Acht cilinders in V-vorm, bijna vier liter cilinderinhoud, 510 pk vermogen, 650 Nm aan trekkracht, Euro 6 en 209 kilo. Dit is volgens Mercedes-Benz “het jongste technologische meesterstuk voor de nieuwe nog te introduceren Mercedes-AMG GT-auto”.
De AMG M178 V8 heeft twee turbo’s die tussen de in 90 graden geplaatste cilinderbanken zijn gemonteerd. Deze constructie wordt door experts aangeduid als ‘hot inside V’. Door de turbo’s op deze plek te monteren, kan het motorontwerp compact gehouden worden en zijn volgens Mercedes-Benz de gasresponse beter en de uitlaatgasemissies lager.
Door dry sump-smering (droog cartersysteem) toe te passen, komt het motorblok 55 millimeter lager in de motorruimte te liggen. Dat is gunstiger voor het zwaartepunt van de auto en de basis voor een hogere bochtensnelheid. Mercedes-Benz claimt dat ze de eerste autofabrikant zijn die hot inside V in combinatie met dry sump-smering in een sportwagenmotor toepassen. In de M178 bestaat de dry sump-smering uit een zuigpomp, een drukpomp en een extern oliereservoir met een inhoud van twaalf liter.
Nanoslide technologie
Het onderblok van de AMG M178 V8 is van aluminium en wordt geproduceerd met behulp van zandgietseltechnologie. Deze techniek kenmerkt zich door het ‘closed deck’ ontwerp waarbij de ruimte tussen de cilinderbanken gesloten is. Door toepassing van closed deck wordt het motorblok volgens Mercedes-Benz extreem sterk en het gewicht zo laag mogelijk. De constructie kan hogere inspuitdrukken tot naar eigen zeggen 130 bar aan.
De cilinderwanden van de M178 zijn twee keer zo hard als conventionele gietijzeren wanden door toepassing van Nanoslide technologie. Daimler heeft de technologie vermindert de interne wrijving van de onderdelen en verlaagt daarmee het brandstofverbruik. Mercedes-Benz heeft Nanoslide technologie sinds 2006 toegepast in zo’n 200 duizend motoren waaronder de Formule1 V6 turbomotor van 2014.
Een andere maatregel om de wrijving en het brandstofverbruik te verlagen is ‘spectacle honing’. In dit proces worden de cilinderwanden mechanisch bewerkt als ze al op het motorblok gemonteerd zijn. Op het onderblok wordt een mal gemonteerd op de plek waar later de cilinderkop wordt aangebracht. Iedere mogelijke vervorming in de cilinder die tijdens de eindmontage zou kunnen ontstaan, wordt hierbij ontdekt en tijdens het honen van de cilinders weggewerkt.
Sportuitlaat met variabele uitlaatkleppen
De cilinderkoppen van de AMG 4.0-liter V8 biturbo zijn gemaakt van een zirkoniumlegering. De legering zorgt voor de maximale weerstand tegen hoge temperaturen en een goede thermische geleiding. Vier bovenliggende nokkenassen bedienen in totaal 32 kleppen. Verstelbare nokkenassen aan in- en uitlaatzijden zorgen voor een directe respons en optimaliseren de verbrandingscyclus voor iedere afzonderlijke cilinder. Door klepveren en de kleppentrein met klepstoters te optimaliseren heeft Mercedes-Benz extra brandstofbesparing kunnen realiseren.
Bij Mercedes-AMG is het motorgeluid naar eigen zeggen een belangrijk onderdeel binnen het ontwikkelingstraject. De nieuwe GT heeft een sportuitlaatsysteem met variabele kleppen waarmee de bestuurder variatie in het motorgeluid kan realiseren. Je kunt daarbij kiezen voor comfort of meer emotie met een autosport geluid.
De motoren worden in het Affalterbach gebouwd op basis van de ‘one man, one engine’ filosofie. Daarbij assembleren volgens Mercedes-Benz hooggekwalificeerde monteurs de high-performance motoren met de hand op basis van strenge kwaliteitsnormen.
De handtekening van de monteur op de AMG motorafdekplaat vormt het bewijs van deze exclusieve motorproductiemethode.