Tijdens de afgelopen Pinksterraces werd duidelijk hoe de vaderlandse autorensport op zijn retour is. De enige nog serieuze Nederlandse raceklasse is de Ribank Mazda MaX5 Cup, die met een maximaal startveld van 47 auto’s op het Circuitpark Zandvoort over twee rondes werd verreden.
Bij gebrek aan andere interessante raceklassen werd de dag gevuld met een race voor de Poolse Kia Picanto cup, waarbij TopGear’s Ruben Baeten de enige Nederlandse (gast)rijder was. Nederlandse coureurs namen verder nog deel aan de internationale GT4-klasse. De dag werd verder gevuld met de twee internationale races, de Historic Monoposto Race en de Marcel Albers Memorial Trophy en de Duitse Cup & Tourenwagen Trophy.
Racen met Mazda MX-5 populair
In Nederland is, net als in Engeland en de VS, het racen met de Mazda MX-5 al jaren populair. In de VS is Mazda de grootste autosportsponsor en bovendien hoofdsponsor van het circuit Laguna Seca. 61 procent van alle racewagens in Amerika is een Mazda!
In Nederland wordt uitsluitend gereden met de eerste generatie van de MX-5 met de 113 pk sterke 6-litermotor en handgeschakelde vijfbak. Er is een minimumgewicht inclusief rijder van 960 kg. De klasse met zeer betaalbaar. Woordvoerder Jur Raatjes rekende voor dat inclusief banden en inschrijfgeld voor rond 7 duizend euro een seizoen geracet kan worden. Wie daarbij vervoer, een trailer of truck wil gebruiken, moet met ongeveer rond 10 duizend euro per jaar rekenen.
In 2015 zijn al 72 startnummers uitgegeven voor deelname aan de Ribank MaX-5 Cup.
Het is daarom niet zo verwonderlijk, dat er voor het seizoen 2015 inmiddels al 72 startnummers zijn uitgegeven voor deelname aan de Ribank MaX-5 Cup, zoals de klasse in Nederland wordt genoemd. Het maximale aantal racewagens dat de FIA op het Circuit van Zandvoort limiteert tot 47 is komt dan ook tijdens de twee rondes voor de Cup op Pinksteren aan de start.
De gastenauto van Mazda Motor Nederland was deze keer ter beschikking gesteld aan Jim van den Heuvel (18), één van de rijders die is opgenomen in KNAF Talent First, een programma van de Nederlandse de autosportfederatie, waarmee in een zo vroeg mogelijk stadium een positieve bijdrage wordt geleverd aan de ontwikkeling van jonge talenten. Van den Heuvel reed zijn rode MaX5 naar een keurige 28e plaats in de uitslag.
De zeven evenementen van de Ribank Mazda MaX5 Cup vinden plaats op vijf verschillende circuits. Naast Zandvoort wordt gereden op Assen, het Belgische Zolder en Spa/Francorchamps en het Duitse Oschersleben.
Dit seizoen staan de volgende races nog op het programma:
8 juli Assen (race 7 + 8)
9 augustus Zandvoort (race 9 + 10)
5 – 6 september Spa / Francorchamps Internationaal GT Open
25 – 26 september Oschersleben (D) (race 11 + 12)
18 oktober Zandvoort Finale races (race 13 + 14)
Overigens vind in het laatste weekend van augustus de Historic Grand Prix plaats. Vorig jaar was dit driedaagse evenement met ruim 50 duizend bezoeker het best bezochte evenement op Zandvoort.
Tekst: Henny Hemmes, foto Mazda Nederland