Wat is er mooier dan een prachtige toertocht door eigen land met één van de beste toerfietsen: de Yamaha FJR1300A? En dan ook nog met een exemplaar met een automatische koppeling, wat een belevenis!
Vernieuwingen
De FJR1300A bestond in zijn vorige vorm al zeven jaar, toen de Japanners besloten de motor te vernieuwen. De basis bleef hierbij hetzelfde, dus nog altijd een 1.298 cc viercilinder in hetzelfde frame met cardanaandrijving. Wel heeft het motorblok door een vernieuwd in- en uitlaattraject nu een kleine drie pk meer wat het totaal op 146 pk en 138 Nm brengt. De andere veranderingen zijn vooral qua uiterlijk en elektronica.
Allereerst de vormgeving: die is met deze update een stuk moderner en zorgt ervoor dat deze grote motor dat helemaal niet lijkt. Een mooie gestroomlijnde voorkant met ‘Twin Eye’ koplampen met daarin vier krachtige LED-lampen combineert prima met de nieuwe achterkant, die nu ook voorzien is van LED-techniek.
De bediening van de acceleratie vindt nu plaats via de zogenoemde drive-by-wire techniek, waardoor er ook de mogelijkheid kwam tot twee verschillende rijmodi en een fantastisch werkende cruise control. Verder zijn ook de traction control en het ABS verbeterd.
Automaat?
De meest heftige verandering op dit type zie je echter als je naar de linker stuurhelft kijkt, want daar mist een koppelingshendel. Deze motor is namelijk voorzien van een volledig automatische koppeling, waarbij je traditioneel kunt schakelen met je linkervoet of via een knop met je linkerhand. Hier komt ook de benaming AS vandaan, waarbij de A staat voor ABS en de S voor het unieke Yamaha Chip Controlled-Shift (YCC-S) schakelsysteem.
Dit systeem past zich volledig aan de omstandigheden aan. Geef je veel gas, dan komt de koppeling snel op, rij je rustig, dan gebeurt dit zijdezacht. En bij stilstand ontkoppelt hij automatisch. Een extra knop op het stuur activeert de ‘Stop Modus’, die bij het stoppen zorgt dat de bak zelf terugschakelt naar de eerste versnelling. Maar in alle andere gevallen moet je als rijder zelf schakelen.
Rijden
De zitpositie op deze toerbuffel is nog altijd dezelfde: licht naar voren gebogen, knieën in een semi sportieve stand en de handen op het brede stuur. Vanaf de eerste meters merk je dat de FJR echt een waanzinnig goede motor is. De combinatie tussen sportiviteit en comfort is op deze nieuwe uitvoering tot enorme -bijna eenzame- hoogte gestegen. Korte bochten, lange bochten, snelweg, B-wegen of de stad, de FJR is ten alle tijden eenvoudig en soepel, hierbij geholpen door het feilloze drive-by-wire systeem.
Deze bijna perfecte combinatie komt voor een groot deel op het conto van het elektronisch verstelbare veersysteem. Niet alleen kun je hier met een simpele druk op de knop instellen met hoeveel personen en bagage je op de motor zit, je hebt ook nog de keuze uit ‘Soft’ (comfortabel), ‘Standard’ (standaard) of ‘Hard’ (sportief). Persoonlijk heb ik voornamelijk gereden op de standaard stand, die mij van alle settings het beste beviel.
De automatische koppeling is even wennen. Zo grijp je de eerste paar keer naar een denkbeeldige koppelingshendel zodra je bij het stoplicht aankomt. En hoewel je in het begin nog met je voet schakelt, schakel je al snel over op de bediening met de linkerhand. Maar zodra je dit doorhebt, begrijp je waarom men dit systeem heeft ontwikkeld: het draagt namelijk bij aan een nog meer ontspannen manier van rijden.
Power en knoppen
Het motorblok was en is nu nog meer een heerlijke krachtcentrale. Zeker als je de rijmodus in de stand ‘Sport’ zet, is de FJR serieus snel, maar altijd op een vloeiende en zachte manier. Na veel kritiek heeft Yamaha haar toermotor nu eindelijk ook een zesde versnelling gegeven, wat op hogere snelheden zorgt voor wat meer rust, maar uiteraard schakel je wel wat meer.
Het dashboard van de FJR is duidelijk en overzichtelijk in alle omstandigheden. Er bevinden zich echter wel heel veel knoppen aan de stuurhelften hoewel de bediening van de verschillende menu’s uitblinken in simpliciteit. Daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
Conclusie
De nieuwe Yamaha FJR levert een nagenoeg perfecte combinatie tussen sportiviteit en comfortabel toeren. Al snel zul je vele honderden kilometers meer maken dan je van plan was, zo lekker is het rijden erop. De automatische koppeling van de AS-uitvoering is een bijzondere en vooral ontspannen toevoeging, die echter wel 1.000 euro kost. Maar of je hier nu voor kiest of niet, het aanschaffen van de nieuwe FJR zal je nooit en te nimmer teleurstellen.
Specificaties
Merk: Yamaha
Type: FJR1300AS
Prijs: vanaf € 22.499,-
Motor: 1.298 cc viercilinder
Vermogen: 146 pk
Koppel: 138 Nm
Gewicht: 296 kilogram
Verbruik: 16.2 l/100km