De Mercedes-Benz E-Klasse is het bestverkochte model van de Duitse autofabrikant. In 2016 introduceerde Mercedes-Benz de huidige generatie waarvan er sinds zijn introductie reeds 1,2 miljoen zijn verkocht. Dat model is nu vernieuwd en heeft volgens Mercedes-Benz een nog dynamischer design, een nieuwe generatie rijassistentiesystemen, nog meer comfort en nieuwe opties. Tijd dus voor een hernieuwde kennismaking met de populairste Mercedes-Benz ooit.

In zijn introductiejaar reden wel al met de Estate, zoals de Duitse fabrikant uit Stuttgart zijn stationwagen noemt, maar dit keer rijden we met de E200 diesel Limousine ofwel de sedan. Mercedes-Benz heeft de ge-update E-Klasse vooral aan de buitenkant en technisch flink aangepakt. 

Mercedes-Benz E-Klasse 200 Driving-DutchmanAllereerst wordt de luxueuze Avantgarde exterieur van voorgaande modeljaren nu standaard op alle E-Klasses toegepast. Meest in het oog vallende wijzigingen voor het nieuwe modeljaar zijn de nieuwe grille die nu standaard een ster heeft, voor- en achterbumpers, led-koplampen, motorkap met zogenoemde ‘powerdomes’, achterlichten en kofferdeksel.

Nieuwe generatie rijhulpsystemen 

Binnenin de E-Klasse zijn niet heel veel wijzigingen doorgevoerd. De binnenruimte en het zitcomfort van de auto blijven onaangetast goed. Wel kun je kiezen voor nieuwe kleurencombinaties en zilverkleurige sierdelen. De zichtbaarste vernieuwing is de bediening voor het entertainmentsysteem waar de selectie draaiknop voor het touchpad verdwenen is en de touchpad door de vrijgekomen ruimte in oppervlakte gegroeid is.

Mercedes-Benz E-Klasse 200 Driving-Dutchman

Een andere zichtbare verandering zijn de bedieningstoetsen op het stuur. De touch control-buttons functioneren prettig, je hoeft er slechts met je vinger overheen te vegen om een opdracht te geven. Nadeel van de buttons is echter dat ze heel gevoelig zijn en zelfs de lichtste aanraking in een wijziging van radiostation of menu resulteert. 

Ook in de nieuwe E-Klasse heeft Mercedes-Benz de technische trukendoos weer opengetrokken om je bij van alles helpen en de actieve veiligheid naar een nog hoger niveau te manoeuvreren. Zo is er bijvoorbeeld standaard al een actieve remassistent aan boord. 

Mercedes-Benz E-Klasse 200 Driving-Dutchman

Naast de bestaande en bekende systemen kun je optioneel beschikken over handige, comfort- en veiligheidsverhogende systemen zoals een snelheidslimietassistent die kaartgegevens en verkeersborden gebruikt om te reageren op snelheidslimieten. Minpuntje is dat de systemen in deze auto, net als in de A-Klasse, voor ons gevoel soms iets te snel en te abrupt ingrijpen.

Hoog comfort-niveau

Hoe lang de diesel nog deel uit zal maken van het motorenpakket van Mercedes-Benz is niet bekend. Feit is dat de huidige generatie diesels van de fabrikant uit Stuttgart een technologisch hoogstaand en verfijnde krachtbron is. Dit uit zich in een – voor dit formaat auto – prima prestaties bij een zeer efficiënt verbruik van ruim onder de vijf liter diesel per 100 gereden kilometers. 

Mercedes-Benz E-Klasse 200 Driving-Dutchman

Om deze prestaties te bereiken, wordt de dieselmotor bijgestaan door een fluweelzacht schakelende 9-traps automatische versnellingsbak. Dankzij het hoge aantal versnellingen is er op ieder moment voldoende trekkracht aanwezig om je het gevoel te geven alsof er helemaal niet meer geschakeld wordt. 

De hulpsystemen, motor en automatische versnellingsbak zorgen er samen voor dat de Mercedes-Benz E-Klasse geweldige prestaties neerzet en van een zeer hoog comfort-niveau is. Zo hoog zelfs dat je soms vergeet hoe snel je rijdt. Alles, het rijden, sturen, remmen, gaat zo subliem soepel dat je ervan baalt als je op je plaats van bestemming aangekomen bent. 

Mercedes-Benz E-Klasse 200 Driving-Dutchman

Mercedes-Benz E-Klasse 200 d Limousine

Ook vinden we dat de dieselmotor en banden in de auto enigszins hoorbaar zijn en dat verwacht je eigenlijk niet in een auto van dit kaliber. Het bandengeluid schrijven we in het geval van onze testauto toe aan de optionele 18 inch wielen. Op dit formaat wielen worden plattere banden gemonteerd die in de regel wat stugger zijn dan kleinere maten. Dit resulteert dan weer wel in een heerlijk direct stuurgedrag, zonder dat de auto hier nerveus op reageert.

Als je met de E-Klasse gereden hebt, weet je precies waarom dit model al decennialang de bestverkochte Mercedes-Benz is en de komende jaren wellicht zal blijven ook. Vrijwel alles aan, in en op deze auto klopt en is tot in bijna alle puntjes geperfectioneerd. Rijtechnisch is er vrijwel niets meer aan de E-Klasse verbeteren, dat staat al decennia lang op een zeer hoog niveau waar maar weinig andere autofabrikanten met modellen in dit segment aan kunnen tippen.     

Motor: 1.950 cc, viercilinder diesel
Vermogen: 150 pk
Transmissie: 9-traps, automaat  
Topsnelheid: 226 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.635 kilogram
Emissiecode: Euro 6
Energielabel: B
Prijs vanaf: 59.735,-
Prijs testauto: 67.788,-

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Audi A4 Avant Allroad Quattro.

Laat een reactie na: