‘Mijn’ Mazda6 SKYACTIV-D stond me op te wachten op een regenachtige maandagmorgen. Om heel eerlijk te zijn, de begroeting was wat klam en grijs. Maar dat had meer met de regen en de kleur van de Mazda te maken.
Het fraaie lijnenspel van de ‘6’ zorgde er echter voor dat ik toch begon te stralen. Wat een prachtig ontworpen auto (vind ik), wat een mooi design met vloeiende lijnen en mooie welvingen. Jammer alleen van die saaie grijze kleur met de naam Sonic Silver. Een felle kleur had ‘hem’ vast beter gestaan. De donkere 19 inch aluminium velgen waar de Mazda6 op ‘staat’ passen dan wel weer goed bij het geheel.
SKYACTIV-D
Een paar jaar terug reden we al met de Sportbreak met benzinemotor. Onder de kap van deze Mazda ligt een 2.2 liter dieselmotor met 175 pk. Dezelfde motor is er ook met 150 pk en heeft dan in 2016 21% bijtelling, dankzij de SKYACTIV-D technologie van Mazda. Dit zorgt voor een laag brandstofverbruik gekoppeld aan fijne rijeigenschappen. Ook i-STOP en i-ELOOP dragen bij aan een lage CO2 uitstoot en efficiënt brandstofgebruik.
i-STOP zorgt ervoor dat de motor afslaat als je stilstaat bij een stoplicht. Zodra je wilt wegrijden start de motor weer, een perfect werkend systeem kan ik hier melden. i-ELOOP gebruikt de vrijgekomen energie bij het remmen en zet dit om in elektriciteit die gebruikt wordt voor de elektrische systemen van de auto. Elektriciteit die dus niet door motorvermogen hoeft worden omgezet omdat de dynamo alleen maar werkt bij het afremmen of gas loslaten. Ook dit komt het brandstofverbruik weer ten goede.
Mijn SKYACTIV 2.2 liter diesel had een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar is tevens verkrijgbaar met een automatische zesversnellingsbak. De Mazda6 is ook verkrijgbaar met een tweeliter benzinemotor met 145 of 165 pk, en met een 2.5 liter benzine motor met 192 pk. Schakelen gaat licht, fijn en nauwkeurig, ik moest alleen wel even wennen aan de koppeling. Deze gaat namelijk wel heel erg licht.
MZD multimediasysteem
Met een lengte van 4.870 mm is de Mazda6 geen kleine auto en dat merk je direct als je instapt. Een enorm gevoel van ruimte overkomt je. In de fijne goed instelbare stoelen heb je snel een prima zitpositie gevonden. En om je heen kijkend zie je de mooie materialen waaruit het interieur is opgebouwd. Lederen stroken op het dashboard en in de deuren, dit zie je niet bij ieder merk.
Ook de klokken zijn mooi en helder en geven duidelijk de snelheid en toeren weer. Over het algemeen een mooi, strakke, bijna sobere uitstraling van het dashboard, met in het midden een display van 7 inch die toegang geeft tot MZD Connect, Mazda’s mobiele multimedia-systeem dat via een draaiknop of het touch-scherm te bedienen is.
Veiligheid
Hoe is het met de veiligheid gesteld in de ‘6’? Nou dat zit wel goed. Mazda heeft onder de naam i-ACTIVSENSE een lading aan veiligheidssystemen. Let op, nu komen de afkortingen! DAA, het Driver Attention Alert dat bewaakt wanneer je pauze moet nemen. LKA, het Lane Keep Assist, wat een waarschuwing laat horen als je ongewild op een andere rijbaan terecht dreigt te komen en een aanvulling is op LDWS, het Lane Departure Warning Systeem.
Dan is er nog het City Safety veiligheidssysteem (SCBS) wat automatisch remt als je te dicht op een voorgaande auto komt. Ook heel prettig en veilig zijn de LED (adaptieve) koplampen. Deze schakelen automatisch tussen grootlicht en dimlicht zonder tegenliggers te verblinden omdat de adaptieve LED koplampen juist reageren op de tegenliggers. Hierdoor heb je perfect zicht als het donker is.
Verder kun je zonder je blik van de weg te halen in één oogopslag alle informatie aflezen van het Heads-up display wat door Mazda Active Driving Display wordt genoemd. Alle relevante zaken worden op een schermpje geprojecteerd en duidelijk leesbaar weergegeven op ooghoogte zodat je te allen tijde als bestuurder voor je kan blijven kijken zonder informatie te missen.
Comfort
Comfortabel is de 6 zeker en ook nog eens erg stil tijdens het rijden. Dat de 19 inch wielen wat inboeten aan comfort is nauwelijks te merken. Dit is duidelijk een auto om lange stukken asfalt te verteren. En daar zal hij in de dagelijkse praktijk ook veel voor gebruikt worden. Ieder accountmanager die deze auto rijdt, komt gegarandeerd fris en fruitig aan bij de klant.
De stuurbekrachtiging is wel wat licht. Hier had wat mij betreft iets meer gevoel en weerstand in gemogen, maar neemt niet weg dat de Mazda erg lekker stuurt. Op de achterbank is het in de GT-M uitvoering waar ik in reed ook nog eens mogelijk om de stoelverwarming aan te zetten, dus de passagiers hadden geen reden tot klagen.
Conclusie
De Mazda6 is een zeer fijne comfortabele reisauto met een hele fijne SKYACTIV dieselmotor. De 6 is boordevol uitgerust met veiligheidssystemen en kan met gemak de concurrentie aan met de Mondeo of de Avensis. Eigenlijk schurkt deze 6 meer tegen de premium-merken aan. En dat is een wel heel fijne constatering.
Technische gegevens:
Merk: Mazda
Model: 6, SKYACTIV-D
Type: 2.2 liter (2.191 cc)
Prijs vanaf: € 29.490,- (Sedan)
Prijs testauto: € 43.290,-
Motor: viercilinder, 150 pk
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-bak met i-stop
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 4,5 l/100km
CO2-uitstoot: 119 g/km
Energielabel: D
Garantietermijn: 3 jaar of 100.000 km (afhankelijk wat eerst komt)
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 223 km/h
Carrosserie: sedan
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 480 liter
Onderhoudsbeurt: 20.000 km / 1 jaar
Distributieketting: longlife
Plus
+ Ruim
+ Mooie materialen
+ Fijne diesel motor
+ Comfortabel
Min
– Lichte besturing
Foto’s Patrick Jonas