Het heeft even geduurd, maar Mercedes-Benz heeft nu ook een volledig elektrische SUV, zijn naam: de EQC.
Mercedes noemt de EV zelf een Crossover-SUV met een gecombineerd energieverbruik van 22,2 kWh/100 km. Twee elektromotoren op de voor- en achteras leveren een vermogen van 300 kW en een de actieradius volgens de oude NEDC testmethode zou meer dan 450 kilometer zijn.
Dankzij de compacte elektromotoren op de voor- en achteras, heeft de EQC volgens Mercedes de rijeigenschappen heeft van een vierwiel aangedreven auto. Om het energieverbruik te verminderen en de dynamiek te verhogen, zijn de twee elektromotoren verschillend geconfigureerd. De voorste is geoptimaliseerd voor een zo groot mogelijke efficiëntie en de achterste juist voor rijdynamiek. Samen produceren ze een vermogen van 300 kW en een maximumkoppel van 765 Nm.
De lithium-ion-accu van de eerste volledig elektrische Mercedes heeft een capaciteit van 80 kWh volgens NEDC. De ECO-assistent gebruikt navigatiegegevens, verkeersbord-herkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten zoals radar en stereocamera om de energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld als er een lagere snelheidslimiet aankomt.
Flexibel en snel opladen
De EQC heeft standaard een watergekoeld oplaadsysteem met een capaciteit van 7,4 kW. Hiermee kun je zowel thuis als bij openbare oplaadstations opladen. Thuisladen met een Mercedes-Benz wallbox is tot drie keer sneller dan thuisladen via een stopcontact. Nog sneller is DC-laden (standaard bij de EQC). Afhankelijk van het oplaadniveau kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu van 10 naar 80 procent oplaadniveau.
De EQC is, net als de nieuwe A-Klasse waar we mee reden, uitgerust met het innovatieve multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Voor de EQC zijn er specifieke EQ-functies waarmee de actieradius, het oplaadniveau en de energiestromen kunnen worden bekeken. Via MBUX kunnen ook het navigatiesysteem EQ-geoptimaliseerd, de rijprogramma’s, oplaadstroom en vertrektijd worden ingesteld.
De accu van de EQC is onder de bodem van de auto gemonteerd en wordt beschermd door een frame dat botsenergie kan absorberen. Tussen het frame en de accu zijn elementen geïnstalleerd die bij een zware aanrijding van opzij kunnen vervormen. De accu is ook beschermd tegen de inslag van scherpe objecten. Bij een ongeval wordt het hoogspanningssysteem direct uitgeschakeld. Ook is de EQC voorzien van schakelaars waarmee hulpdiensten het systeem handmatig kunnen deactiveren.