In het Belgische Zolder reed ik mijn eerste meters op de Italiaanse elektrische offroad motor Tacita. Ik had al eens eerder met een electro crosser gereden en was toen erg onder de indruk van het lineaire vermogen.
Het nadeel vond ik wel dat het ontbreken van een schakelpedaal en de verwarring aan het stuur met de hendels (er was immers geen koppeling maar twee remhendels) mijn rijvaardigheid ietwat aantastte, maar bij de Tacita is dat een heel ander verhaal.
Tot mijn verbazing vond ik op de Tacita een schakelpedaal, een koppelingshendel, een voetrem en een remhendel op de plaatsen waar ik die bij een verbrandingsmotor ook automatisch weet te vinden. Fantastisch! Ik had weinig kans om op “autopilot” de verkeerde hendel in te knijpen. De koppeling is dus niet per ongeluk een rem als je dat niet verwacht.
De gasrespons
Er werd gereden vooraf aan de EMX (Elektrische Motor Cross) race of Champions op circuit Zolder waar tegenwoordig ook een crossbaan ligt. Prima circuit, alleen een beetje kort. Eigenlijk te kort om eens goed te kunnen spelen met de motor en eens te kijken hoe het vermogen zich nu echt in verhouding tot de versnellingen gedraagt, want ik kwam niet verder dan de derde. De Tacita is van Italiaans design en de Italianen hebben zoals altijd echt wel hun best gedaan om er iets van te maken. Hij ziet er prima uit en zoals op de foto’s te zien is, pas ik er met mijn 1.83 m prima op. Door mijn gewenning aan de moderne offroad motoren vond ik de Tacita nogal lomp ogen aan de voorkant maar dat ben je snel vergeten als je er op stapt en weg zoeft.
Remmen hoeft niet altijd als je eventjes de koppeling erbij pakt
Het blijft een vreemde maar spectaculaire gewaarwording. Wegrijden in de tweede versnelling (want de eerste is te licht in deze omstandigheden) en bijna schrikken van de gasrespons. Wat vertrekt dat toch zo’n elektromotor.. Echt wel gaaf hoor. Dan doorschakelen naar de derde versnelling en lekker rondrijden. De koppeling kon ik gebruiken net zoals op een “normale” offroad motor. Remmen hoeft niet altijd als je eventjes de koppeling erbij pakt. Dat ging met de Tacita ook heel goed. Het duurde dus niet heel lang of ik was gewend aan de motor en ging steeds makkelijker en soepeler rond op de crossbaan.
De toekomst?
Is dit de toekomst? Ik denk van wel. Er is echt nog wel werk aan de winkel voor de fabrikanten maar de mannen van Tacita laten wel zien dat ze er vertrouwen in hebben door met een crosser, enduro, rally en supermotard op de markt te komen. Voor het publiek is het niet heel spectaculair zonder brullende uitlaten maar de ervaring die je als rijder hebt is echt geweldig! Voor het idee heb ik even van motor geruild met de testpiloot van Tacita. De Tacita crosser.. Daar werd ik bijna bang van. De crosser is absoluut geen uitgeklede enduro maar een compleet andere motorfiets met een lichter frame, een andere overbrenging etc. Jeetje wat een kanon. Beide motoren zijn nog door middel van mappings op persoonlijke voorkeur in te stellen.
De Tacita crosser, daar werd ik bijna bang van
Het probleem van de elektrische motoren lijkt nu nog de capaciteit te zijn maar volgens de Italianen zou het mogelijk moeten zijn om een volledige offroadrit te kunnen rijden van zo’n 45 tot 50 km. Ik zeg..: Bring it on.. Dat wil ik wel eens proberen!