Vol verwachting klopt mijn hart als ik het terrein van de importeur op rij om me te melden voor de test met de MINI John Cooper Works.
Nog voor ik Roeland van Heijst van MINI Nederland een hand kan geven zegt hij tegen mij: “Zo, jij gaat lekker spelen de komende dagen.” De toon is gezet en mijn verwachting stel ik direct bij naar boven. Dit moeten wel erg leuke dagen gaan worden. En ik kan nu al verklappen dat dat inderdaad ook zo was, genieten!
Herkenbaarheid en populariteit onverminderd groot
De huidige Mini lijkt in de verte op de creatie die Alex Issigonis heeft ontworpen, maar daar is ook alles mee gezegd. Het huidige model dat in Nederland wordt gebouwd is aanzienlijk groter dan het oorspronkelijke model, maar de herkenbaarheid met en populariteit van het toenmalige model is nog onverminderd groot. De John Cooper Works met 231 pk en een 2-liter motor met een topsnelheid van 246 kilometer per uur is de snelste en krachtigste Mini die er op dit moment is.
Nu is een MINI al een behoorlijk opvallende auto, maar de JCW doet daar nog een schepje bovenop met grote extra luchthappers en de dubbele uitlaat die geweldig leuke geluiden laat horen. Bovendien was de MINI die ik mee kreeg ook nog eens voorzien van een behoorlijk opvallende wrap. Met grote letter stond er ‘MINI Racing’ op het goudkleurige dak. Verder was de hele auto voorzien van JPS letters wat staat voor John Player Special. Een sigarettenmerk dat mede door de Formule 1 beroemd werd door de Lotus 77 die werd gereden door Collin Chapman. Dus over een gebrek aan aandacht hoefde ik niet te klagen.
Merkbaar in andere modus
Instappen dan maar, nou dat is zeker geen straf. De sportstoelen zitten als gegoten, het is net alsof je de auto ‘aantrekt’ als je de gordel omdoet. Voor je neus het fijne sportstuur -met flippers voor de zestraps automaat- dat goed in de hand ligt. Het uitzicht op de centraal geplaatste snelheidsmeter is goed en de informatie op het head-up display is goed leesbaar. In het midden van het dashboard zit pontificaal het grote scherm voor de navigatie en andere zaken zoals de bluetooth telefoonaansluiting.
Ook kun je er de rijmodus zien van GREEN tot SPORT. Bij veel auto’s is het soms niet merkbaar dat je een modus kiest, maar bij deze MINI is dat wel het geval. Al was het alleen al vanwege de ring rond het grote display dat de kleur aanpast aan de modus die je kiest. De bediening daarentegen doe je met een draaiknop die tussen de voorstoelen zit. Om bij de knop te komen moet je wel de armsteun omhoog doen, anders krijg je kramp bij het bedienen ervan.
GO Kart feeling stand
In de GREEN-modus is de auto duidelijk afgesteld op brandstofbesparing. De reacties op het gas zijn veel minder alert en de auto voelt comfortabel aan. Ideaal om op de snelweg met de cruise-control aan mee te stromen met het overige verkeer. In MID-mode is de MINI scherper afgesteld, en in SPORT laat de aanwezige tekst op de display weinig over aan de verbeelding. Dit is de Maximale GO Kart Feeling stand. Alles is er opgericht om zo sportief mogelijk te rijden en je maximaal te laten genieten. Met name bochten en stoplichtsprintjes zijn een plezierige bezigheid.
Bochten kunnen echt heel hard genomen worden, maar altijd is het gevoel aanwezig dat de MINI je er wel doorheen stuurt. Dit is met een grote grijns op je gezicht genieten van bocht naar bocht. Zoals gezegd heeft de MINI John Cooper Works 231 pk. Wil je een stoplichtsprintje doen, hou het stuur dan wel met beide handen goed vast want de auto ‘trekt’ met al dat geweld wel een beetje. Maar de snelheidssensatie en de lage zit geven je een kart-gevoel, zeker dit model met 18 inch wielen. Toch viel de ‘stuiterigheid’ me reuze mee.
Over de binnenruimte valt niet veel te zeggen, die is er namelijk niet. Een krat bier of een paar tassen met kleding passen maar net achterin. Voor meer ruimte moet je uitwijken naar de nieuwe Clubman of de Countryman. Kids op de achterbank wil nog net, maar dan tot maximaal 1 jaar oud in een Maxicosy, beenruimte is er niet.
Conclusie
De MINI John Cooper Works is een heerlijke rijdersauto met geweldige rijeigenschappen. De prijs van het gereden model bedraagt 54.003 euro, maar dan is de auto wel voorzien van hele fijne toeters en bellen zoals onder andere een panoramadak, verwarmde stoelen, alarmsysteem, achteruitrijcamera, Dynamic Damper Control.
Samen met het knappe Harman Kardon soundsysteem loopt de aanschafprijs dus wel heel erg snel op, maar wat je aan maximale beleving van de MINI John Cooper Works terugkrijgt is niet in geld uit te drukken. En de kleine minpuntjes die er dan zijn neem je dan gewoon op de koop toe.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 231 pk
Koppel: 320 Nm
Topsnelheid: 246 km/h
Versnellingsbak: zes versnellingen, sequentiële automaat
Gewicht: 1.295 kg
Prijs vanaf: 39.995 euro
Prijs gereden model: 54.003 euro
Plus
+ Rijeigenschappen
+ Weggedrag
+ Zeer rap
Min
– Prijzig zeker met opties
– Draaiknop tussen stoelen lastig te bereiken
– Geen ruimte
Bekijk meer foto’s van de MINI John Cooper Works op onze Facebook pagina.