Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Motormanagement Peugeot 508 gestrest, temperatuurmeter in het rood en vier foutcodes Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Motormanagement Peugeot 508 gestrest, temperatuurmeter in het rood en vier foutcodes

    Techniek 08-11-2018Geen reacties

    Het elektronische systeem dat de brandstofinspuiting en het ontstekingstijdstip van de Peugeot 508 benzine met motorcode 5F02 uit 2012 regelt is helemaal in de war. De naald van de temperatuurmeter schiet in het rood en de diagnoseapparatuur van het autobedrijf waar de auto staat leest foutcodes van de vloeistofpomp, thermostaat, oliepomp en de inlaatnokkenas.

    Vanwege het aanzienlijke aantal foutcodes, roept het autobedrijf de hulp van de Automotive Techline in dat voor klanten van onderdelenleverancier Mijngrossier technische ondersteuning levert. Voor de genoemde foutcodes is een service bulletin uitgebracht welke door de technische helpdesk naar de monteur gestuurd wordt.

    In het bulletin wordt gevraagd om een aantal zekeringen te controleren. Een dag later laat de monteur weten dat hij een kabelboom vervangen heeft, maar dat het probleem niet is opgelost. Vervolgens wordt er gemeten of er voeding op de componenten die een foutmelding geven staat en dat zijn:

    1273 – verwarmingsweerstand carterventilatie 1
    1556 – elektroklep oliedrukregeling
    1553 – regelorgaan van de ontkoppelbare koelvloeistofpomp

    Motormanagement Peugeot 508 gestrest, temperatuurmeter in het rood en vier foutcodes Driving-Dutchman

    Geen voeding op aansluitingen

    De meting leert dat er geen voeding op de aansluitingen aanwezig is. Hierop wordt zekering F7 gecontroleerd en geconstateerd dat deze stuk is, waaruit kan worden opgemaakt dat een van de onderdelen kortsluiting veroorzaakt. Door de stekkers van de onderdelen los te maken en ze een voor een weer aan te sluiten, wordt gecontroleerd welk component de boosdoener is. Het blijkt dat de elektroklep van de oliedrukregeling de boosdoener is en sluiting maakt.

    Door deze test komt de monteur samen met de helpdesk steeds dichter bij de oorzaak van het probleem. Er blijkt ook een service bulletin te zijn uitgegeven met daarin een reparatie-advies voor de bekabeling van de stekker op de oliedrukregelklep. De reden dat het bulletin is uitgegeven is dat er olie door de kabelboom heen trekt en op den duur kortsluiting veroorzaakt. De reparatie wordt uitgevoerd, waarmee de problemen opgelost zouden moeten zijn.

    Stekkers omgewisseld

    Het tegendeel is echter waar, want nu verschijnt af en toe foutcode P0012 – Aansturing Inlaatnokkenas Foutief in het motormanagement. Met de scoop wordt gecontroleerd of er
    de spanning niet inzakt (overgangsweerstand) als de actuator wordt aangestuurd.

    De monteur vermoed echter dat de ECU defect is omdat hij de kabelboom tussen de nokkenassensor en elektroklep van de nokkenasverstelling én de bijbehorende sensor en actuator vernieuwd zijn. Dit zijn in feite alle onderdelen die met de storing te maken hebben, of de storing kunnen veroorzaken.

    Toevalligerwijs staat er een zelfde Peugeot in de werkplaats en de monteur besluit de waarden van de nokkenasversteller te meten en te vergelijken. De waardes komen echter niet met elkaar overeen en de monteur stuurt de informatie naar Automotive Techline voor analyse.

    Motormanagement Peugeot 508 gestrest, temperatuurmeter in het rood en vier foutcodes Driving-Dutchman

    Stekkers omgewisseld

    De helpdesk ontdekt echter direct dat de gemeten waardes helemaal niet bij het beeld van de nokkenasverstelling horen. Er lijkt iets mis te gaan bij het meten van het signaal en de helpdesk vraagt of de monteur er volledig zeker van is dat hij op de solenoid voor de nokkenasverstelling aan het meten is. De monteur is 100 procent zeker dat hij de meting goed uitvoert op het juiste component.

    Hierdoor ontstaat bij Automotive Techline het vermoeden dat er tijdens de controles en werkzaamheden stekkers omgewisseld moeten zijn. Het gemeten beeld op de nokkenasverstelling lijkt volgens de helpdesk op een signaal dat normaal gesproken verwacht wordt op het EVAP systeem. De stekkers van het absorptievat (EVAP) en de nokkenas blijken dicht bij elkaar gemonteerd te zitten, en ook nog eens dezelfde vorm en kleur te hebben. De stekkers worden omgedraaid, waarop de storing verdwenen is.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHierdoor worden de VAG EGR-klep problemen veroorzaakt en kosten ze autobedrijven én automobilisten nog steeds handenvol geld
    Next Article Rijtest nieuwe BMW X4 30i, misschien wel té goed?

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    By Rob Blom

    Mercedes-Benz S 450: technologisch huzarenstuk

    By Rob Blom

    Dynamo of laadsensor oorzaak lage accuspanning Volkswagen Amarok?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?