijke hoge prijzen. En ja de Inca, dat is nog eens een voordelige klassieker.