Mazda brengt een stukje echt Japan naar ons land met de MX-5 Sakura, een auto met een bijzondere naam, die enige uitleg en achtergrond vereist.
Sakura, uitgesproken met de klemtoon op de ‘Sa’ en ‘ra’, is het Japanse woord voor kersenbomen en hun bloesem. Dit zijn al sinds vele eeuwen belangrijke zinnebeelden in de Japanse cultuur. De korte maar heftige bloeiperiode, die de kale bomen in de lente transformeert tot sprookjesachtige waaiers van roze en dieprode bloemen, staat symbool voor het leven zelf, dat immers ook kort en krachtig is.
De prachtige bloesem -ik zie ineens de sterfscene van Katsumoto in de film The Last Samurai voor me- doet Japanners denken aan vergankelijkheid en de noodzaak van het genieten van het moment. En laat dat laatste nu juist uitstekend kunnen met een MX-5.
Ingetogen sensualiteit
Het is inmiddels al weer bijna twee jaar geleden dat wij met de MX-5 reden, die ons oprecht deed genieten. In recentere tijden reden we met de Italiaanse neven, de Fiat 124 Spider en de Abarth 124 Spider, die ondanks veel gedeelde techniek toch anders van karakter zijn. De Italianen komen, hoe kan het ook anders, met een enorme passie en in het geval van de Abarth, een flinke portie bravoure.
Mazda ontwerpt zijn auto’s echter volgens een andere filosofie, die terug te brengen is tot twee woorden: En en Rin -sensualiteit en ingetogenheid-, waardes die ook overal in Japanse kunst en cultuur terug te vinden zijn. En niet alleen daar, want wie goed de tijd neemt om naar de MX-5 te kijken, ziet deze ingetogen sensualiteit ook hier overal terug.
Van de subtiele koplampen, die je als de opgemaakte ogen van een betoverende geisha verleiden, de omhoog welvende lijnen van het plaatwerk, die doen denken aan groene glooiende heuvels op een Japans eiland, tot de iets in de carrosserie teruggetrokken achterlichten, het is een elegante, ingetogen en sensuele auto.
Rood en grijs
De Sakura is voorzien van een speciale kleurstelling, waarbij het rood van de stoffen kap geïnspireerd is op de donkerrode kleur van de bladeren van de kersenboom in de herfst. Het vormt een mooie combinatie met het ingetogen Machine Gray grijs van de carrosserie van onze testauto, die overigens ook verkrijgbaar is in Snowflake White Pearl en Jet Black.
Het interieur van deze gelimiteerde oplage, er komen er helaas slechts 25 naar ons land, is voorzien van speciaal nappa leer in de kleur ‘Tan’ met een speciaal stiksel. Verder zijn een Bose geluidssysteem en Bright Dark velgen standaard op deze ‘Kersenbloesem’.
Eigenwijs
Gelukkig bestaat de MX-5 niet alleen uit verleidelijke lijnen, maar is ook de techniek aanlokkelijk. Een laag leeggewicht van 950 kilo dat ideaal over voor- en achterwielen verdeeld is, de motor voorin en aandrijving op de achterwielen, klassiek en het ideale recept voor een heerlijke stuurauto.
Het is geweldig te zien hoe eigengereid Mazda omgaat met hun motoren. Waar bijna alle merken zoveel mogelijk CC’s en cilinders verwijderen en het zo opgelopen gebrek aan vermogen opvangen met turbo’s, bewandelt Mazda een ander pad met hun SKYACTIV-technologie. Hierbij hebben zij hun grotere inhoud viercilinder motoren compleet nieuw ontworpen, zonder turbo met toch een laag gebruik en bruikbare kracht als resultaat. De 1.5 SKYACTIV-G motor in de MX-5 Sakura, biedt de bestuurder 131 pk vermogen en 150 Nm trekkracht.
Zoals het moet zijn
Zodra je jezelf nestelt in de smalle maar uitstekend zittende kuipstoelen -mensen veel langer dan 1 meter 90 kunnen overigens wel stoppen met lezen of je moet Houdini achter je voornaam hebben staan- valt het relatief dunne stuurtje direct in je handen. Laat je rechterhand iets zakken, en je maakt meteen contact met het korte schakelpookje dat een zeer directe verbinding vormt met de handgeschakelde zesversnellingsbak.
Over het rijden met de MX-5 Sakura kan ik vrij kort zijn, dat is simpelweg genieten. Sturen gaat vol gevoel, de motor is niet de snelste, maar doet zijn werk gretig, geholpen door de ideale versnellingsbak ratio en de wegligging is exact zoals hij moet zijn: strak, vertrouwenwekkend, maar nog altijd comfortabel genoeg voor lange afstanden.
Conclusie
De Mazda MX-5 Sakura doet zijn naam en makers eer aan. Zonder je te overweldigen, weet deze kleine sensuele Japanse auto je te verleiden even stil te staan en te genieten, dat extra rondje te rijden en niet direct gehaast naar je bestemming te gaan. Alsof je wandelt door een bos en de plotselinge aanblik van de bloesem van de kersenboom je gedachten doet verstommen en er even niets anders is dan schoonheid, Sakura!
Mazda MX-5 Sakura
Motor: 1.496 cc viercilinder benzine
Vermogen: 131 pk bij 7.000 toeren
Koppel: 150 Nm bij 4.800 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: achterwiel
Topsnelheid: 204 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 950 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.0 l/100 km
CO2-uitstoot: 139 g/km
Energielabel: F
Basisprijs (rijklaar): 31.990,- euro
Prijs testauto (rijklaar): 36.790,- euro