Voordat ik de Mazda CX-3 in het echt gezien had, was ik door een 1 meter 86 lange verstokte CX-5 eigenaar al gewaarschuwd dat de 3 klein was. Ik kon me er nog steeds geen voorstelling bij maken, dus maar rijden met de nieuwe ‘kleine’ crossover van Mazda.
De eerste blik op de CX-3 in levende lijve bevestigde de opmerking van de hiervoor genoemde 5-rijder. “Hij ziet er aan de buitenkant inderdaad klein uit”, dacht ik. En toen ik instapte werd dat beeld bevestigd. Ik ben 1 meter 76 en zit prima voorin achter het stuur. Maar een blik werpend naar achteren stokte even licht mijn adem. Oeps, daar is inderdaad niet veel ruimte.
Verrassend veel been- en hoofdruimte
Maar nog geen drie uur later bleek dat niets minder waar is. Ik had een meeting met drie volwassen kerels waarvan er één 1 meter 90, één bijna twee meter en één mijn lengte had. En met de twee langste kerels voorin bleef er op de achterbank zowaar genoeg ruimte over voor de twee kerels van gemiddelde lengte en mijn vooroordeel was onterecht. Never judge a book by its cover Rob. Niet alles is wat het lijkt.
Je kunt zo dus met vier volwassenen prima een lange rit in de CX-3 maken zonder dat dat snel vermoeiend zal worden. Al moet je dan niet heel veel bagage mee willen nemen, want hoewel in de kofferbak voldoende plaats is voor twee flinke volle boodschappentassen en een krat bier, kan er niet veel meer in.
Kwalitatief hoogwaardig en premium
Terug naar mijn plek achter het stuur. De Mazda CX-3 ziet er kwalitatief hoogwaardig en premium uit. En zo zit en rijdt de auto ook. Mazda bewijst al jarenlang heel degelijke auto’s te maken en daar is met de CX-3 geen verandering ingekomen. Sterker nog, ik vind de binnenkant er meer premium uitzien dan de CX-5 waarmee ik gereden heb.
De zitvlakken van de stoelen zijn voor mijn gevoel, net als in de CX-5 aan de harde kant. Ze geven in mijn rug en zitvlak wel goede steun aan de zijkanten. Het goede nieuws is dat de stoelen op langere ritten steeds beter gaan zitten. Net alsof je nieuwe schoenen aan het inlopen bent, hoewel de zitting wel iets langer had gemogen. Na een uurtje beginnen mijn bovenbenen de steun onder zich te missen.
Super geluidkwaliteit met Bose
Het multimediasysteem ziet er goed uit en mijn prioriteit, de telefoon koppelen, is door het intuïtieve menu eenvoudig. Wacht alleen niet te lang nadat je de koppelbevestiging hebt gekregen anders kun je opnieuw beginnen. Op het kleine entertainmentdisplay is de informatie goed leesbaar en bedienbaar met de goed bereikbare centrale bedieningsknop op het middenconsole. Het navigatiesysteem laat zich eenvoudig bedienen.
Een nadeeltje is de zenderkeuze van de radio. Als je in de lijst een station kiest en daarna een ander station wil luisteren, ga je automatisch terug naar het begin van de lijst en moet je dus de hele lijst weer opnieuw doorlopen. De geluidskwaliteit met Bose luidsprekers is daarentegen wel weer top voor elkaar.
Volwassen rijgedrag
Premium is ook het rijgedrag van de CX-3. Al vanaf de eerste meters voel je dat je in een degelijke auto zit. Het onderstel voelt sportief aan zonder te stug te worden. Door het compacte formaat van de CX-3 in combinatie met de vierwielaandrijving geeft de wegligging een vertrouwd gevoel. De Mazda CX-3 is dan wel een relatief kleine auto, maar heeft een verrassend volwassen rijgedrag.
Mijn CX-3 staat op een onderstel waarvan alle vier de wielen worden aangedreven. Velen zullen roepen dat dit overbodig is en dat je het niet nodig hebt, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind zelfs dat het verplicht gemaakt moet worden omdat het de veiligheid van de inzittenden en hun omgeving significant vergroot. De wegligging en stabiliteit van de Mazda is in ieder geval groots voor een auto van dit formaat. Het voelt alsof je in een auto uit het D-segment rijdt.
Net of motor vermogen mist
Als je in de normale modus rijdt, schakelt de automatische versnellingsbak in de CX-3 prima. In de sportstand wordt de Mazda aanzienlijk sterker en feller en stijgen de toerentallen flink, maar ik kreeg de indruk dat de bak dit niet zo heel fijn vindt. De schakelmomenten werden langer en ik kreeg het idee dat ie niet zo goed wist wat ie met bepaalde omstandigheden aan moest.
Ik kreeg hierdoor af en toe het gevoel dat de motor een beetje vermogen mist en wel erg zijn best moest doen om de auto vooruit te krijgen. Let wel, ik praat nog steeds over de sportstand. In de normale rijmodus presteert de motor prima en draait hij heel fijn en onhoorbaar rond.
Conclusie
De Mazda CX-3 oogt klein, maar biedt verrassend veel been- en hoofdruimte, ook aan lange mensen. De CX-3 werd al na een paar dagen echt een auto waarin ik mij wel een paar jaar zou kunnen en willen verplaatsen. De motor moet er flink aan trekken als je volgas geeft. Desondanks zijn de rijprestaties zijn zeer goed en aan de wegligging kan menig auto in het D-segment nog een puntje zuigen. De Mazda CX-3 oogt en ademt kwaliteit, en ik denk dat de Mazda dat ook is. Kwaliteit.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens gereden model:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 204 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 9,6 sec
Topsnelheid: 195 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen, sequentiële automaat
Gem. opgegeven verbruik: 6,3 l/100 km
Gewicht: 1.240 kg
Prijs gereden model: € 33.985,- incl. metallic lak
Prijs vanaf: € 20.990,-
Plus
+ Rijprestaties
+ Wegligging
+ Kwaliteit
Min
– Prijs
– Radio
– Sportstand
– Stoelzitting