McLaren heeft de Artura Spider geïntroduceerd, een open supercar met een high-performance hybride aandrijflijn. Het is de eerste open supercar van de Engelse fabrikant in de Artura-reeks. De Artura Spider wordt gelanceerd samen met een vernieuwde Artura coupé, beide met aanzienlijke verbeteringen op het gebied van vermogen, prestaties en interactie met de bestuurder.
Technische verbeteringen aan de Spider tillen de prestaties volgens McLaren naar een nóg hoger niveau. Deze verbeteringen zijn ook toegepast op de vernieuwde Artura coupé, waardoor beide modellen uitblinken in dynamische prestaties op de weg en op het circuit, terwijl ze ook voldoen aan de eisen van dagelijks rijden. Met een vrijwel geruisloze elektrische aandrijving zijn ze ook geschikt voor stedelijke omgevingen.
De nieuwe Artura Spider en de bijbehorende coupé voor het modeljaar 2025 zijn nu beschikbaar voor bestellingen en worden later in het jaar geleverd, afhankelijk van de regio.
Superlichte technologie
Michael Leiters, CEO van McLaren Automotive, benadrukt de veelzijdigheid en geavanceerde prestaties van de nieuwe Artura-modellen. Deze auto’s beloven een complete rijervaring te bieden zonder afbreuk te doen aan het dagelijks gebruik.
McLaren’s focus op superlichte technologie heeft geresulteerd in uitstekende dynamische kenmerken en prestaties, waardoor de interactie tussen bestuurder en auto wordt geoptimaliseerd.
Met een drooggewicht van slechts 1.457 kg is de Artura Spider de lichtste open supersportwagen op de markt. Het 700 pk high-performance hybride aandrijfsysteem levert een indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding en verbetert alle aspecten van de prestaties.
De nieuwe Artura-modellen zijn gebouwd op de McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA), die zorgt voor stijfheid en veiligheid, zelfs wanneer het dak open is. De MCLA, gecombineerd met innovatieve technologieën zoals een verbeterde elektrische architectuur, draagt bij aan de algehele prestaties en efficiëntie van de Artura Spider.
Hybride aandrijflijn
De krachtige hybride aandrijflijn, bestaande uit een V6-benzinemotor en een elektromotor, biedt opmerkelijke prestaties en reactievermogen. De herkalibratie van de motorsoftware zorgt voor een nog krachtiger en zuiverder motorgeluid, terwijl de compacte elektromotor bijdraagt aan de prestaties en efficiency van de Artura.
Het innovatieve aerothermische koelsysteem en de geavanceerde wielophanging dragen bij aan de uitstekende dynamische prestaties en rijervaring van de Artura Spider, terwijl geavanceerde technologieën zoals Pirelli Cyber Tyre en MIS II-infotainment het comfort en gemak verbeteren.
Met een scala aan aanpassingsmogelijkheden en optionele functies, zoals verschillende interieurafwerkingen en audiopakketten, kunnen klanten de Artura aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren.
De nieuwe Artura Spider belichaamt McLaren’s toewijding aan innovatie en rijplezier, en markeert een opwindend nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk. Met zijn compromisloze prestaties en compromisloos design zet de Artura Spider de standaard voor open supercars.
Technische specificaties voor de McLaren Artura Spider
Motorconfiguratie |
Hybride aandrijflijn met M630 V6-motor van 2.933 cc met twee turboladers en een elektromotor met axiale flux |
Lay-out van de aandrijflijn |
Longitudinale middenmotor, achterwielaandrijving |
Vermogen in PS (bhp/kW) bij toerental per minuut |
700 (690/515)*: 605 pk (596/445) bij 7.500 tpm voor de benzinemotor, 95 PS (94/70) voor de elektromotor1 |
Koppel Nm op toerental per minuut
|
720 : 585 bij 2.250-7.000 tpm voor de benzinemotor, 225 voor de elektromotor1 |
Transmissie |
Naadloos schakelende versnellingsbak (SSG) met acht versnellingen (elektromotor voor achteruitrijden) en elektronisch differentieel (E-Diff). Elektrische modus, Comfort-modus, Sport-modus en Track-modus |
Stuurinrichting |
Elektrohydraulisch, stuurbekrachtiging |
Chassis |
MCLA monocoque van koolstofvezel met voor- en achterframes en chassisstructuren van aluminium |
Ophanging |
Onafhankelijk instelbare schokdempers, voorzijde: twee aluminium draagarmen, achterzijde: draagarm boven en multi-link wielophanging onder. Proactive damping control (PDC). Comfort, Sport- en Track-modi |
Remmen |
Carbon-keramische schijven (390 mm vooraan, achterzijde 380 mm achteraan) met remklauwen van gesmeed aluminium (monoblok met 6 zuigers vooraan, 4 zuigers achteraan) |
Wielen (inch) |
Vooraan: 19 x 9J; achteraan: 20 x 11J |
Banden |
Pirelli P-ZERO™, Pirelli P-ZERO™ Corsa en Pirelli P-ZERO™ winterbanden met Pirelli CyberTyre®-technologie Voor: 235/35/ZR19 91Y Achter: 295/35/ZR20 105Y |
Lengte, mm |
4.539 |
Wielbasis, mm |
2.640 |
Hoogte, mm |
1.193 |
Breedte, inclusief spiegels mm |
2.080 |
Breedte, spiegels ingeklapt, mm |
1.976 |
Breedte, zonder spiegels, mm |
1.913 |
Spoorbreedte (tot het midden van het contactoppervlak), mm |
Voor: 1.650; Achter: 1.613 |
Lichtste drooggewicht kg |
1.457 |
DIN leeggewicht [vloeistoffen + 90% brandstof], kg |
1.560 |
Inhoud brandstoftank in liter |
65 |
Bruikbaar batterijvermogen (kWh) |
7,4 |
Oplaadtijd batterij |
2,5 uur (via EVSE-kabel) tot 80% |
Bagagecapaciteit in liter (natte opslag/DIN) |
160/124 |
Prestatiegegevens
0-97 km/u |
3,0 seconden |
0-100 km/u |
3,0 seconden |
0-200 km/ |
8,4 seconden |
0-300 km/u |
21,6 seconden |
0-400 m / ¼ mijl |
10,8 seconden |
Topsnelheid (km/u) |
330 – elektronisch begrensd |
Actieradius volledig elektrisch (km) |
33 |
200-0 km/u remweg, meter |
124 |
100-0 km/u remweg, meter |
31 |
|
|
Efficiëntie
CO2-uitstoot, g/km WLTP EU (gecombineerd) |
108 |
Brandstofverbruik, WTLP EU I/100km/UK MPG |
|
Gewogen, gecombineerde CO2-waarde |
4,8/58,9 |
Brandstofzuinigheid, VS |
|
Elektriciteit (MPGe) |
45 |
Alleen benzine (mijl per gallon) |
19 |
Actieradius volledig elektrisch (mijlen) |
11 |
Totale actieradius (mijlen) |
340 |