In het gebouw van een oude koolmijn en elektriciteitscentrale in het Belgische Genk keerde MG terug naar Europa. Bij MG denk je al snel aan kleine Engelse sportauto’s, maar dat ligt nu wel anders. De MG ZS EV is een vol elektrische B-segment SUV, volledig ontworpen en gebouwd in China.

Voordelig

De insteek van de MG ZS wordt direct duidelijk tijdens de presentatie. ‘We zijn niet de snelste, noch hebben we het meeste bereik. Maar we zijn wel het meest affordable en hebben de beste supply chain’ aldus Frank Meijer, Director Sales en Marketing SAIC Motor Europe.

Met een vanaf prijs van 29.990,- euro voor het basismodel en 31.990,- euro voor de Luxury is het inderdaad een voordelig aanbod. Ook qua range klopt het verhaal want met een WLTP-bereik van 263 km heeft de MG zeker niet het meeste bereik.

Omdat MG onderdeel vormt van SAIC, een van de grootste autofabrikanten van China, heeft het merk naar eigen zeggen geen enkel probleem met het produceren van grote aantallen EV’s en die te leveren op korte termijn. De eerste MG’s zijn al onderweg naar ons land, Nederland en Noorwegen zijn de eerste landen waar geleverd wordt, en worden in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht. In de toekomst verwacht MG een levertijd van rond de 8 weken.
Fris design

Op het eerste gezicht ziet de ZS er zeker niet onaardig uit. Met een neus, duidelijk geïnspireerd op het design van Mazda en een kont die weer aan een Kia doet denken, staat er een modern ogende frisse auto. Ook binnenin ziet het er verzorgd uit met nette materialen en een goede afwerking.

De stoelen zitten goed en zijn in het luxury model zelfs voorzien van verwarming. Het dashboard is wat inspiratieloos maar prettig rustig met in het midden het infotainmentscherm met daarop navigatie, rijinformatie en Apple Car Play en Android Auto.

De specs

Met een 44 kWh batterij biedt de ZS zoals gezegd een WLTP-range van 263 kilometer die tijdens de afwisselende proefrit behoorlijk reëel leek. Dit is zeker niet de beste range, maar volgens MG wordt dit ongemak deels opgelost door een maximaal snellaadvermogen van 85 kW, in de toekomst eenvoudig op te schroeven naar nog hogere vermogens.

De elektrische motor, ontworpen en gebouwd door SAIC, biedt 143 pk en 353 Nm. Hiermee zou de auto in 8,2 seconden de 100 km/h moeten halen, met een begrensde topsnelheid van 140 km/h, die zonder problemen te halen is. De ZS is in drie verschillende standen te zetten, van sportief tot ECO, die duidelijk verschillen. In de sportstand schiet de auto vooruit, terwijl het in ECO allemaal veel rustiger gaat. Door middel van de KERS-knop, lekker F1-achtig, bepaal je de mate van motorrem, die in de hoogste stand ideaal is voor one-pedal-driving.

Het rijden en de ruimte

Direct opvallend aan de MG ZS is de comfortabele rijervaring. Oneffenheden, alom aanwezig op het Belgische verkeersnetwerk, worden goed weg gefilterd, terwijl het ontbreken van rammeltjes en piepjes een indicatie geven van een prima bouwkwaliteit.

De wegligging spoort niet aan tot zeer sportief rijgedrag. Bij iets teveel gas hebben de voorwielen moeite met alle kracht van de elektrische motor en glijdt de auto al snel over de voorkant naar buiten. Maar bij ‘gemiddeld’ tot rustig rijden functioneert de auto prima. De MG ZS is verder een ruime auto, waar zonder moeite vier volwassen in passen, zowel qua been- als hoofdruimte. En ook de kofferbak is met 448 liter goed bemeten.

Conclusie

Met de MG ZS EV probeert wederom een elektrische Chinese SUV voet aan de grond te krijgen in Europa. En met een duidelijk insteek, niet de snelste, niet het meest bereik maar het meest voordelig, wordt het spannend te zien of het MG lukt. De auto rijdt, zeker gezien de prijs van 29.990,- euro goed, snel en comfortabel, waarbij het beperkte bereik van 263 kilometer de grootste manco is. De ZS is vanaf oktober verkrijgbaar in 2 uitvoeringen en 5 kleuren. De verkoop zal strikt online plaatsvinden, maar op relatief korte termijn zullen in Nederland wel twee Brand Stores ingericht worden.

Pictures: Marc Oene

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: