Het is haast niet te geloven dat juist Lexus als praktisch enige merk een waanzinnige cabriolet maakt met een dikke, ongeblazen V8. Wij hadden het grote genoegen een week lang met deze zeer begeerlijke open auto op pad te mogen. Ouderwets genieten!
Te mooi om waar te zijn
Lexus, het topmerk van Toyota staat bekend om zijn enorme betrouwbaarheid, extreem oog voor detail en zijn zuinige, hybride motoren. En door dat laatste heeft het merk over zijn gehele range een ontzettend lage CO2 uitstoot. En dat maakt het weer mogelijk een cabrio op de markt te brengen met een smeuïge, benzineslurpende (1 op 7 gemiddeld) 5,0-liter V8.
In 2018 gingen wij voor het eerst op pad met de dichte LC 500 en noemden de auto toen ‘bizar goed’. Het ontwerp, de motor en het spectaculair mooie interieur zorgden ervoor dat wij het een van de lekkerste auto’s op de weg vonden. Toen al ging het gerucht dat Lexus erover nadacht een open versie van de auto te maken. Het leek te mooi om waar te zijn.
Het Japanse merk is de laatste jaren echter druk bezig zichzelf neer te zetten als een ‘spannend’ merk, ook voor de ware petrolhead. En dus werd besloten het dak van de LC 500 af te halen, met een waanzinnige cabriolet als gevolg.
Techniek
Technisch deelt de LC 500 Convertible uiteraard zeer veel met de dichte versie. We vinden nog altijd dezelfde 5,0-liter V8 met 464 pk en 540 Nm, gekoppeld aan een hyperintelligente en ingewikkelde 10-traps automaat (voor meer informatie hierover, check ons artikel over de LC 500).
Maar met het dak van de coupé verwijderd, moesten de nodige verstevigingen toegepast worden om de auto net zo stijf te krijgen. Hiervoor werden speciale lastechnieken toegepast en zitten achter de stoelen en de achterbak extra dwarstukken.
Ontwerp
De designers van Lexus kregen de opdracht niet alleen een open versie van de LC 500 te maken, maar tevens de mooiste cabriolet op de markt. En omdat Japanners nu eenmaal tot het gaatje gaan, is er een ongelooflijke hoeveelheid werk in het ontwerp van de Convertible gaan zitten.
Nu is ‘de mooiste op de markt’ natuurlijk een ontzettend subjectieve waarde, maar dat de open Lexus een pracht van een auto is, is ontegenzeggelijk. Van alle kanten straalt de auto een verleidelijke combinatie van klasse, stijl en sportiviteit uit. Als een afgetrainde atleet in een maatpak.
De meterslange motorkap met die waanzinnige grille, de korte maar gespierde achterkant, de lichten voor en achter, werkelijk alles is om door een ringetje te halen. Het enige wat wij anders zouden doen, is de chroomlook op de 21 inch velgen. Dat is net even iets té. Maar nu zijn we wel echt aan het muggenziften.
Interieur
Vond je de buitenzijde al mooi, het interieur is zo nog fraaier. En hier durven we, geheel subjectief, wel van te zeggen dat dit het mooiste interieur in een huidige productieauto is. De kwaliteit van het leer, de weerstand van de knoppen, de zitpositie, alles is van een bijzonder hoog niveau en de afwerking is haast maniakaal perfect.
Uiteraard is deze nieuwe auto voorzien van een volledig infotainmentsysteem, dat je nog steeds bedient met een trackpad. Een stuk beter dan de wat oudere systemen van Lexus, voelt het soms nog steeds wat knullig aan en loopt daarmee niet in lijn met de kwaliteit van de rest. Gelukkig nu wel voorzien van Apple Carplay en Android Auto.
Open rijden
Het grootste voordeel van het dak naar beneden is natuurlijk dat de V8 zich nog beter laten horen. Want wat een heerlijk geluid produceren de acht cilinders. Beginnend met een donkere grom, eindigt het hoog in de toeren met het gestamp zoals alleen een echte V8 kan produceren.
De Convertible wordt overigens alleen met deze aandrijving geleverd. Volgens Lexus is hun cabrio een auto om puur te genieten en daar past alleen de V8 bij. En gelijk hebben ze, want wat een fantastisch blok is dit toch. Geen turbo, compressor of wat dan ook, simpelweg vijf liters die richting het rood steeds meer pk’s leveren. We zouden bijna zeggen: zoals autorijden ooit bedoeld is.
Met het ‘Conciërge’-systeem aan, checkt de auto continu of het niet te warm of koud voor je is, en past daar de airco/verwarming, nek- en stuurverwarming op aan. Het dak, dat je in 15 seconden tot 50 km/h opent en sluit, bestaat uit vier lagen, die dicht het geluidsniveau van de coupe moet evenaren.
Geluid
Om daar zeker van te zijn, registeren strategisch geplaatste microfoons de vibraties van de motor en aandrijflijn, op basis waarvan het systeem antigeluid via de speakers produceert. En het moet gezegd worden, dicht is de Convertible uitermate stil. Maak je overigens geen zorgen, die V8 blijf je gewoon horen hoor.
Over geluid gesproken, het Mark & Levinson geluidssysteem is nog altijd een waar genot. Of je nu radio, cd (Ja, de LC heeft nog een cd-ingang) of Spotify luistert, het geluid is zuiver, mooi en rond. Je zou ‘m hier alleen bijna al voor kopen.
Gran Turismo
Net als zijn dichte broers (de LC 500 en de LC 500h) is de Convertible veel meer een Gran Turismo dan een hardcore sportauto. Zelfs met alles in de Sport+ stand levert hij een grote mate van comfort, wat je natuurlijk terugvindt in het weggedrag. Hij heeft ontzettend veel grip – de Convertible heeft zelfs een lager zwaartepunt- maar zeker in snelle bochtenwisselingen merk je de meer dan 2.000 kilo’s wel.
Aan alles voel je dat de auto gemaakt is om jou en één passagier- meer past er echt niet in- in alle comfort op (extreem) hoge snelheid op de plaats van bestemming te brengen. En daar volkomen uitgerust en in alle stijl aan te komen.
Conclusie
Een cabrio maken van de LC 500 is een van de beste ideeën die de laatste tijd gemaakt zijn wat betreft auto’s. De Lexus LC 500 Convertible is een auto van hoog niveau op tal van punten. Bloedmooi, een V8 om verliefd op te worden en een interieur om van te kwijlen, biedt hij het allerbeste voor de liefhebber van autorijden. Dat komt uiteraard wel met een prijskaartje. De auto is in ons land leverbaar vanaf 186.995,- euro waarvan zeker 50.000,- euro direct naar de fiscus gaan voor de BPM.
Lexus LC 500 Convertible
Motor: 4.969 cc V8
Vermogen: 464 pk bij 7.100 toeren
Koppel: 530 Nm bij 4.800 toeren
Transmissie: 10 v., automaat
Aandrijving: achterwielen
Topsnelheid: 270 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,6 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.010 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 7
CO2-uitstoot: 275 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 186.995,- euro
Prijs testauto: 193.845 ,- euro