De Ford Mondeo met relatief kleine 1.5 EcoBoost motor presteert boven verwachting. Dat is mijn eindoordeel nadat ik een week met de auto gereden heb.
Voor mijn test was ik vooral benieuwd naar de prestaties van de 1.500 cc motor in deze auto. De Mondeo oogt namelijk groot en is dat ook. Mijn mening over de nieuwe Ford, voordat ik ermee gereden had: “Wow, wat een mooie auto om te zien. Maar een 1.5-liter benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak, hoe zou dat uitpakken?
Ok, ik voel dat de EcoBoost klein is. Vooral aan het ontbreken van de souplesse die je meer hebt met een blok vanaf 1.800 cc. Hoewel er 160 pk aan boord is, daalt het toerental tijdens het overschakelen door de lichte zuigers best veel. En als je dan de koppeling weer op laat komen, moet de motor er aardig aan trekken om weer op dezelfde trekkracht te komen als vlak voor het overschakelen.
Kleine motor in grote auto
Maar dit maakt de Mondeo 1.5 geen slechte of mindere auto door dan zijn concurrenten. Persoonlijk zou ik wel kiezen voor de automatisch geschakelde versie. Want die rijdt ongetwijfeld soepeler omdat de versnellingsbak en motor altijd in hun meest efficiënte toerengebied opereren. Ford heeft het voor elkaar gekregen om met een relatief ‘kleine’ motor een grote auto interessant te maken. Hier bewust ‘kleine’ tussen aanhalingstekens omdat er toch 160 pk aan boord is. En dat is een fors aantal. De Mondeo komt met deze motor dan ook goed van zijn plek en bereikt ook een prima topsnelheid van 215 kilometer per uur.
En dan door naar de grootte van de auto. Ik benadruk dit omdat er enorm veel ruimte aan boord van de hatchback is. Vooral de kofferruimte is huge! Zo groot zelfs dat de hatchback Mondeo aan de achterkant aanmerkelijk verder uitsteekt dan andere auto’s Het is dus even opletten met achteruit inparkeren. De optionele achteruitrijcamera is dan ook geen overbodige luxe als je krassen en deukjes wil voorkomen.
Interieur geslaagd
En dan binnenin de Mondeo. Ford is afgestapt van de ontelbare knoppen voor de menubediening van het multimediasysteem, klimaatcontrolesystemen en andere belangrijke comfortzaken zoals achteruitverwarming. In het begin is het even zoeken naar de functies en instellingen. Maar als je een week met de auto gereden hebt is het alsof je er al jaren mee op pad bent. Het interieur is wat mij betreft dus goed geslaagd.
De stoelen van de Mondeo zitten prima. Je hebt een boel ruimte om je heen, terwijl de meeste bedieningselementen toch goed binnen handbereik zijn. De meeste, want de knoppen van de elektrische ramen zitten wel heel erg ver voorin het voorportier. Je hoeft er niet voor uit je stoel te stappen, maar zeker in het begin was het wel even zoeken. Ik deed dan ook regelmatig de achterramen open in plaats van de voorramen.
“De Mondeo heeft door zijn ruimte meer weg van een limousine dan van een hatchback.”
De immense ruimte in de Mondeo uit zich verder in die voor de achterpassagiers. Wow, daar zit je ook echt als een vorst. De Ford Mondeo heeft meer weg van een limousine dan een hatchback. Ik kan er niet over uit, wat een ruimte, helemaal in de kofferbak! Er zijn middenklasse stationwagens die daar nog een puntje aan kunnen zuigen. Echter heeft ieder voordeel ook een nadeel.
De kofferruimtemoet namelijk afgedekt worden door een kofferklep. En die is van de Mondeo hatchback ook groot, en dus best zwaar. Ik ben sterk en had er geen moeite mee. Maar ik denk dat er ook mensen zijn die er een hele kluif aan zullen hebben om de kofferklep open te krijgen.
Over het onderstel heb ik ook nog wat op te merken. Vooropgesteld, de wegligging is prima. Je zult met de Ford Mondeo onder normale omstandigheden nooit in een benarde positie terechtkomen. De besturing is prettig direct en je voelt goed wat zich op de weg onder je afspeelt. De demping van het onderstel is aan de stugge kant, maar zonder dat de auto er oncomfortabel door wordt. Je voelt alleen wel de oneffenheden goed. Vooral op slechte wegen.
Opvallend bij de Mondeo is de grote hoeveelheid afdichtrubbertjes op en rondom de portieren. Ze zitten op plekken waar je vaak met handen, voeten en benen langsgaat zoals bij de dorpels en rondom de raamstijlen. De rubbers zitten goed vast, maar ik weet niet of dat na vijf jaar ook nog zo is. Enfin, de tijd zal het leren. Tijdens mijn week in de Mondeo bleef alles op zijn plek zitten.
Eindoordeel
Ik ben onder indruk van de nieuwe Ford Mondeo met de 1.5-liter benzine EcoBoost-configuratie. De prestaties van het blok zijn goed en je zult geen spijt van je aankoop krijgen. De ruimte in de auto is enorm en lange afstanden zijn met de prettige stoelen een peulenschil. Het harde onderstel mag wat zachter en de rubbertjes zijn wat vreemd gepositioneerd en kom je bij andere auto’s niet op deze manier tegen. Ford is met de nieuwe Mondeo terug in het luxe D-segment. Ik zou zeggen: rij er eens een paar uurtjes mee. Je zult positief verrast zijn.
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.498 cc
Vermogen: 160 pk
Koppel: 240 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 sec.
Topsnelheid: 215 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gem. opgegeven verbruik: 5,8 l/100 km
Gewicht: 1.385 kg
Prijs: vanaf: € 28.895
Plus
+ Ruimte
+ Prestaties
+ Zithouding
Min
– Afdichtingsrubbertjes
– Hard onderstel
3 Comments
Zijn voorganger, de Taunus, was ook al eens leverbaar met een 1.5 motor. Maar dan zonder multikleppen, zonder turbo en zonder (directe?) injectie. Schopte het tot 68 pk. Het was niet eens de instapmotor.
We zijn wel verwend geraakt, met zijn allen…
Dat waren toch andere tijden Karel. Bedankt voor je toelichting. 🙂
Zijn voorganger was, naar mijn mening, de Siërra, de opvolger van de Taunus.
Heb nu van alle drie de modellen er één gehad, maar doe mij maar deze graag.