Mercedes-Benz introduceerde de eerste compacte GLA crossover in 2013. En dus is het nu tijd voor een kleine update en is de auto op detailniveau vernieuwd, wij reden met en keken naar de nieuwe GLA 250 én 45 AMG 4MATIC.
De nieuwigheden
Aan de buitenkant is de nieuwe GLA vooral herkenbaar aan de nieuwe bumpers en grill. Ook zijn er nieuwe lichtmetalen velgen en canyon beige lak aan het optiepakket toegevoegd en de tot nu toe optionele xenon koplampen hebben plaatsgemaakt voor LED-koplampen.
Binnenin heeft de auto nieuwe kleuren en materialen voor de stoelen en het interieur en wat chromen accenten gekregen. Er zijn nog wel wat interieurdelen van hard plastic en dat verwacht je eigenlijk niet bij een premium auto als deze. Ook de entertainment-weergave -en dan vooral de navigatieweergave- doet nog steeds een beetje ouderwets aan. Een kwestie van smaak?
Superieure kwaliteit
Het geheel ziet er wel zoals het Mercedes betaamt fraai uit, de afwerking is van superieure Duitse kwaliteit. Bovendien zitten de stoelen perfect en rij je onopgemerkt honderden kilometers weg zonder dat je ergens last van krijgt of moet gaan verzitten. Achterin is er opvallend veel ruimte voor een auto in deze klasse. De GLA is bovendien de eerste compacte Mercedes-Benz waarmee je door je voet onder de bumper heen en weer te bewegen de kofferbak kunt openen. We kennen dit systeem ook uit bijvoorbeeld de duurdere E-Klasse Estate.
Vanaf het begin af aan staat de GLA al op een zeer gedistingeerd onderstel en dat is niet veranderd. De auto stuurt scherp en licht, zonder het gevoel met de weg te verliezen. Optioneel is de auto verkrijgbaar met een lager onderstel op de AMG Line of in combinatie met het dynamic handling pakket. Als je van plan bent om het terrein in te gaan, kun je kiezen voor de 30 millimeter hogere off-road comfort ophanging.
Terrein in met personenauto
Natuurlijk ben ik met de GLA van de verharde weg afgegaan en de auto gedraagt zich als een volwaardige terreinauto. Heel fijn hier is de eveneens optionele 360 graden camera die bij Mercedes nu ook voor het eerst in dit segment beschikbaar is. Je ziet vanuit de auto precies waar je rijdt en belangrijker nog, waar je naartoe moet. Handig tijdens passages zoals smalle paden en hellingen waar je de voor- of zijkanten van de auto in de gaten moet houden om schadevrij op je bestemming aan te komen.
Net als in de vorige, is ook de nieuwe GLA weer als AMG bom leverbaar. Het vermogen van de motor blijft 381 pk en ook het koppel van 475 Nm blijft ongewijzigd. De AMG heeft nog steeds 4,4 seconden nodig om naar 100 kilometer per uur te sprinten. De geweldig schakelende speedshift met dubbele koppeling heeft wel kortere verhoudingen gekregen zodat de versnellingsbak nog beter schakelt.
Conclusie
Het blijft geweldig om in de AMG te rijden. Ook in de GLA zorgt de bom voor geweldige prestaties. De wegligging is fenomenaal en zelfs boven de 220 kilometer per uur merk je niet dat je hard gaat. De GLA gaat -ook met de minder snelle motoren- als een streep over de weg terwijl het binnenin de auto heerlijk stil blijft.
Ook de nieuwe Mercedes-Benz GLA is weer een bijzonder staaltje perfectie van Mercedes-Benz. De compacte suv of crossover is een fijne en met de vierwielaandrijving zeer veelzijdige auto. Zit je te dubben tussen een hot hatch, hatchback of station, maar kun je niet kiezen? Bij Mercedes hebben ze alles in één vat gegoten, ik denk dat je ervan zult genieten.
Informatie
Merk: Mercedes-Benz
Model: GLA
Prijs vanaf: 38.800 euro (GLA 180)