Mercedes-Benz presenteerde op 4 december 2017 in Stuttgart tijdens de Sprinter Innovation Campus highlights van de nieuwe Sprinter, die in februari 2018 geïntroduceerd wordt. De derde generatie van deze populaire bestelwagen is ontwikkeld op basis van de Mercedes-Benz adVANce filosofie. Een filosofie die Mercedes naar eigen zeggen van autofabrikant naar leverancier van mobiele en logistieke oplossingen transformeert.
Mensen bestellen steeds vaker en meer online, verwachten steeds meer service en willen hun bestellingen ook steeds sneller in huis hebben. Ook neemt de verstedelijking in rap tempo toe en zijn er over een paar decennia een aantal gigantische overvolle metropolen. Wereldwijd werden in 2014 44 miljard pakketjes bezorgd. In twee jaar tijd steeg dit aantal 48 procent tot 65 miljard. De Parcel Shipping Index verwacht dat dit cijfer in 2025 zal verdubbelen.
Mercedes-Benz is zich hierop aan het voorbereiden en biedt met Mercedes Pro een platform dat ervoor moet zorgen dat zijn bedrijfswagen-klanten in de toekomst aan de snelle veranderingen kunnen blijven meedoen. De nieuwe Mercedes Sprinter is het eerste model waarmee de mogelijkheden van het vooruitstrevende initiatief wordt uitgerust.
Internet en nieuwe innovatieve sectorspecifieke netwerkdiensten en oplossingen zijn de integrale spil van de nieuwe Sprinter. Met deze features zoals digitale netwerkmogelijkheden wil Mercedes nog beter aan de eisen van zijn commerciële klanten voldoen. Met de digitale netwerkmogelijkheden kan Mercedes een hele reeks nieuwe mogelijkheden bieden en dankzij big data efficiëntie en logistieke processen optimaliseren.
Mercedes Pro
De enorme en snelle opmars van digitalisatie, urbanisatie en online verkoop, confronteert wagenparkbeheerders voor extreme uitdagingen. Nachttransport is standaard geworden en bestellen en leveren van bijvoorbeeld levensmiddelen op dezelfde dag is in opkomst. Bestelwagens moeten op deze processen ingericht worden. Ze veranderen hiermee automatisch van transportmiddel naar platforms voor logistieke concepten.
Mercedes is hier met de Sprinter alvast mee begonnen en heeft de auto onderdeel gemaakt van the Internet of Things. Dankzij data kan Mercedes zijn klanten in de toekomst steeds beter adviseren welk soort voertuig het beste bij zijn werkomstandigheden past en hoe eenmanszaken, kleine en middelgrote bedrijven en wagenparkbeheerders hun wagens of wagenpark(en) zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten én inzetten.
Netwerken en telematica gaan een grote rol spelen in de transitie van bestelwagen naar logistiek platform. Iedereen zal hier profijt van kunnen hebben volgens Mercedes. De grote pakketdiensten omdat ze bijvoorbeeld minutieus hun logistiek en onderhoud en reparaties kunnen afstemmen. En de lokale schilders of loodgieters omdat blijkt dat zij in hun gebied veel goedkoper af zijn met een elektrische bestelwagen in plaats van een diesel. De Mercedes Pro adapter (communicatiemodule) die dit allemaal mogelijk maakt, is met ingang van zijn debuut, af-fabriek gemonteerd in de nieuwe Sprinter.
Bestelwagens
Met de Mercedes Pro communicatiemodule is het altijd bekend wat de status van de auto is en op welke locatie de auto zich bevindt. Er is continue communicatie tussen de wagenparkbeheerder of het logistieke centrum en de auto. Als je met je bus bij een ongeval betrokken raakt, worden hulpdiensten ingeschakeld. Onderhoud en reparaties kunnen vooraf geprognotiseerd en ingepland worden zodat onnodig stilstand tot een minimum wordt beperkt.
Dankzij alle informatie die de eigenaar of wagenparkbeheerder over de auto krijgt, kan hij zijn moneymaker volledig gedetailleerd en naar behoefte uitrusten. En dat gaat volgens Mercedes veel verder dan verschillende carrosserie-uitvoeringen, lengtes en laadvermogen. Natuurlijk blijft de basis Sprinter bestaan, maar het complete interieur en de laadruimte zijn modulair en kunnen precies zo gemaakt worden als de klant wil. Om nog meer ruimte te genereren, zal de volgende Sprinter geen achterwielaandrijving, maar voorwielaandrijving krijgen waardoor de laadvloer laag kan blijven.
Data gestuurde systemen in de bus voorkomen dat de pakjesbezorger nooit meer het verkeerde pakje pakt. Een stapje verder en het pakketje wordt in de auto al voor de bezorger klaargelegd. Dankzij de telematica kunnen consumenten aangeven op welk moment ze thuis zijn waarop het logistieke systeem de meest efficiënte route berekend. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.
Elektrificatie
Vanwege de elektrificatie van voertuigen en omdat de nieuwe datagedreven mogelijkheden onuitputtend zijn, wordt het ook steeds efficiënter en minder spannend om van een bestelwagen met brandstof over te stappen naar een elektrische. Op basis van de data kan Mercedes zijn klanten straks precies vertellen welke aandrijving het beste bij zijn werkzaamheden past. Dit kan een verandering van slechts een deel van het wagenpark zijn, maar ook een complete.
Hierom heeft Mercedes-Benz recent aangekondigd dat alle commerciële voertuigen in de toekomst ook als elektrische versie verkrijgbaar zijn. Medio 2018 verschijnt de eVito in 2019 gevolgd door de elektrische eSprinter. Tot 2019 investeert Mercedes-Benz 150 miljoen euro in de elektrificatie van zijn bestelwagen range.