De KTM Super Duke R, oftewel The Beast… Ben ik dan “the beauty”? Het was bij de introductie van de KTM Super Duke R al liefde op het eerste gezicht vanaf de foto’s in het persbericht. Zou hij ook rijdend een grote liefde kunnen zijn?
[grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Ik steek mijn voorliefde voor KTM nooit onder stoelen of banken. Ik ben daar tenslotte jaren voor werkzaam geweest en het gezegde klopt absoluut: oude liefde roest niet. De fabrikant die groot is geworden in de motorcross en endurosport maakt tegenwoordig hele volwassen, mooie straatmotoren, maar ze blijven de eigenwijze en brutale genen goed doorvoeren en daar hou ik van. Het mag wel een tikkie anders dan anders, dat is een motorrijder toch ook?
Dat de KTM Super Duke een beetje anders dan anders is, heeft iedereen wel gezien. Zijn uiterlijk is bruut en de technische specificaties beloven ook nogal wat. Hij kreeg tenslotte niet voor niets meteen zijn bijnaam The Beast. Is het in de praktijk ook echt een beest? En is beest eigenlijk positief of negatief? Ik bracht de KTM met pijn in het hart terug naar de importeur dus ik zeg: positief!
Ondanks compacte uiterlijk best een grote motor
Soms moet je eventjes aan het (stuur)gedrag wennen als je op een nieuwe motor stapt, maar dat was in dit geval totaal niet aan de orde. Bij het wegrijden merkte ik direct dat het wel goed zat en het beest en ik zouden wel vriendjes worden. Wat me ook meteen opviel was het formaat van de motor. Ik ben met 1 meter 83 vrij lang en de Super Duke is, ondanks zijn compacte uiterlijk, eigenlijk best een grote motor. De zitpositie is fantastisch, niet te rechtop, niet te ver naar voren… Het klopt gewoon allemaal.
Onderweg naar huis kon ik het niet laten om wat extra op- en afritten van de snelweg te pakken. De Super Duke vraagt er gewoon om en een nieuw werkwoord is geboren. Je gaat niet een lekker stukje motorrijden maar je gaat fijn even ‘SuperDuken’! De snelheid die je rijdt op de naked bike ligt niet echt heel erg hoog door het gebrek aan windbescherming, maar je hebt toch de snelheidsbeleving direct te pakken zonder dat je rijbewijs in het gevaar komt.
Snoeihard rijden helemaal niet leuk
Tuurlijk kun je er snoeihard mee rijden maar dat is helemaal niet leuk. Het spelen met het gas en het horen brullen van de uitlaat is het mooiste wat er is als je met de Super Duke op pad bent. Daar waar je met een andere motor langer het gas openhoudt en doorrijdt tot een kruising of een rotonde, in de remmen gaat en instuurt, laat je de Super Duke lekker al terugschakelend aan de andere weggebruikers horen dat je er aan komt. Dit alles met het besef dat je die grijns onder je helm voorlopig niet van je gezicht kunt krijgen…
KTM Super Duke: you love it or you hate it.
Ergens stoppen of stilstaan is ook een feestje. Je voelt en ziet constant de ogen gericht op het beest. Commentaar krijg je ook genoeg onderweg, het is echt een hele verschijning. You love it or you hate it. Er is geen middenweg denk ik. Het overgrote deel vindt de Super Duke een “bruut ding” dus dat past prima bij zijn bijnaam.
Bruut of als een beest rijden doet hij eigenlijk niet. Het is een motor waar het grootste motorrijdende dros mee overweg zou kunnen. Hij doet precies wat je van hem vraagt en als je het allemaal iets te heftig vindt, switch je gewoon tussen de drie programma’s Sport, Street en Rain. Het verschil tussen die drie is duidelijk voelbaar en mijn favoriet was de Street. Lekker smeuïg op het gas maar present als er gereageerd moet worden.
Als je eigenaar bent of wordt van het beest zul je uiteindelijk de sportstand wel opzoeken denk ik, maar daar was het weekje (met helaas heel veel slecht weer) dat ik op stap mocht met de Super Duke net te kort voor. Tractioncontrol, wheelycontrol en ABS. Daar waar de KTM RC8 in der tijd nog een motorfiets was die puur was zonder alle technische controledingetjes, is KTM een paar jaar geleden toch met de tijd meegegaan en aan de techniek begonnen. Op zijn KTM’s natuurlijk, want het is gelukkig allemaal instelbaar.
Conclusie
Met deze naked zou ik naar Frankrijk willen rijden. KTM claimt de sterkste naked in het segment te hebben en ondanks zijn berg vermogen en bijnaam The Beast is het een super berijdbare motorfiets die je op en top laat genieten van elke meter die je er mee op pad bent. Is de KTM Super Duke R The beauty and the beast… Ik voorzie een “And they lived happy forever”!
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.301 cc
Cilinders: 2
Vermogen: 180 pk
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 189 kilo
Prijs: 17.952
Plus
+ Zitpositie
+ Rijdbaarheid
+ Design
+ Fun
+ Gasrespons
Min
– ?