De Kia Sportage is al sinds 1994 een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Na de invoering van lagere bijtellingstarieven voor ‘zuinige’ voertuigen, maakte de Koreaanse SUV echter geen schijn van kans meer. Maar nu de subsidiëring voorbij is, ligt de weg voor Kia weer open.
De Sportage is een flinke auto. Hij doet in dat opzicht niet onder voor zijn concurrenten zoals de Renault Kadjar, Nissan Qashqai en Mazda CX-5. Ook kwalitatief zit de Sportage geweldig in elkaar. De wegligging van de All Wheel Drive (AWD) uitvoering waar ik mee reed, voelt heel stabiel aan. Geen moment krijg je het gevoel dat je te veel van de auto vraagt. Ook niet tijdens de sneeuwbuien waarin ik de Kia eind april in het noord oosten van Nederland kon uitproberen. En met de zwerfkeien die in Drenthe veelvuldig als wegbedekking worden gebruikt, heeft de Sportage ook geen moeite. De hobbels worden goed geabsorbeerd.
Directe besturing
Net als de Optima, reageert ook de Sportage zeer snel op stuurbewegingen. Het maakt het stuurgedrag van de auto heel direct, maar de auto ook wat nerveuzer. Vooral met harde wind of tijdens het inhalen of passeren van een vrachtwagen merk je dit en dan vooral bij snelheden hoger dan 80 kilometer per uur. De directe besturing is daarentegen wel weer heel prettig als je er een wat sportiever dan gemiddeld rijgedrag erop nahoudt. De draaicirkel van de Kia Sportage is opvallend klein en zeer prettig.
De automatische zevenversnellingsbak schakelt fijn en bijna naadloos. De bak past zich automatisch aan iemands rijstijl aan, maar schakelt, ook tijdens rustig rijden, vaak bij een wat hoog toerental op. De bak wacht vaak net iets te lang met opschakelen. Dit kun je ondervangen door handmatig met de flippers achter het stuur te schakelen, maar daar heb je de automaat natuurlijk niet voor gekozen.
Heldere en duidelijke infoweergave
Het dashboard van de Kia Sportage is overzichtelijk en de informatie op de cockpit en het entertainmentdisplay wordt helder en duidelijk weergegeven. Waar ik in andere auto’s zoals bijvoorbeeld de DS 4 soms mijn leesbril sterkte +2.50 op moet zetten, hoefde ik dit in de Sportage niet te doen. Bovendien is de bediening van het entertainmentsysteem intuïtief en reageert het systeem snel op het touchscreen.
Kia heeft met de nieuwe Sportage opnieuw een flinke kwaliteitsstap gemaakt. Tot op detailniveau ziet de auto er goed uit. Je zit er goed in en de auto geeft je al snel een vertrouwd en veilig gevoel.
Samengevat
De Kia Sportage AWD is een hele fijne en prettige reisauto voor korte en lange ritten. Er is veel ruimte aan boord en ook lange mensen zullen niet snel claustrofobisch worden. Het brandstofverbruik valt een beetje tegen. Kia geeft voor dit model op dat je gemiddeld met 7,2 liter benzine 100 kilometer zou moeten kunnen rijden. Echter had ik altijd minimaal 9 liter nodig om deze afstand te bereiken, ook tijdens lange rustige cruise-ritten.
Met vierwielaandrijving is de Kia Sportage een betaalbare en multifunctioneel transportmiddel en zeer geschikt als trekauto. Als je in de markt bent voor een nieuwe SUV of crossover, is een bezoekje bij een Kia dealer absoluut de moeite waard.
Plus
+ Degelijk
+ Ruimte
+ Draaicirkel
+ Prijs
Min
– Rijwindgeluid boven 120 km/h
– Windgevoeligheid
– Brandstofverbruik
Informatie
Merk: Kia
Model: Sportage
Type: 1.6 T-GDI 4WD GT-LINE
Prijs vanaf: € 25.995 (voorwielaandrijving)
Prijs testauto: € 40.995 (vierwielaandrijving)
Motor: 4, in lijn, 1.591 cc
Versnellingsbak: 7 v, automaat
Brandstof: benzine
Kracht: 177 pk, 265 Nm
Prestaties: 0-100 km/u : 9,1 sec.
Topsnelheid: 201 km/u
Opgegeven gem. verbruik: 1 op 13