Met de EQA stapt Mercedes-Benz in een steeds voller segment van elektrische auto’s rond de 50.000,- euro. Hier moet hun luxe, compacte SUV standhouden tegen EV’s als de Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 en Volkswagen ID.4. Allen van de grond af aan ontworpen als elektrische auto. De EQA is echter een elektrische versie van de al bestaande GLA. Biedt de Mercedes-Benz desondanks toch voldoende om de koper te overtuigen? Wij zochten het uit.
De looks
Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. De EQA biedt dezelfde aantrekkelijke verhoudingen – niet te groot, niet te klein en alles in proportie – als de GLA, maar voelt een stuk vriendelijker. Mooie rondingen, een brede, elegante grille en achterlichten die zich als een kunstwerk om de achterzijde wikkelen.
Deze nieuwe stijl, die door Mercedes-Benz ‘elektro-esthetiek’ wordt genoemd, is tevens te zien op de grotere EQC en de net geïntroduceerde EQS en is ook doorgevoerd in het interieur van de EQA. Nu had de GLA al een behoorlijk futuristisch ontwerp met twee grote digitale schermen die als één enorm scherm aanvoelen, dus hier hoefde weinig aangepast te worden.
Interieur
Zoals we van Mercedes-Benz gewend zijn, is het interieur van zeer hoge kwaliteit. Alles ziet én voelt goed aan en zit op een logische positie. Het aantal manieren waarop je de digitale schermen kunt instellen en de hoeveelheid aan informatie die ze kunnen tonen, is verbijsterend. Gelukkig zijn er een aantal standaard instellingen, die prima functioneren. Je kunt zelfs bepaalde thema’s downloaden.
De zitpositie is lekker rechtop en de stoelen zitten uitstekend. Ze houden je goed op je plek en bieden voldoende comfort voor de langere afstanden. Uiteraard zit de auto vol met de bekende en laatste versies hulp- en veiligheidsmiddelen, zoals adaptieve cruise control, lane departure control, bordenherkenning, enz..
De techniek
De EQA 250 is voorzien van een enkele elektromotor die 190 pk en 375 Nm levert en de voorwielen aandrijft. Genoeg voor een 0-100 sprint in 8,9 seconden en een (begrensde) top van 160 km/h. De stroom wordt geleverd door een 66,5 kWh batterij die weggewerkt is in de bodem van de auto.
Met dit pakket heeft de Mercedes-Benz een theoretisch (WLTP) bereik van 426 km, wat in de praktijk neerkomt op om en nabij de 350 km. Het laden kan tot 100 kW, waarbij de batterij binnen 30 minuten op 80 % vol zit. In de nabije toekomst zullen sterkere versies met meer rijbereik op de markt komen.
Rijbereik
Een van de belangrijkste zaken in een elektrische auto blijft het rijbereik. Hoe ver kun je nog rijden voordat je toch weer een redelijke tijd stil moet staan? Om aan dit ongemak tegemoet te komen, heeft Mercedes-Benz veel aandacht besteed aan dit thema. Ten eerste is, in onze ervaring, de EQA verreweg de meest nauwkeurige auto als het gaat om het aangeven van het bereik.
EV-rijders kennen het wel: je rijdt van huis met nog een paar 100 kilometer te gaan maar al na de eerste minuten op de snelweg, ben je daar ineens tientallen kilometers van kwijt. Dat is niet onlogisch, want op hoge snelheid rijden kost nu eenmaal meer stroom en dus bereik. Maar bij de EQA is dit verschil minimaal, wat volgens Mercedes-Benz komt door de continue berekeningen die de auto uitvoert, waarbij zelfs via het internet het weer en de temperatuur worden gecheckt.
Daarnaast hebben de Duitsers het rijbereik perfect geïntegreerd in hun navigatiesysteem. Stel je wilt naar Stuttgart. Je vult de bestemming in, geeft aan hoeveel rijbereik je aan het einde van de rit wilt overhouden en de auto begint te rekenen. Hieruit komt een route voort, die zo efficiënt mogelijk omgaat met laadtijden om jou zo snel mogelijk op de plek van bestemming te brengen. Twintig minuten bij snellader A, een kwartier bij snellader B, enz.
Het rijden zelf
Het is duidelijk dat Mercedes-Benz een duidelijk keuze heeft gemaakt bij het ontwerpen van de rijeigenschappen: comfort. Want wat is de EQA een heerlijk comfortabele auto! Drempels, kuilen en andere onvolkomenheden worden opvallend goed gladgestreken en in de auto heerst rust. Dat is, totdat je de wat hogere snelheden opzoekt. Door het ontbreken van motorgeluid, valt dan op dat de auto wel wat windruis produceert.
De elektrische aandrijving past perfect bij de comfortabele instelling van de EQA. Opvallend is ook hoe vloeiend de auto reageert op input vanaf het pedaal. Je hebt nog altijd de flitsende, onmiddellijk versnelling van de elektromotor, maar zonder het extreem directe, haast lompe wat andere EV’s kunnen hebben. Het maakt het rijden in de EQA tot een waar genot, ook voor de mensen die wat minder hebben met het elektrische rijden.
Conclusie
Ondanks dat de EQA niet, zoals zijn concurrenten, in basis ontworpen is als elektrische auto, gooit hij wat ons betreft hele hoge ogen in dit segment. Het fantastische interieur, de fijne looks, de ‘gevoelige’ aandrijving en het zeer nauwkeurig en ondersteunend omgaan met het rijbereik, maken deze Mercedes-Benz in onze bescheiden mening tot een van de lekkerste vol elektrische auto’s van dit moment. De EQA 250 is er vanaf 49.995,- euro,. Voor onze rijk aangeklede testauto betaal je 65.342,50 euro.
Mercedes-Benz EQA 250
Aandrijving 1 elektromotor, 190 pk en 375 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 66,5 kWh
Reëel bereik ca. 350 kilometer
Gewicht in kg (leeg) 1.940
0-100 in sec 8,9
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro 49.995,-
Prijs gereden model 65.342,50