Het is een veel uitgesproken zin door liefhebbers van sportieve uitlaten, meestal op motorfietsen, ‘loud pipes save lives’. Het betekent dat een motorfiets die een flink geluid produceert meer opvalt en op die manier veiliger in het verkeer zou kunnen bewegen. Maar we weten allemaal dat dat zelden de reden is waarom mensen een luidruchtige uitlaat nemen. Maar waarom dan wel? Met andere woorden: wat is er zo leuk en fijn aan veel motorgeluid?
Stoer

Voor een groot deel van de motorrijders is het hebben van een uitlaat met een sportieve sound een simpele manier om stoer te zijn. Dat klinkt wellicht iets denigrerend, maar zo is dat totaal niet bedoeld. Om zaken duidelijk te maken: ik rijd persoonlijk op een Ducati Multistrada met Termignoni pijpen, mede om het geluid, dus I’m with you guys and girls.

Maar ergens moeten we toch toegeven dat het vreemd is dat meer lawaai stoerder voelt. ‘Mijn motor doet harder broem droem dan de jouwe, dus ik ben stoerder’. Het is een bijzonder verschijnsel, dat onder een grote groep motorrijders leeft. Wie kent niet de groepen die in een tunnel een wedstrijdje lawaai maken doen. Ergens lijkt dat nog het meest op kinderen op de speelplaats van de kleuterschool die kijken wie het hardste kan gillen, maar het gekke is, ik snap het wel.

I have control

Sowieso is een kick van motorrijden dat je een klein maar krachtig apparaat kan bedienen en feilloos onder controle kunt hebben. Want zelfs de simpelste fiets weet een mate van acceleratie te behalen waar het merendeel van de autorijders alleen maar van kan dromen.

De open uitlaten onderstrepen deze power en macht van een motorfiets nog veel meer, waardoor het gevoel van controle sterker en groter wordt. Want hoe gaaf is het dat iets dat zo snel kan versnellen volledig is overgeleverd aan jouw handen.
Gewoon mooi

Maar voor mij persoonlijk verklaren bovenstaande zaken mijn liefde voor open uitlaten lang niet volledig. Ja natuurlijk is het stoer en voelt de controle over een krachtige bike gaaf, maar er is meer: ik vind motorgeluid mooi en hoe duidelijker ik dat kan horen, hoe mooier.

Ik geniet van het brullen van een Ducati tweecilinder of het gillen van een Yahama viercilinder. Ik vind het gaaf van verre al een Triumph drie te herkennen of het geblaf van een Husqvarna één. En dan zit ik er zelf niet op, dus het kan geen kwestie van stoer zijn of controle hebben.

Maar waarom wij met z’n allen het geluid van een motor mooi vinden, is mij onduidelijk. Tevens snap ik er weinig van waarom ik een sterke voorkeur heb voor het lage geluid van tweecilinders dan het hoge van een viercilinder. Wat zit er in ons motorrijders dat we dat zo mooi vinden of zijn we gewoon simpelweg compleet gek met z’n allen? 


Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

5 reacties

  1. OK dus jij bent ook een van die aso’s die de omgeving verpesten met absurd gebrul uit open pijpen. Schaam je.

    • Yuri Van Koeveringe
      Yuri Van Koeveringe op

      Beste Peter,

      Gelukkig leven we in een land waar verschillende voorliefdes en passies naast elkaar kunnen bestaan. Wat jij verpesten noemt, vindt een ander weer juist mooi. En of het geluid van mijn persoonlijke motorfiets ‘absurd gebrul’ is, is volgens mij alleen te benoemen als je er naar geluisterd hebt, toch?

  2. luid geluid maakt je gehoor stuk. je wordt dover. Draagt een motorrijder zonder dB killer oordoppen? Het is meer van: kijk mij (hoor mij) eens op een motor rijden…

  3. Bjorn Jeurissen op

    Om maar eens een bekende reclame slogan te gebruiken; “stom he? Ik vind het gewoon lekker!”
    Tunnels zijn natuurlijk de ultieme concertzalen voor mensen met onze afwijking (wel graag >1000 meter om de hele toonladder te kunnen doorlopen) maar ook op de ‘gewone’ weg kan ik hrt soms niet laten om heeeel even 2 tikjes terug te doen en de toerenteller tegen het rood te jagen. En nee in de auto heb ik die neiging niet. Het geluid van een 1.9jtd word ik niet warm of koud van

  4. Wat mij betreft moet iedereen zelf weten hoeveel herrie zijn/haar motor maakt. Voor mij hoeft het niet luid te zijn. En ik denk dat mijn buren het daarmee eens zijn. 🙂
    Verder is de kreet loud pipes save lives volgens mij flauwe kul. Ik hoor motoren alleen maar als ze me gepasseerd zijn en dan zie ik ze. Vaak pas nadat ik me de pestpokken geschrokken ben. Ik heb ook wel mensen zo zien schrikken van passerende motoren met herrie dat dat op zichzelf al een gevaarlijke situatie opleverde. Wat dat betreft ben ik meer de mening toegedaan dat herrie pijpen meer problemen veroorzaken dan ze voorkomen.

Laat een reactie na: