Met de steeds ouder wordende groep motorrijders heeft Harley-Davidson een nieuw wapen in de strijd gegooid om ook de jonge motorrijder te verleiden. Deze groep is erg belangrijk omdat Harley rijders betrekkelijk merktrouw zijn. Daarom komen zij met de Street 750. En wij willen graag weten wat Harley Davidson de nieuwe – jonge – motorrijder te bieden heeft. Tijd voor een motortest.
Hoewel ikzelf al jaren motorrijd, is de kennismaking met de Street 750 mijn eerste ervaring tijdens mijn rit met Harley-Davidson. Dat geeft mij de mogelijkheid om met de ogen van een nieuwe motorrijder naar deze motor te kijken.
Geringe hoogte
Wat het eerste opvalt is de hoogte van de motorfiets: met een zadelhoogte van 709 millimeter boven het asfalt past iedereen op de motor, en lijkt de motor erg lang. Daarnaast is de algehele afwerking op een behoorlijk niveau voor een motorfiets in deze prijsklasse. Wat ikzelf heel gaaf vind is de zwarte kleur, die hoort bij een Harley-Davidson naar mijn mening. Een puntje van styling kritiek is echter de achterkant. Dat moet letterlijk en figuurlijk de sluitpost op de begroting zijn geweest. Ik heb de heren uit Milwaukee dat beter zien afwerken. Ook zaken als rem- en koppelingshendels missen de Harley robuustheid. De beugels waar de voetsteunen aan zijn vastgebout hebben weinig ontwerp liefde gehad en zijn lomp aan het frame gemonteerd.
Eenmaal opgestapt spelen de afstanden van zadel tot voetsteunen en stuur mij parten. Vooral de voetsteunen maken dat je benen redelijk opgevouwen worden. Voor mensen die langer zijn dan mijn 178 centimeter loont het de moeite een uitgebreide proefrit te maken. Na enige gewenning gaan schakelen en remmen wel als vanzelf, maar om daar achter te komen moet je rijden. En dat doet de Street 750 naar behoren, mits je het inzetgebied van deze motor in acht neemt.
Na enige gewenning gaan schakelen en remmen als vanzelf.
De motor is gericht op de nieuwe generatie motorrijders uit de stad en dat is waar de motor zich met name thuis voelt. Toch is dat niet het enige terrein waar de Street zich lekker voelt. Uitgenodigd door het mooie weer van afgelopen weken lukt het ook heel goed om er lekker mee te toeren over de dijkjes in mijn directe omgeving. Het toeren blijft voor mij echter beperkt tot zo’n anderhalf uur door de zithouding en is het dan hoog tijd de benen te strekken.
Sturen als vanzelf
Sturen doet de motor als vanzelf mits je de motor met je achterste stuurt. Het stuur zit er meer voor de show en natuurlijk om het gashendel aan vast te schroeven. Een blik op de achterband doet anders vermoeden door het uiterlijk van een autoband aan te nemen in dwarsdoorsnede. Omdat de motor zo lekker licht stuurt, is het fijn dat daarmee rekening is gehouden en de voetsteunen hoog aan de motor zijn geschroefd. Van de ruim 200 kilogram die de motor zwaar is, merk je niets, zowel naast als op de motor. Dat is niet vreemd bij zo’n lage motor waar het zwaartepunt automatisch lekker laag is.
Van de ruim 200 kilogram die de motor zwaar is merk je niets.
De vering is niet instelbaar op de veervoorspanning van de achtervering na. Dat zal de young urban rider verder niet zoveel uitmaken aangezien de vering prima op peil is. Remmen gebeurt met een enkele schijf en twee-zuiger remklauw aan de voor- en achterkant. Dit voldoet zolang de snelheid niet te hoog is. De kracht waarmee in de remhendel geknepen moet worden voor een aanvaardbare vertraging is aan de hoge kant, maar het gevoel en het aangrijp punt zijn goed. Kleine kanttekening: de voetrem vraagt om een soepele schoen of laars, anders is de voetbeweging te klein om de achterrem zijn werk te laten doen.
Revolution X
Het zestig graden V-twin motorblok van de Street heet Revolution X en is nieuw ontworpen. Het meet 749 cc, is vloeistof gekoeld en levert 59 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Harley-Davidson doet nog steeds geheimzinnig over het vermogen dat hun motorblokken produceren en doet het altijd af door te zeggen dat het voldoende is. Ik kan mij hier bij aansluiten nadat ik een Japanse V-4 , model toermotor, op de eerste meters goed bij kon houden. Toch voel je dat deze motor hier niet op gebouwd is en het blok vindt hoge toeren niet aangenaam.
Een ander nadeel is ook dat alle functie van de spiegels verloren gaat door de trillingen die dan geproduceerd worden. Maar het is ook helemaal niet nodig zo hoog in toeren te rijden. Geholpen door de lichte bediening van de koppeling is vlot opschakelen naar de zesde versnelling en bijna stationair laten draaien, de manier deze motor te berijden.
Het is helemaal niet nodig hoog in de toeren te rijden.
Aandachtspunt voor de brandstofinjectie tuners bij Harley is het rijden op deellast. Natuurlijk hebben alle moderne motoren met brandstofinjectie hier last van, maar bij de Street 750 viel het te sterk op. Naast het reduceren van CO2 uitstoot is ook een reductie van decibellen van kracht op deze motor. Waarvan iedereen verwacht dat Harleys geluid produceren, stelt de Street een beetje teleur.
Conclusie
Na een week met deze motor gereden te hebben is het mij wel duidelijk dat – bekeken met de ogen van een nieuwe generatie motorrijders uit de stad – vooral deze doelgroep de motor zal waarderen. Voor een doorgewinterde motorrijder zijn de mogelijkheden net te beperkt. Gelukkig mikt Harley ook op deze eerste groep motorrijders met de Street 750. Door een prijs te vragen vanaf 8.700 euro wordt een Harley-Davidson ineens bereikbaar voor een grote groep motorrijders. En Harley-Davidson rekent op een grote groep kopers, voorbeeld hiervan is dat dit model voor de Europese markt wordt geproduceerd in Bawal, India om de productieaantallen te halen. Als basis is dit een vrij kale motorfiets die – zoals een echte Harley betaamd – uitgebreid voorzien kan worden van originele Harley-Davidson accessoires.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 749 cc
Cilinders: 2 cilinder V-Twin
Transmissie: sequentiële zesversnellingsbak
Gewicht: 222 kilo
Nieuwprijs: € 8.700
Plus
+ Stuureigenschappen
+ Freedom-gevoel
+ Nette prijs
Min
– Matige zithouding
– Geluid
Tekst: Maxim Schreefel