De Mercedes-Benz S 450 4MATIC Lang zit bomvol veiligheids- en comfortsystemen. Samen zorgen ze ervoor dat je onbekommerd en ontspannen door het drukke verkeer rijdt, of gereden wordt. Soms misschien wel iets té onbekommerd en ontspannen.
‘Een compleet nieuwe luxe-ervaring’, kopt het persbericht. Verderop in het bericht: ‘de ultieme luxe-ervaring hand in hand met maximale veiligheid en het hoogst mogelijke comfortniveau’. Wow. De prijs die je hiervoor betaalt: 172 duizend en 632 euro, inclusief accessoires, btw en bpm. Maar je hebt al een verlengde S 450 vanaf iets meer 139 duizend euro wat in de range ligt van de BMW 7-serie en Lexus LS 500h waar we eerder mee reden.
Feelgood-sfeer
Dat is precies wat de Mercedes-Benz S 450 Lang doet: de inzittenden een goed gevoel geven. Of je nu achter het stuur, in de passagiersstoel óf achterin zit, het voelt goed.
Het zegt vooral iets over de beleving die deze auto je geeft. Een nadeel van veel luxe opties en gadgets in een auto is dat het honderden, zo niet duizenden kilometers duurt om te ontdekken wat deze Mercedes-Benz allemaal kan.
Gelukkig kun je dit doen terwijl de auto zichzelf met de perfect functionerende rijbaanwisselassistent moeiteloos en soepel door het drukke verkeer loodst. Onderwijl word je met behulp van niet minder dan 19 elektromotoren in de stoel als door een professionele masseur van schouder tot en met bovenbenen gemasseerd terwijl de stoel zelf ook beweegt zodat je lichaam in beweging blijft.
Het rijden
Onderweg zorgen licht, geluid en het Energizing Air Control klimaatsysteem voor jouw favoriete stemming. Wil je frisheid, warmte, vitaliteit of welbehagen? Met de digitale bediening op het 23 bij 21 centimeter metende centrale oled-display realiseer je jouw favoriete stemming, ongeacht waar je zit. Het subliem klinkende Burmester high-end 4D-surround sound system met 31 luidsprekers en 8 exciters maken de beleving compleet.
Het mag geen verrassing zijn dat de S-Klasse fenomenaal rijdt. De basis van zijn goddelijke prestaties zijn een heerlijke drieliter zescilinder-in-lijnmotor met de inmiddels bekende en fluweelzacht en nauwelijks voelbaar schakelende 9-traps automatische transmissie die we ook in andere Mercedes-Benz modellen terugvinden. De motor en transmissie drijven continu de vier wielen aan en stuwen de bijna 2.000 kilo wegende S-Klasse in – als dat nodig is – 5,1 seconden naar de 100 kilometer per uur.
Radars en sensors
Hoewel de versie waar wij mee reden met z’n vijf meter geen kleine jongen is, zorgen de meesturende achterwielen ervoor dat je moeiteloos bochten in nauwe straatjes neemt en inparkeert. In totaal zorgen maar liefst vijf radarsensoren, een lange-afstandsradar, vijf camera’s en 12 andere sensoren ervoor dat de systemen in kunnen grijpen wanneer dat nodig is.
De systemen doen hun werk vrijwel ongemerkt en passen de snelheid van de auto aan, regelen de afstand tot voorgangers, sturen en veranderen de auto van rijbaan. Als er gevaar dreigt door onoplettendheid of afleiding van de bestuurder en er een risico op een ongeval ontstaat, kunnen de rijassistentiesystemen op basis van registratie door de camera’s en sensoren reageren op de situatie en zo de ernst van een mogelijke aanrijding verminderen of zelfs voorkomen.
Volledige rust
Vanzelfsprekend had ik een idee en verwachting over hoe de auto zou rijden en wat hij allemaal zou kunnen. En hoewel we vaker verwend zijn met buitengewone luxe zoals de Maserati Levante S Q4 GranSport en Range Rover Sport P400e HSE in het M-segment met upper SUV’s, doet Mercedes-Benz wat het belooft: een compleet nieuwe luxe-ervaring in het F-segment met grote auto’s.
De Mercedes-Benz S 450 is een stukje paradijs op de snelweg. Zelfs in de file waan je je thuis op de sofa. Alles wat er om je heen gebeurt is als het ware de televisie, want echt tv kijken in de auto kan niet. In de auto geniet je onder alle omstandigheden van volledige rust en wordt je met de optionele massagemogelijkheden van top tot teen verwend.
Mercedes-Benz S 450 4MATIC Lang
Hier schuilt echter wel een klein gevaar, want misschien word je in deze auto wel té ontspannen. Gelukkig herkent de auto dit met behulp van camera’s en sensoren en zal hij je wakker en alert houden. Een groot aantal elektronische systemen helpt de bestuurder echter zo veilig mogelijk van A naar B te komen.
Aandrijving: 2.999 cc 6/lijn
Vermogen: 367 pk
Koppel: 500 Nm
Transmissie: 9-traps automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 5,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.915 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 6,6 L/100km
Energielabel: B
Prijs vanaf: 139.560,- euro
Prijs testauto: 162.632,- euro