Stel je bent jong en je mag een leaseauto uitkiezen of je wilt samen met je partner een nieuwe, maar wel een hippe wagen aanschaffen. Waar ga je dan kijken?
Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken bij Mini, maar voor gezinsuitbreiding op termijn veel te klein en zakelijk misschien een beetje te frivool. Zou je denken aan een Mercedes-Benz? Dat is toch voor mensen die al carrière hebben gemaakt en gesetteld zijn, toch?
Knap staaltje design
Daar zou je je dus best wel eens in kunnen vergissen! Mercedes heeft de laatste jaren een enorme stap gemaakt met hun ‘compacte’ modellen, zoals de A-, de B-, de CLA en de GLA-klasse. En natuurlijk de geheel vernieuwde C-klasse. Stuk voor stuk knappe staaltjes design en helemaal bij de tijd! De Mercedes-Benz CLA 200 CDI Shooting Brake is ook zo’n vlotte wagen, waar ik het geluk mee had lekker te kunnen sturen.
Het plaatje klopt
Het plaatje van de CLA Shooting Brake klopt helemaal. De auto heeft in mijn ogen de juiste proporties, is niet te groot en niet te klein. Hij ziet er gelikt en hip uit en door de aflopende lijn van de zijruiten, zonder omlijsting, heeft de CLA een beetje de looks van een coupe, en ik hou van coupés.
Stationwagen of Shooting Brake, what’s in a name!
Mercedes-Benz noemt het een Shooting Brake, maar in de basis is het natuurlijk een stationwagen. Ach, stationwagen of Shooting Brake, what’s in a name! Ik mocht er lekker mee sturen, het is gewoon een mooie wagen
Drie motoren
De CLA Shooting Brake is leverbaar met drie benzine en twee viercilinder diesel motoren met een handgeschakelde zes bak en een zeven traps DCT automaat. Ook leverbaar is een 4MATIC, vierwielaandrijving, en natuurlijk de AMG. De motoren liggen onder een lange motorkap met powerdomes, in lengte gerichte lange smalle bulten, die erg mooi om te zien zijn. Zowel de benzine- als de dieselmotoren zijn leverbaar met het ECO start/stopsysteem.
De CLA Shooting Brake waar ik in reed had 136 pk diesel en dat is genoeg om je dagelijks door het Nederlandse verkeer te begeven. Wil je meer power dan kan je voor de 220 CDI kiezen, deze heeft 177 pk. De 7G-DCT automatische transmissie is lekker soepel en schakelt snel, ik vind hem prettig. Afhankelijk in welk rijprogramma je zit, Economy, Sport of Manual gedraagt de automaat zich anders. Waarbij in ‘Sport’ de bak een aantal versnellingen overslaat zodra je je voet naar de bodem drukt. Hierdoor zijn tussensprintjes bij een ‘kick-down’ veel leuker. Het is ook mogelijk om met de ‘flippers’ achter het stuur te schakelen.
De binnenkant
Aan het interieur is ruime aandacht besteed. De materialen voelen erg fijn aan en qua kleur is alles goed op elkaar afgestemd. Het op een iPad lijkende scherm, wat pontificaal op het dashboard lijkt te zijn geplakt, laat alle informatie aan de bestuurder zien. De stoelen zitten goed, bijzonder is dat de rugleuning uit één stuk bestaat inclusief de hoofdsteunen.
Het op een iPad lijkende scherm lijkt pontificaal op het dashboard geplakt.
Enige gelijkenis met Recaro sportstoelen is niet vreemd. Wat me wel opvalt is dat in mijn testauto geen bekerhouders aanwezig zijn, vreemd! Zouden die optioneel zijn? Volgens Mercedes-Benz Nederland kunnen bekers of flesjes in het vak in de middenconsole, naast de COMAND controller, geplaatst worden.
Achterin is er genoeg hoofdruimte wat je overigens niet verwacht als je naar de zijkant van de auto kijkt. De daklijn loopt licht af en maar volgt niet de aflopende lijn van de zijruiten. Gevolg: hoofdruimte genoeg. De beenruimte achterin is aanwezig, maar je moet niet bovengemiddeld groot zijn anders raken je knieën de voorstoel. Met standaard 495 liter bagageruimte valt er genoeg mee te nemen en dankzij de optionele Easy-Pack achterklep is de bagageruimte makkelijk toegankelijk.
Het rijden
De CLA Shooting Brake gedraagt zich op de snelweg en op de binnenwegen voorbeeldig. Oneffenheden worden goed geabsorbeerd door het onderstel en hij is koersvast. Ik vind de auto goed wendbaar en de stuurbekrachtiging doet zijn werk perfect. De rijeigenschappen zijn eerder gericht op comfortabel dynamisch dan op sportief. Wat betreft de veiligheid zit het wel goed.
Standaard heeft elke CLA Shooting Brake Collision Prevention Assist Plus. Dit systeem waarschuwt de bestuurder met een licht- en geluidssignaal op het dashboard zodra je te dicht op je voorganger zit. Als je niet adequaat reageert, remt de auto automatisch af. En raak je erg vermoeid dan is ook Attention Assist actief, die vermoeidheidsverschijnselen herkent en ook standaard op elke CLA Shooting Brake zit.
Conclusie
De Mercedes-Benz CLA 200 CDI Shooting Brake is een hele fraaie en prettige wagen om te rijden. Qua rijeigenschappen vind ik hem eerder dynamisch comfortabel dan sportief. De afwerking is smetteloos en de ruimte voorin is meer dan voldoende. Met de CLA Shooting Brake heb je een hippe stationwagen die in mijn ogen dicht tegen de onderkant van de C-klasse schurkt.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: B
Bijtelling: 20 %
CO2 uitstoot: 111/101 g/km gecombineerd
Cilinderinhoud: 2.143 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 100 kW/ 136 pk bij 3.200-4.400 t.p.m.
Max. koppel: 300 Nm. Bij 1.400 – 3.000 t.p.m.
Acceleratie: 0-100 km/h: 9,9 sec
Maximumsnelheid: 215 km/h
Transmissie: 7G-DCT
Leeggewicht: 1.455 kg
Prijs basisuitvoering € 42,207,-
Prijs gereden uitvoering: € 47,927,-
Gereden test kilometers: 827
Plus
+gelikte moderne vormgeving
+fijne automaat
+mooi interieur
Min
-zicht naar achteren