Dat werd heel duidelijk tijdens mijn week in de Lexus RC 300h Hybrid Luxury Line. De reacties op de Lexus waren tweezijdig: “mooi” of “lelijk”.
Of jij de Lexus mooi of lelijk vindt, bepaal jijzelf. Op de forse grille, puntige en een beetje uit stekende achterlichten en de vinnen op de hoeken van de achterbumper na, raakte ik steeds meer onder de indruk van de Lexus. Aan alles is duidelijk te zien en te voelen dat er door de makers goed is nagedacht tijdens het ontwerpen van deze auto.
Excentriek, stoer en gedetailleerd
Mij heeft de RC 300h vooral geraakt door zijn excentrieke uiterlijk, stoere coupévorm, kwaliteit en minutieus doordachte details in het in- en exterieur. De Lexus zit heel mooi in elkaar, nergens bespeur je een foutje. Vanaf het moment dat ik in de Lexus stap, voelt hij aan als ‘mijn auto’. Als ik de Lexus goed bekijk, weet ik weer waar mijn passie voor automotive vandaan komt. Alles moet kloppen, en dat doet de Lexus.
Ik voelde mij snel thuis in de Lexus. De cockpit en het dashboard zijn mooi en overzichtelijk. Een minpunt is de bediening van het entertainmentsysteem in de middenconsole. De touch-pad is erg gevoelig, waardoor je snel een functie selecteert die je niet hebben wilt. De informatieweergave op het entertainmentsysteem mag iets groter waardoor het makkelijker afleesbaar wordt.
Verwacht geen raceprestaties
Lexus zet met haar jongste modellen in op emotie en sportiviteit. Qua uiterlijk is dat wat mij betreft gelukt. Het is, zeker als je veel onderweg bent, belangrijk dat je een goed gevoel in en met jouw auto hebt. En dat goede gevoel geeft de Lexus mij absoluut. Je merkt aan de blikken van de mensen om je heen dat je ‘anders’ bent.
Hoewel de RC 300h er sportief uitziet, moet je er geen raceprestaties van verwachten. De motor, elektrische aandrijving en automatische versnellingsbak werken heel goed samen en maken de auto heerlijk soepel. Het duurt echter bijna 8,5 seconden voordat je van nul op honderd kilometer per uur zit.
Heerlijk ontspannen cruisen
Het onderstel van de Lexus verdient een bonus. De elektronische schokdemperregeling reageert adequaat op oneffenheden en stuurbewegingen. Insturen en de achterwiel-aangedreven RC 300h wijkt niet meer van zijn lijn, van overhellen is geen sprake. De auto is enorm goed in balans waardoor het veiligheidsgevoel groot is. Opvallend is zijn korte draaicirkel waar menig (veel) kleinere auto’s nog een puntje aan kan zuigen.
Tot 140 – 150 kilometer per uur rijdt de Lexus strak en kun je heerlijk ontspannen cruisen. Boven de 140 begint hij een beetje te zweven en merk je dat de auto meer op luxe dan op sportiviteit is ingericht. De brede banden geven wel aardig wat geluid door naar de cabine. Maar door het Mark Levinson premium surround system met 17 luidsprekers wat harder te zetten, waan je je eerder in een muziektempel dan in een auto. Wow, wat een geluid komt er uit dat systeem.
Conclusie
Voor bijna 46 duizend euro heb je een Lexus RC 300h Hybrid waar je niet heel veel accessoires meer bij hoeft te bestellen. Het interieur bestaat uit fraaie materialen die je een overweldigend luxe-gevoel geven. De bediening van de cruise control zit helaas achter het stuur en had beter goed zichtbaar in beeld óp het stuur kunnen zitten. Ik word van de Lexus RC 300h Hybrid een beetje opgewonden. Ik kijk graag naar de auto, stap er graag in en rij er graag veel kilometers mee.
Plus
– Afwerking
– Onderscheidend
– Draaicirkel
Min
– Touch-pad entertainmentsysteem
– Afleesbaarheid entertainmentdisplay
– Bediening cruise control
Informatie
Merk: Lexus
Model: RC 300h
Type: Hybrid Luxury Line
Prijs vanaf: € 46.795,- (Business Line)
Prijs testauto: € 55.595,- (Luxury Line incl. glazen schuif- kanteldak en metallic lak)
Prijs topmodel: € 67.995,- (F SPORT)
Motor: 4, in lijn 181 pk (2.494 cc)
Elektromotor: 143 pk
Versnellingsbak: traploze automaat
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 4.7 L /100km
Gereden verbruik (gemiddeld): 5.7 L/100km
CO2-uitstoot: 116 g/km
Energielabel: A
Topsnelheid: 190 km/h
Carrosserie: 2-deurs, coupé
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 340 liter