Op verzoek van de klant, monteert het autobedrijf aftermarket parkeersensoren in de voorbumper van de Volvo V70 bouwjaar 2002. Het Park Distance Control (PDC) systeem doet het perfect, totdat de motor gestart wordt.

Zodra de motor loopt, doen de sensoren het namelijk vaker niet dan wel. De monteur gaat op zoek naar de oorzaak van het probleem en probeert van alles. Uit metingen blijkt dat  spanning en massa, ook tijdens de storing, in orde zijn. De monteur sluit de plus en massa voor de zekerheid ergens anders aan en probeert zelfs een nieuwe regeleenheid voor de PDC. Omdat de monteur er niet uitkomt, neemt hij ten einde raad contact op met Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier

De monteur geeft aan dat het PDC-systeem onder de motorkap gemonteerd is, de massa-aansluiting van het PDC-regelapparaat met een bestaand massapunt verbonden is en dat de plus-draad met de accessoires-draad verbonden is.

Magnetische velden

Automotive Techline herkent het fenomeen en heeft het al vaker ervaren. Het blijkt dat de meeste regelapparaten van aftermarket PDC-systemen gemaakt zijn om in het interieur van de auto te plaatsen en niet onder de motorkap. Zodra de motor namelijk start zijn er magnetische velden die de signalen van de parkeersensoren verstoren. 

Magnetische velden Volvo V70 storen achteraf ingebouwde parkeersensoren Driving-Dutchman

Dat dit de oorzaak van het probleem is, lijkt aannemelijk. De sensoren functioneren namelijk goed zolang de motor niet draait. Zodra de motor echter gestart wordt, beginnen de problemen. Automotive Techline adviseert de monteur om het regelapparaat en de kabels af te schermen met aluminiumfolie. Als het probleem dan weg is, is dit de bevestiging dat de magnetische velden de problemen veroorzaken.

De monteur doet de proef op de som, schermt de PDC-regeleenheid af met aluminiumfolie en zowaar, het probleem is weg en blijft weg. Hieruit kan opgemaakt worden dat de magnetische velden onder de motorkap de prestaties van het PDC-systeem negatief beïnvloeden. De beste oplossing is in dit geval het beste om de Park Distance Control regeleenheid in het interieur van de auto te plaatsen.

* Afbeeldingen: Volvo (niet van besproken automodel)

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: