Over design kun je bij de McLaren Speedtail al bijna niet meer spreken. Kunst is het juiste woord voor deze magische Hyper-GT, maar dan wel met een hele grote K!

De Speedtail  is het volgende hoofdstuk in McLaren’s Automotive Ultimate Series en tegelijkertijd is het de eerste Hyper-GT van de Britse autofabrikant. Met een topsnelheid van 403 km/h is de Speedtail de snelste McLaren tot nu toe.

MacLaren Speedtail Driving-Dutchman 11

Volgens McLaren is de auto “een ongekende mix van modern vakmanschap, materiaalinnovatie en maatwerk” geworden. En daar sluiten wij ons bij aan. Er worden maar 106 Speedtails gemaakt, en die zijn allemaal al gereserveerd á 1,96 miljoen euro. Exclusief belastingen. Holy moly. 

Exclusiviteit

Dit immense bedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen. Natuurlijk krijg je er een gigantisch brok exclusiviteit voor. Maar er is meer. McLaren verkoopt de auto onder andere als “als onze eerste ‘Hyper-GT’ is de Speedtail de ultieme McLaren-straatauto.

Hij vormt een mix van kunst en wetenschap die een verbluffende topsnelheid combineert met een iconische, centrale rijpositie en een baanbrekende benadering van maatwerk.”

Verder zit de hybride aandrijflijn in een lichtgewicht koolstofvezel body die doet denken aan de slanke streamliners die ooit wereldsnelheidsrecords braken. In de cockpit staan drie stoelen naast elkaar. De druppelvormige cockpit en de aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie vormen de basis voor de uitzonderlijke aerodynamische luchtweerstand.

MacLaren Speedtail Driving-Dutchman 11

Dankzij het relatief lage gewicht van slechts 1.430 kilo, statische aerodynamische voorwiel-deksels van koolstofvezel, inklapbare digitale achteruitkijkcamera’s in plaats van spiegels en actieve achtervleugels accelereert de Speedtail in slechts 12,8 seconden van nul naar 300 km/h. Ter vergelijk; de McLaren P1 doet over deze afstand 16,5 seconden

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: