Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Mercedes-Benz C 350 e, niet zomaar een hybride met stekker

    Auto Elektrisch 28-04-2015Geen reacties

    Ik had de eer om als een van de eerste Nederlanders te rijden met de Mercedes-Benz C 350 e. Mijn conclusie: hier word ik blij van en ik zal proberen uit te leggen waarom. 

    De Mercedes ziet er mooi uit! Het lijnenspel komt door tenorietgrijze metallic lak in het zonlicht heel mooi tot uiting en geeft de auto wat mij betreft een klassiek uiterlijk zonder oubollig te worden. De kofferbak oogt wel een beetje kort en is dat in wezen ook. Je kunt er goed je boodschappen in kwijt, maar veel is het door het formaat van het accupakket niet.

    Niet te patserig, precies goed 

    Sinds de introductie van de huidige A-klasse voel ik mij steeds meer door Mercedes-Benz aangetrokken. De Duitsers bouwen tegenwoordig echt een auto om de bestuurder heen, waardoor het voor mij voelt als een maatpak waarin ik mij comfortabel en vrij kan bewegen. Ik voel me in de C 350 e op mijn gemak en wordt daarbij verwend met een grote hoeveelheid luxe en comfort.

    Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-DashboardIn het midden van het dashboard vind je een soort iPad, die wel even wennen is. Het formaat is prima en je kunt er alle informatie vinden die je maar nodig hebt waaronder voertuiginformatie, audio, navigatie, het energieverbruik en de energiestroom en de bediening van de klimaatcontrole. Het duidelijk afleesbare display met mooie grafische weergaven is nogal prominent aanwezig en ook niet weg te klappen of iets dergelijks. De een zal het geweldig vinden, ik hanteer persoonlijk een clean dashboard policy.

    De optionele lederen stoelen zijn voor het grootste deel elektrisch en goed instelbaar. Ik was een beetje verrast dat het voor- en achteruit schuiven nog met het handeltje onder de stoel gedaan moest worden. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte voor mensen van gemiddelde lengte. Voorin zit je prima, achterin als een vorst.

    Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-MotorZeven procent bijtelling = top

    De belangrijkste reden dat de Mercedes-Benz C 350 e in Nederland veelvuldig te zien zal zijn is de zeven procent bijtelling voor zakelijke rijders. Dit zal dan ook de grootste groep gebruikers zijn. Particuliere rijders zullen nauwelijks voordelen van de deels elektrische aandrijving hebben. Gedurende de dagen dat ik met de Mercedes reed, had ik geen laadpas. Om die reden bedacht ik me te gaan gedragen zoals de meeste plug-in hybrid-rijders en heb alleen op de benzinemotor en de elektromotor, die door regeneratie werd opgeladen, gereden.

    De Mercedes-Benz C 350 e grenst tegen het perfecte.

    Het brandstofverbruik van 6,9 liter per 100 kilometer viel best mee voor de tweeliter turbo met een gecombineerd vermogen van 279 pk en een koppel van 600 Nm. Dit kan natuurlijk zuiniger (volgens de New European Driving Cycle wel 2,1 liter per 100 kilometer). Maar degene die dat voor elkaar krijgt is een held. Het praktijkverbruik als je de accu niet oplaadt zal gemiddeld veel hoger liggen. Daar ligt dus een taak voor leasemaatschappijen en werkgevers om iets aan te doen.

    Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-CockpitOnder de meest efficiënte omstandigheden kun je met de C 350 e volgens Mercedes 30 van de 100 kilometer elektrisch rijden zonder brandstof te verbruiken. In de praktijk is dit natuurlijk bijna onhaalbaar, maar misschien leuk om een keer te proberen als je niets anders te doen hebt. Zie het als een persoonlijke uitdaging.

    In 5,9 seconden van nul naar honderd!

    De C 350 e accelereert in 5,9 seconden van nul naar 100, waarbij de motor een geluid maakt als dat van een moderne sterke diesel en zelfs een beetje neigt naar een kleine V6. Het geluid is niet storend, maar wel meer hoorbaar dan ik van Mercedes had verwacht en gewend ben. Mercedes-Benz heeft de automatische 7G-Tronic voor de plug-in een Plus upgrade gegeven. In het kort komt het er op neer dat er minder weerstand in de bak is en dat hij efficiënter schakelt. In de praktijk werkt dat heel fijn en bijna onmerkbaar, daarbij geholpen door de elektromotor natuurlijk.

    Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-AchterinRijden doet de C 350 e zoals een Mercedes rijden moet. In de comfort modus is de auto lekker stil en soepel. In de sport stand is de schokdemping iets stugger, maar nog steeds niet oncomfortabel. In totaal zijn er vijf rijmodi: Individual, Sport, Sport+, Eco en Comfort. Ik heb vooral in de comfort modus gereden, waar ik de auto het beste tot zijn recht vond komen. Om zoveel mogelijk elektriciteit voor de tractiebatterij op te wekken heeft Mercedes een ingenieus regeneratiesysteem ontwikkeld. Dit systeem zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk brandstof verbruikt hoeft te worden. En dit resulteert weer in een heel soepel en efficiënt rijdende auto.

    Conclusie 

    De Mercedes-Benz C 350 e grenst tegen het perfecte. Het is een zeer fijne auto om lange afstanden mee te rijden. Door de verschillende rijmodi is er voor iedere berijder, omstandigheid en ondergrond wel een goede setting te vinden. De auto voelt heel degelijk en betrouwbaar aan en geeft een gevoel van veiligheid.

    Mercedes-Benz-C-350-e-DrivingDutchman-AchterzijdeZakelijke rijders kunnen met de Mercedes-Benz en zeven procent bijtelling hun hart ophalen. Ze rijden in een mooie, zakelijke, degelijke, veilige en betrouwbare auto. Particulieren zullen de C 350 e niet snel aanschaffen. Het levert ze namelijk niets extra’s op in vergelijking met de C 350 zonder e.

    Bekijk meer (detail)foto’s op onze Facebook pagina. 

    Technische gegevens
    Cilinderinhoud: 1.991 cc
    Cilinders/kleppen: 4/16
    Systeemvermogen: 279 pk
    Systeemkoppel: 600 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 sec.
    Topsnelheid: 250 km/h
    Versnellingsbak: 7 versnellingen, automaat
    Gem. Verbruik: 2,1 l/100 km
    Gewicht: 1.680 kg
    Prijs: vanaf: € 57.995

    Plus
    + Design
    + Rij-eigenschappen
    + Bijtelling
    + Comfort

    Min
    – Kofferruimte

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIs de Land Rover Discovery Sport SD4 de ware SUV? [video]
    Next Article Dieselmotor Volkswagen Crafter bezwijkt door verstopt roetfilter

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?