Mercedes-Benz heeft een nieuwe versie van hun prachtige gelijnde vierdeurs coupé, de CLS. Inmiddels is de auto in zijn derde generatie, waarbij de vraag rijst of hij nog steeds kan verrassen zoals de eerste in 2004 deed. Wij zochten het uit door een aantal dagen met een CLS 450 op pad te gaan.
Voller
De nieuwe CLS ligt qua uiterlijk mooi in lijn met andere nieuwe modellen van Mercedes, die allen gekenmerkt worden door strakke en doeltreffende lijnen zonder al te veel poespas. Vergeleken met de vorige generaties valt direct op dat zowel de motorkap als de achterklep een stuk hoger ogen. Hierdoor heeft het front een veel dikker uiterlijk dat de auto ‘voller’ doet lijken. En ook de achterzijde, met wellicht iets wat te kleine achterlichten, is voluptueuzer dan zijn voorgangers.
Helaas betekent dit ook dat de zeer sterke wig vorm, als een boog onder hoge spanning, van de vorige modellen wat is afgezwakt. En het was nu juist deze vorm die de CLS zijn unieke uiterlijk verzorgde. Desalniettemin is de nieuwe in onze ogen een bijzonder fraaie en moderne ogende coupé.
Interieur
Het interieur van de CLS is een stuk uitbundiger dan de buitenzijde doet vermoeden en lijkt zeer sterk op dat van de E-klasse coupé waar wij een tijd geleden mee reden. Twee grote volledig digitale schermen vormen naast elkaar de volledige cockpit en zijn in allerlei configuraties in te delen.
Een zestal prachtige luchtroosters, als turbines van een hypermodern vliegtuig, verzorgen voor de verfrissing van de lucht. ’s-Avonds worden ze door in de roosters verscholen en in alle kleuren in te stellen LED-lampjes, opgelicht. Hierbij bijgestaan door een LED-strip die zich als een vloeiende rivier een weg baant langs deuren en dashboard. Voor sommigen misschien iets te veel show, maar wel bijzonder fraai gemaakt.
Luxe
De stoelen in de nieuwe CLS zitten formidabel. In onnoemelijk veel manieren in te stellen, zal iedereen hier als koning op zitten, verwend door verwarming of koeling. Ook in het infotainment zal het je aan niets te kort komen. Werkelijk alles wat Mercedes-Benz te bieden heeft, zit er op of in.
De houten panelen die als subtiele details in het dashboard zijn weggewerkt bieden een zeer welkome afwisseling tegen het chroomachtige metaal en geven het geheel een evenwichtige en luxueus gevoel. In de CLS heb je het gevoel in iets bijzonders te zitten, een auto die gebouwd is om bestuurder en passagiers te verwennen op hoog niveau.
Onderstel
Voor het onderstel gebruikt de CLS veel techniek van de E-klasse, die op zichzelf al prima rijeigenschappen heeft. Voor de CLS is het geheel echter iets sportiever en strakker gemaakt, wat je zeker merkt. De auto ligt strakker op de weg en reageert sneller.
Het AIR BODY CONTROL systeem, in te stellen in verschillende standen, zorgt voor nog meer sportiviteit maar vooral voor meer comfort wanneer je even niet vol gas wilt.
Hoe snel is ie?
Want daar ligt de ware kracht van de CLS. Met een druk op de knop en je rechtervoet naar beneden, verandert de rustige kalme cruiser in een sportieve coupé. De 3.0-liter zes-in-lijn turbo benzinemotor, onder andere bekend uit de S-klasse, weet met zijn 367 pk en 500 Nm de auto in 4,8 seconden op de 100 km/h te brengen met een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h.
Hierbij wordt de motor geholpen zijn standaard vierwielaandrijving én door de EQ Boost startdynamo. Deze combineert een startmotor en een dynamo tot een elektromotor die tussen de motor en de 9-traps automatische versnellingsbak geplaatst is. Kortstondig kan deze zorgen voor een extra boost van nog eens 22 pk en 250 Nm, bijdragend aan razendsnelle tussenacceleraties, maar vooral bedoeld voor een lagere uitstoot.
En de bochten
Een sportief ogende coupé met veel kracht en snelheid is het aan zijn stand verplicht ook te presteren in bochten. En daar stelt de nieuwe CLS 450 zeker niet teleur. Als over rails neem je lange snelle doordraaiers waarbij je steeds meer op het gas kan, zoveel grip produceert de vierwielaandrijving.
En ook in langzamere 90-graden bochten en snelle bochtenwisselingen is het verbazingwekkend hoe je kunt gooien en smijten met een bijna 2.000 kilogram zware auto. Natuurlijk bereik je op een gegeven moment zijn grens, maar die ligt een heel stuk verder dan je denkt én dan dat de meeste mensen zullen bereiken.
Conclusie
De nieuwe Mercedes-Benz CLS 450 is gelukkig nog steeds een hele fijne en snelle auto. Het onderstel is naar een nog hoger niveau getrokken, alsmede het interieur en de luxe die deze Duitser te bieden heeft. Het uiterlijk is iets meer ingetogen, vooral vergeleken met de eerste CLS, maar het is nog altijd een zeer fraaie en indrukwekkende coupé. Voor al dat moois heb je wel diepe zakken nodig. De CLS is er vanaf 77.016,- euro, maar voor onze dik aangeklede testauto (met meer dan 25.000,- euro aan opties) betaal je 130.594,- euro.
Mercedes-Benz CLS 450 4MATIC
Motor: 2.996 cc zes-in-lijn turbobenzine
Vermogen: 367 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 500 Nm bij 1.600 tpm
Transmissie: 9-traps automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.940 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 9
CO2-uitstoot: 178 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 77.016,- euro
Prijs testauto: 130.594,- euro