Je bent gek als je de plug-in hybride Mitsubishi Outlander PHEV niet gebruikt zoals hij gebruikt moet worden. Je dient namelijk zoveel en zo vaak mogelijk elektriciteit te laden aan de laadpaal om zo weinig mogelijk benzine te tanken. Behalve als je graag geld over de balk gooit, een litertje meer of minder je niet uitmaakt of als je over een tankpas van de baas beschikt.
De Outlander PHEV lust namelijk, net als iedere andere (plug-in) hybride best een slokje. Want als je de accu niet oplaadt, moet de motor van de auto dit doen. En alles wat een motor meer moet doen dan alleen de auto vooruitbrengen, kost nu eenmaal extra brandstof. Goed, laden dus. Sowieso moet je als je voor langere tijd een Outlander gaat rijden, zorgen dat je een laadpaal thuis hebt. Op openbare locaties waar laadpalen staan, zijn ze door de snel groeiende (semi) EV populatie vaak bezet.
Oer-Outlander
De oer-Mitsubishi Outlander werd in 2003 geïntroduceerd, van elektrisch rijden was toen nog geen sprake. Er zijn, ook vandaag nog, Outlanders die alleen een verbrandingsmotor hebben. Het elektrische gedeelte van de PHEV is dan ook ‘simpelweg’ in de bestaande carrosserie toegepast. Tijdens het rijden voel je de extra kilo’s, ze laten de Outlander robuuster en daardoor ook degelijk aanvoelen.
Aan de andere kant voel je ook dat het extra gewicht de auto vooral op nat wegdek en vooral over zijn voorbanden wat meer weg wil laten glijden. In de PHEV zit een 2.0-liter motor die zijn kracht via een speciale overbrenging aan de wielen doorgeeft. De met hybride gecombineerde overbrenging zorgt dat de motor altijd het meest efficiënte –ofwel het krachtigste en zuinigste- toerental draait.
Erop in plaats van erin
De stoelen van de Outlander zit je meer op dan in. Ze zitten goed, maar bieden mij niet de steun die ik verwacht had en nodig heb. Vooral mijn zitvlak voelt na 200 kilometer wat ongemakkelijk aan en ik mis steun onderin mijn rug, een verstelbare lendensteun ontbreekt. En omdat de stoelen in mijn Outlander met leer bekleed zijn, schoof ik heen en weer in de snellere en langere bochten.
Ook de positie van het verstelbare stuur ten opzichte van de bestuurderstoel had wat mij betreft ergonomischer gemogen. Het stuur staat aan de bovenzijde voor mijn favoriete positie te ver schuin naar achteren waardoor ik vaker in de ‘tien-over-half-vier-positie’ vast had in plaats van mijn favoriete ‘tien-voor-twee-positie’. In overdreven vorm vergelijkbaar met een bestelwagen waar het stuur vaak ‘vlakker’ ligt.
Knopjes hard indrukken
De knopjes van het multimediasysteem moeten soms wat hard ingedrukt worden om te doen wat ze moeten doen. Het scherm is klein, maar de informatie erop is prima afleesbaar. Het is jammer dat de armsteun van de Outlander niet verstelbaar is.
Zelfs als de stoel in zijn laagste positie staat, kun je je arm er net niet lekker op laten rusten. Mitsubishi zou er goed aan doen om het entertainmentsysteem ook toegankelijk te maken met een centrale bedieningsknop voor de armsteun. Door de breedte van de auto moet je toch een beetje schuin in je stoel zitten om de menu’s te bedienen.
Altijd 4WD
De Outlander PHEV heeft permanente vierwielaandrijving dat ervoor zorgt dat de banden de kracht van de auto zo goed als mogelijk op de weg overbrengt. Met de 4WD-knop in het middenconsole kun je zelf evenveel kracht naar de voor- en achterwielen sturen. Deze ‘sper-functie’ is ideaal als je met de Outlander in onverharde ondergrond zoals zand, blubber of sneeuw terechtkomt.
De vierwielaandrijving zorgt er dus voor dat je altijd de maximaal mogelijke grip hebt. Omdat de Outlander PHEV (maximaal) 1.500 kilo mag trekken, maakt het 4WD-systeem de auto ook prima geschikt voor het trekken van een aanhanger. De sper-functie heft zichzelf op als de auto boven een bepaalde snelheid komt of als de sensoren voelen dat een van de assen meer of minder aandrijving nodig heeft.
Conclusie
De Mitsubishi Outlander PHEV staat in de prijslijst vanaf bijna 42 duizend euro. Daarvoor krijg je een degelijke, maar vooral grote en ruime auto. Als je hem daarnaast gebruikt zoals hij gebruikt moet worden en gemiddelde afstanden rijdt, kun je goedkoper rijden dan met de meeste SUV’s zonder hybridesysteem. Eén op 17 is makkelijk haalbaar, en dat is voor een auto van dit formaat een prima resultaat. En als je de Mitsubishi Outlander PHEV nog voor het einde van dit jaar op kenteken laat zetten, profiteer je als zakelijke rijder de komende vijf jaar ook nog eens heerlijk van zeven procent bijtelling.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 203 pk
Koppel: 300 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Versnellingsbak: traploze overbrenging
Gewicht: 1.820 kg
Prijs vanaf: € 41.990
Plus
+ Ruimte
+ Met accu zuinig
+ Lage bijtelling
Min
– Stoelcomfort
– Met lege accu onzuinig
– Stuurverstelling
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]