De Peugeot 508 sedan was al een indrukwekkende auto maar de SW doet er nog een schepje bovenop. Een toonbeeld van modern Frans design, een bolde statement, maar ook een fijne auto om mee te rijden?
Test Peugeot 508 SWMeteen verliefd?

Toen collega Rob met de 508 sedan op pad ging, viel hij direct als een blok voor het uitzinnige design van de nieuwe grote Peugeot en terwijl ik naar de SW sta te kijken, begrijp ik het meteen. De stoere neus met dagrijlichten als de hoektanden van een leeuw, het lage dak en de futuristische achterlampen, het is een ontwerp met lef dat ook nog eens goed gelukt is.

De station-variant, meestal toch net even wat braver, doet hier niets aan af. Sterker nog, hij lijkt nog strakker en lager te worden door de doorlopende daklijn, een bijzonder fraaie verschijning, zeker in het donkerblauw (Dark Blue) van onze testauto.
Test Peugeot 508 SWGewoon nog lekker dieselen

Qua motoren is Peugeot (gelukkig) nog steeds niet bang gemaakt door de imagobeschadigingen van de laatste tijd en levert gewoon nog diesels. Wij gingen op pad met de 180 pk sterke 2.0-liter zelfontbrander gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak.

En hier kunnen we heel kort over zijn: deze aandrijflijn is bijzonder verfijnd, prettig en comfortabel. Het vroege koppel, de brede koppelcurve en de naadloos schakelend achtbak vormen een ideaal duo voor de 508 SW. Door de auto in een dynamische stand te zetten, wordt hij zelfs nog sportief ook.
Test Peugeot 508 SWAls een piano

Het interieur van de Peugeot is haast nog wilder dan de buitenzijde. In eerste instantie komt het over als een beetje veel, maar als je de tijd ervoor neemt zie je dat het – ondanks de veelvoud aan lijnen – een duidelijk geheel vormt. Erg fraai zijn de middelste knoppen in het dashboard onder het touchscreen die als de toetsen van een piano op een commando van de bestuurder wachten. 

Inmiddels zijn wij aan de bijzonder plaatsing van de tellers van Peugeot gewend, die boven je stuur te vinden zijn. Zo hoef je, volgens de Fransen, je blik amper van de weg af te halen om alle informatie te kunnen zien en in de praktijk werkt dat ook. Hiervoor moest het stuur, zowel boven- als onderaan vlak, wel wat kleiner worden, wat niet helemaal past bij het formaat van de auto, maar verder prima in de hand ligt.
Test Peugeot 508 SW

Niet alleen mooi

Na een week in de 508 SW rondgetoerd te hebben is duidelijk dat de mensen van Peugeot niet alleen maar bezig zijn geweest met design. Ook onderhuids is deze Franse auto een juweel met een sportief maar toch bijzonder comfortabel onderstel dat geen enkele moeite heeft met de 1.515 kilogram die de auto zwaar is.

In bochten helt hij nauwelijks over en oneffenheden worden voor het grootste deel vlak gestreken. Samen met een uitstekende geluidsisolatie en heerlijke zittende leren stoelen, zorgt dit voor een ontspannen rijervaring, die de 508 SW toen een echte kilometervreter maakt.

Genoeg ruimte

Aan ruimte zul je ook niet tekortkomen. Waar de sedan het moet doen met 487 liter, biedt de SW onder de afdekhoes 530 liter en met de stoelen naar voren 1.780 liter. Een ideale auto dus om met het gezin op vakantie naar Zuid-Frankrijk te gaan.

Ook qua zitruimte heb je weinig te klagen. Ondanks het lage dak, weet Peugeot genoeg hoofd- een beenruimte te creëren. Je moet boven de twee meter uitkomen, wil je last krijgen van het lage profiel van de auto.
Test Peugeot 508 SWConclusie

Misschien net iets mooier dan de sedan (natuurlijk geheel persoonlijk) vormt de Peugeot 508 SW een gewaagde en spannende auto. Het toon lef dat een moderne fabrikant een zo extreem vormgegeven auto, zowel van binnen als buiten, op de weg durft te zetten en dat verdient ons aller respect. Maar gelukkig zijn ze daar niet gestopt. Ze hebben van deze ruime station een bijzonder fijn rijdende auto weten te maken, met precies een goede balans tussen sportief en comfortabel en een prima aandrijflijn. De 508 SW zal een grote groep mensen aanspreken, van designliefhebbers, zakelijke rijders tot aan gezinnen. En allemaal zullen ze veel plezier aan deze fijne nieuwe Fransman beleven. De Peugeot 508 SW is verkrijgbaar van 39.770,- euro, voor onze luxe 2.0-liter diesel automaat betaal je 62.570,- euro.

Peugeot 508 SW First Edition BlueHDI 180 S&S EAT8

Motor: 1.997 cc viercilinder turbodiesel
Vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.515 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17
CO2-uitstoot: 124 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 39.770,- euro
Prijs testauto: 62.570,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: