Als mensen de Kia Optima zien, kijken ze vaak iets langer of nog een keertje om. Ik ook. Het is een mooie auto waarvan het uiterlijk tot de verbeelding van velen spreekt. Maar Kia bokst met de Optima op tegen het sterke imago van de gevestigde Duitse orde.
In Nederland zorgt dat niet voor verkoopaantallen zoals die Duitse autofabrikanten ze hebben. Maar als dat imago je niets deert, dan is de Kia Optima er één om zeker even beter te bekijken. Je krijgt namelijk een pak luxe en ruimte voor een prijs waar je bij een Duitser ‘U’ tegen zegt.
Wow, wat een ruimte!
Zodra ik in de Optima zit en om me heen kijk denk ik: “Wow, wat is dit allemaal fraai en wat een ruimte!” Er zijn geen tierelantijnen, maar alle denkbare luxe is aanwezig, zit op de juiste plek en is uitgevoerd in mooie materialen. Het stuur van de Optima kan erg ver uit de stuurkolom naar de bestuurder toegeschoven worden, waardoor de bestuurdersstoel lekker ver naar achteren kan. Hierdoor komen je benen bijna horizontaal te liggen, alsof je in een luie stoel aan het autorijden bent. De Harman/Kardon geluidsinstallatie klinkt vet, maar laat met flinke bas wel her en der een deurpaneeltje of hoedenplank trillen.
Nadeeltje als je korte armen hebt, is dat je iets minder makkelijk bij het entertainmentsysteem kunt. Ook al heb je de bestuurdersstoel op de hierboven genoemde luie stand staan, blijft erachter ruim voldoende ruimte over voor passagiers. De bagageruimte is al bijna net zo groot als het passagierscompartiment. En dan kunnen ook de leuningen van de achterbanken nog naar voren. Nee, aan ruimte zul je geen gebrek hebben in deze ruimtereus.
Fijne, stille en soepele dieselmotor
De 1.700 cc diesel is een fijne motor. Je hoort hem amper en hij maakt de Kia lekker sterk en soepel. Zodra je de rem los laat zonder gas te geven, beweegt de Optima zich echter iets te abrupt vooruit en is hij niet lekker te doseren. Dit maakt ‘m een beetje nerveus tijdens bijvoorbeeld het in- en uit-parkeren. Het is niet dat je afgeschoten wordt, maar het mag en kan allemaal een beetje soepeler.
Het onderstel en rijcomfort van de 2016 Optima voelen iets minder slap en zweverig dan zijn voorganger en de besturing is iets directer en gevoeliger geworden. De Optima reageert al op de kleinste stuurbeweging en dat maakt ‘m vooral met stevige wind of als je een vrachtwagen inhaalt wind- en stuurgevoeliger dan zijn voorganger en anderen in zijn segment.
Opvallende verschijning
De Kia Optima is een opvallende verschijning die je nog maar weinig in Nederland tegenkomt. Toch is het de moeite waard om de Optima eens te bekijken en er een stukje mee te rijden. Zijn kleine en zuinige diesel is samen met de elektromotor namelijk lekker sterk voor meer dan gemiddeld rijplezier.
Daarnaast is de ruimte in de Kia Optima gigantisch en ligt op het niveau van de Skoda Superb, die daarmee ook meteen zijn grootste concurrent is. Omdat de Optima een relatief kleine dieselmotor heeft, wint hij het van de competitie op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Ga eens kijken bij de dealer en luister naar jezelf als je voor het eerst in de Optima zit. Wat is je eerste gedachte? Ik hoor het graag van je via Twitter @rjwblom of @drivingdutch!
Plus
+ Prijs
+ Ruimte
+ Kwaliteit
+ Motor
Min
– Windgevoelig
– Gevoelige besturing
Informatie
Merk: Kia
Energielabel: C
Model: Optima
Garantietermijn: 7 jaar, 150.000 km
Type: 1.7 CRDI
Euro NCAP sterren: 5
Prijs vanaf: € 30.995,-
Topsnelheid: 203 km/h
Prijs testauto: € 39.995,-
Carrosserie: 4-deurs, sedan
Motor: 4-cilinder diesel
Aantal zitplaatsen: 5
Versnellingsbak: 7 v., automaat
Laadvolume: 510 liter
Brandstof: Diesel
Laadvermogen: 550 kilo
Opgegeven gem. verbruik: 4,4 l/100km
Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 2 jaar
CO2-uitstoot: 116 g/km
Distributieriem: n.v.t. (ketting)
1 Comment
Heel zeldzaam heb ik de stationwagen uitvoering van de vorige Optima weleens gezien.