Honda wil met de nieuwe CB1000R afwijken van de standaard supersport-afgeleide naked bike. Naar eigen zeggen hebben ze een motorfiets gebouwd die opwindende prestaties combineert met verbluffende esthetiek. Kan de CB1000R dat waarmaken?

Vaak zijn designstudies van auto’s of motoren een stuk gaver dan de modellen die uiteindelijk de showroom bereiken. Maar als we kijken naar CB1000R dan zien we veel gelijkenissen met de CB4 Concept die Honda in 2015 in Milaan liet zien. We vinden het design erg geslaagd. Honda kiest met de Neo Sports Café styling voor zijn eigen weg qua ontwerp. De designers stripten alle designelementen weg en gingen voor een super minimalistische afwerking met veel bewerkt metaal en stoere details. De afwerking staat hierbij op enorm hoog niveau. Het CNC bewerkte motorblok is prachtig en het geheel trekt veel bekijks.Motortest CB1000RRijden
De CB1000R is uitgerust met het blok van de CBR1000RR uit 2006. Niet een op een overigens, Honda heeft flink wat aanpassingen gedaan. Onder andere grotere kleppen, andere nokkenassen en een hogere compressie. Het blok levert nu 145pk en 104Nm aan koppel. Door het hoge koppel is de CB1000R heerlijk om mee te rijden. Je hoeft niet veel te schakelen omdat de vierpitter al vanaf lage toerentallen feilloos reageert op bewegingen van je rechterhand. Boven de 6000 toeren per minuut barst het feest echt los en bereik je met gemak zeer hoge snelheden.

Het frame is ook nieuw ontwikkeld en is kleiner en 2,5 kilogram lichter, met een langere wielbasis. De hele fiets is in totaal 12 kilogram lichter dan zijn voorganger. De zitpositie is fijn rechtop en breed, waardoor je ontspannen rijdt en veel controle hebt. Mede door het gewicht laat de CB1000R zich lekker neutraal besturen. De remmen zijn goed doseerbaar en bieden ruim voldoende stopkracht. Honda rept zelf ook over een verbeterde uitlaatsound, maar wij zouden toch opteren voor een aftermarket pijp. Niet alleen voor de sound, maar ook omdat de standaard uitlaat wel erg groot is en het zicht op de mooie single sided swingarm wegneemt.

Rijmodi
Via het zeer mooi vormgegeven dashboard heb je veel informatie tot je beschikking. Ook kan je ermee schakelen tussen de 4 verschillende rijmodi; regen, standaard, sport en user. Elke modus heeft een andere stand van vermogen, tractiecontrole en motorrem. In de usermodus kun je dit naar eigen smaak inrichten, al duurde het bij ons wel even voor we doorhadden hoe dat moest.

Motortest CB1000RCB1000R+

Honda levert de nieuwe CB1000R in twee verschillende uitvoeringen. Wij reden met de standaardversie, maar voor 1.600 euro extra mag je bij Honda een CB1000R+ ophalen. Dan krijg je onder andere een quickshifter, verwarmde handvatten, een zadelcover, een mini schermpje en covers voor het voorspatbord en de radiator.

Motortest CB1000R

De nieuwe Honda CB1000R maakt de ambities van Honda zeker waar. Het ontwerp is onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. De aandacht die het Japanse merk heeft besteed aan de afwerking maakt de CB1000R begeerlijk en qua prestaties doet hij niet onder voor zijn concurrenten.

Honda CB1000R
Motor: 998 cc viercilinder
Vermogen: 145 pk bij 10.500 toeren
Koppel: 104 Nm bij 8250 toeren
Transmissie:, 6 versnellingen
Aandrijving: achterwiel via ketting
Gewicht voor wegenbelasting: 212 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,8l./100 km
Prijs: 15.858,- euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: