Tussen de gevestigde Europese en Japanse motormerken duiken steeds vaker ‘exotische’ nieuwkomers op. QJMOTOR is er zo een. Dit Chinese merk is al langer in Europa verkrijgbaar, maar pas sinds kort ook in de Benelux. Wij stapten op de QJMOTOR SRV 600 V om te ontdekken waarom je deze motor wel of juist niet zou moeten kopen.
QJMOTOR is voor velen wellicht een onbekende naam. Toch is het merk al sinds 1984 actief in de ontwikkeling en productie van motorfietsen, off-road voertuigen en motorblokken variërend van 50 tot 1.200 cc. En dat merk je als je op de SRV 600 V rijdt. De V4 motor, met vier cilinders in V-opstelling, zorgt voor een heerlijke beleving.
Serieuze ambities
Sinds 2016 valt QJMOTOR onder het Chinese megaconcern Geely, dat ook toonaangevende merken als Benelli, Lotus, smart, Lynk & Co en Volvo onder zijn hoede heeft. QJMOTOR heeft drie fabrieken in China die voldoen aan het IATF 16949-kwaliteitsmanagementsysteem voor het ontwerp, de ontwikkeling, productie en installatie van automotive producten. Daarnaast zijn er tien assemblagefaciliteiten buiten China waar QJMOTOR-motoren worden geassembleerd. In totaal werken er bij zo’n 120.000 mensen bij het bedrijf.
Samenwerkingen met Harley-Davidson (2019), Peugeot Motorcycles (2021) en Kymco (2021), leveranciers zoals Marzocchi (veersystemen), Pirelli (banden), Bosch (systemen) en Brembo (remmen) tonen aan dat de Chinezen het menen; en dat ze alleen het beste willen. Om hun woorden kracht bij te zetten, is QJMOTOR sinds 2022 actief in de Moto3 en Moto2, en sinds 2023 in het World Superbike kampioenschap.
Terug naar de SRV 600 V. De viercilindermotor met een cilinderinhoud van 561 cc zorgt voor een heerlijke grom. Het maximale vermogen bedraagt 68 pk bij 10.500 tpm en het koppel piekt bij 58 Nm bij 8.000 tpm. Dat is een hoog toerental, maar de motor is soepel en krachtig over een breed toerenbereik. Hierdoor hoef je niet constant te schakelen en kun je heerlijk relaxt rijden.
En dat is ook meteen precies waar de QJMOTOR SRV heel goed in is. Hoewel ik een voorkeur heb voor hoge en zwaardere motoren, is de 600 V een motorfiets waarmee je gemakkelijk langere afstanden rijdt. De motor voelt stabiel aan en dat geeft de berijder vertrouwen en het gevoel van controle. Wegrijden vanuit stilstand gebeurt soepel en de acceleratie is voor een cruiser meer dan voldoende. Dankzij de 300 mm dubbele voorremschijven, 260 mm achter remschijven en ABS, staat het 219 kilo wegende gevaarte snel en veilig stil.
Degelijkheid en design
De hoge kwaliteitsnormen van QJMOTOR zijn duidelijk zichtbaar en voelbaar aan de SRV 600 V. Alles ziet er degelijk uit en voelt robuust aan. De looks zijn natuurlijk het eerste wat opvalt. Tijdens elke stop trok de motor bekijkende blikken. De interesse was vooral groot bij een Kawasaki Vulcan-rijder die verbaasd was over de prijs van de QJMOTOR.
De QJMOTOR SRV 600 V kost namelijk € 8.699,-. Dat is maar liefst €2.000,- minder dan de Kawasaki Vulcan-rijder voor zijn motor had betaald. Op de vraag of hij de QJMOTOR had overwogen als hij ervan had geweten, was zijn antwoord een volmondig ‘ja’.
Hoewel de SRV 600 V geen kuip heeft, zorgt de stroomlijn voor een comfortabele rijpositie. De wind trekt, zeker onder de 100 km/u, niet constant aan je armen. Ook na een lange rit stap je fris van de motor. Vervelende trillingen die het rijden onaangenaam maken, zijn er niet. Het standaard zadel zit comfortabel, maar had iets dikker mogen zijn voor nog meer comfort op lange ritten. Achterop zitten is vanwege het korte en smalle zadel geen pretje.
Tijdens het rijden is de informatie op het digitale instrumentenpaneel goed zichtbaar. Vandaag de dag moeten alle elektronische apparaten met elkaar verbonden kunnen worden en ook dat is mogelijk bij de QJMOTOR. Handig is de optie om je navigatie in het instrumentenpaneel weer te geven. En met de USB-aansluiting links onder het balhoofd kun je indien gewenst je smartphone opladen.
Conclusie
Al met al denk ik dat de QJMOTOR SRV 600 V zich uitstekend tussen de gevestigde orde kan nestelen. Met drie jaar garantie zonder kilometerbeperking kun je ook gerust zijn dat je een kwalitatief hoogwaardig product koopt dat voldoet aan de standaarden die je ook bij Japanse, Amerikaanse en Europese merken krijgt. De SRV 600 V is vanaf augustus 2024 verkrijgbaar in de kleuren zwart en grijs.
Motor: 4-Cilinder in V-vorm, DOHC, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 561 cc
Max. Vermogen 68 pk (50 kW) bij 10500 tpm/ 47,6 pk (35kW)
Max. Koppel 54 Nm bij 8.000 tpm
6 Versnellingen, riem
Voorband 130/90-16
Achterband 180/65-16
Voorrem Dubbele schijf ø 300 mm ABS
Achterrem Enkele schijf ø 260mm
Prijs: 8.699,- euro