Wow, wat een vet coole wagen, en wat rijdt hij fantastisch! De MINI Cooper D Clubman is groots in ‘klein’ zijn. En dit gevoel kreeg ik al binnen een paar uur rijden.
Ik heb interesse in veel verschillende soorten auto’s, maar mijn voorkeur gaat in mijn huidige levensfase uit naar een mooie, snelle en comfortabele gezinsauto voor vier personen, waar ik relaxt honderden kilometers mee kan rijden. En in alle eerlijkheid: de Clubman, de eerste MINI in het C-segment, stond niet in dat lijstje. Daar is nu echter verandering in gekomen.
Stel, je hebt een gezin met kinderen en een vrouw. Papa wil een gave wagen en mama wil bij gebrek aan een tweede bolide, ook dat die auto geschikt is voor haar. En dan de kids, die willen achterin lekker kunnen zitten. Stop maar met zoeken naar deze auto, want ik heb hem gevonden.
Eén groot feest
MINI klinkt klein, en de Cooper Clubman ziet er ook zo uit: laag en kort. Toch is het kleintje echter groter dan hij in eerste instantie doet vermoeden. De nieuwe MINI Cooper Clubman is langer (de eerste MINI die langer dan vier meter) en breder en biedt daarmee (weer) meer ruimte dan zijn voorganger. En hij is niet alleen groot(s) in ruimte, maar heeft nog veel meer positieve eigenschappen. De op afstand afzonderlijk van elkaar te openen achterdeuren zijn een geweldige gadget. Let wel even op je hoofd als je omhoog komt na het inladen van bagage in het relatief grote laadruim, want de Clubman staat laag en er hangt een grote achterspoiler op het dak.
Binnenin de auto is het een groot feest. De optionele elektrisch instelbare stoelen, in mijn testauto in leder uitgevoerd, zijn nieuw voor deze MINI en zitten perfect. De eveneens optionele ambiance verlichtingskit zorgt voor een aangename sfeer in de Cooper. Buiten de auto projecteert de buitenspiegel het MINI logo op straat, cool! De grote verlichte LED-ring rondom het centraal opgestelde entertainmentdisplay verandert onder andere van kleur als je het volume harder of zachter zet en als je tussen de verschillende rijmodi schakelt. Ik voelde me snel thuis in de Clubman.
Ultiem rij-genot
De Clubman diesel schakelt als een aan uit schakelaar. Hij klikt met korte, ferme bewegingen als het ware in zijn versnellingen. Wil je liever automaat rijden, dan kan dat ook. Voor de Cooper D Clubman en S Clubman zijn de eerste MINI’s die optioneel leverbaar zijn met een 8-traps Steptronic en de gewone Clubman een 6-traps automaat. De hele auto voelt verder super degelijk aan en geeft me het gevoel alsof ik in een zeer luxewagen rij waarop in niets is bezuinigd. Als je de portieren sluit klinkt dat alsof je een dure wagen uit het D-segment of hoger sluit. Dat geeft mij ook meteen het gevoel dat ik in een hele stevige en vooral veilige auto onderweg ben.
Motorisch presteert de MINI ook geweldig, de driecilinder BMW dieselmotor met dubbele turbo is onvoorstelbaar sterk. Al vanaf 1.000 toeren is er al voldoende trekkracht om lekker soepel en zonder schakelen te rijden. In de ‘traagste’ GREEN-modus is de Clubman al flink rap. In de SPORT-modus gaat ie als een speer en laat je vele concurrentweggebruikers vol verbazing achter je. Als het regent is dat een iets ander verhaal. Als je dan volgas wegrijdt hebben de banden moeite om de trekkracht volledig op het wegdek over te brengen. Dit resulteert in flinke klappen in het onderstel. De traction control grijpt hier vanuit stilstand in de eerste en tweede versnelling net iets te laat in. De wegligging daarentegen is zowel op droog als nat wegdek perfect. Ik kreeg nooit het gevoel dat de Clubman iets deed wat ik niet wilde, hij plakt gewoon aan het asfalt. MINI noemt de SPORT-modus ook niet voor niets ‘De ware GO KART feeling’. En die naam mag de wegliggingsprestatie zeker dragen. De Clubman stuurt haarscherp en direct en geeft werkelijk het ultieme rij-genot voor een auto in zijn klasse. Oh, en de Clubman is de eerste MINI met een elektrische parkeerrem.
Conclusie
De MINI Cooper D Clubman is een veelzijdig manusje van alles met veel coole snufjes en gadgets en wat mij betreft een hoge WOW-factor. De Clubman is geliefd of ongeliefd, waarbij geliefd zeer zeker vaker van toepassing is. Rijden doet de Cooper geweldig, hoewel je in de regen beter niet de sportstand gebruiken. Nog een opvallend voordeel: de dieselmotor is zuinig, erg zuinig. Een gemiddeld brandstofverbruik van 17 kilometer op 1 liter is eenvoudig haalbaar. Duizend kilometer op één tank met de handgeschakelde versnellingsbak is daarmee eerder regel dan uitzondering.
Vanaf bijna 24 duizend euro heb je een in Nederland geproduceerde auto waarin je zeker opvalt, met gemak flinke afstanden aflegt en zowel voor- als achterin ook nog aardig wat (been)ruimte hebt. Doordat de kofferbak diep ligt, kan er ook nog wat bagage mee, maar verwacht daar niet te veel van. Autorijden kan met deze wagen nog steeds écht leuk zijn, daar heb je niet perse een dikke snelle bak onder je kont voor nodig. De MINI Cooper D Clubman, ik zeg volmondig; probeer het zelf eens!
Plus
+ Rij-genot
+ Wegligging
+ Degelijk
+ WOW-factor
Min
– Tractie (nat wegdek)
– Prijs
– Bagageruimte
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 330 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Versnellingsbak: zes versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.295 kg
Prijs vanaf: € 23.990
Prijs Testauto: € 46.096
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=Vz8UL&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]