De Caféracer is een trend die zijn oorsprong vond in de jaren ‘50. Er waren toen nauwelijks sportmotoren, maar de vraag was er wel. Jonge motorenthousiastelingen gingen daarom zelf aan de slag en bouwden hun motoren om tot lichtere en vooral snellere fietsen. Suzuki doet nu hetzelfde met haar SV650 en bouwt hem voor je om naar SV650XA. Een echte Caféracer?

Suzuki wil graag een jong publiek aanspreken. Waar andere fabrikanten kiezen om de jonge motorrijder te lokken met juist modern en strak design, zoals bijvoorbeeld de Husqvarna Vitpilen 401, gooit Suzuki het over een andere, meer historische boeg. Zij grijpen terug naar de de Caféracer tijd en gebruiken hiervoor de SV650, die al sinds 2016 op de markt is. De motor werd aan dit oude tijdsbeeld aangepast door middel van een clip-on stuur, een iets (0,7 liter) grotere tank, speciale zijpanelen, een speciaal zadel, een andere koplamp met kuip en een voorvork met instelbare voorspanning.

Motortest SV650XALooks

Naast de wijzigingen die de XA standaard meekrijgt, hing ons exemplaar ook vol met accessoires. Een aftermarket uitlaatdemper van Arrow, uitlaatlint, andere knippers en een aftermarket kentekenplaathouder. Het maakt hem wel af! De motor oogt zeker van voren totaal anders dan een standaard SV650A. De ronde koplamp met het kuipje en de clip-ons laten de motor echt ogen als een Caféracer. Loop je er echter omheen, dan valt op dat Suzuki aan de achterzijde van de motor niks gewijzigd heeft. Dit is erg jammer, , want nu lijkt de voorkant niet echt bij de veel modernere achterkant te horen. Een gemiste kans.

Rijden

Technisch verschilt de XA niet van de normale SV650. We zijn dus onderweg met een 645 cc V-twin blok. Met 76 pk en 64 Nm aan koppel is het een fijne motor met precies genoeg vermogen. De tweecilinder laat zich gemakkelijk rustig rijden, maar heeft voldoende punch om snelle tussenacceleraties te doen. Hij laat daarbij een lekkere V-twin roffel horen. Soms is het inderdaad leuker om met wat minder vermogen onderweg te zijn. Je kan lekker in de versnellingen doorhalen zonder meteen te hoeven vrezen voor je roze pasje.

Motortest SV650XADoordat Suzuki de XA heeft uitgerust met clip-ons heb je een sportievere rijhouding. Je zit wat verder voorover op het speciale “tuck ’n roll” zadel, dat de Caféracer uitstraling verder vergroot. De XA is een relatief kleine motor met een lage zadelhoogte, dus ook geschikt voor de wat kleinere rijders en rijdsters onder ons.

Door zijn beperkte afmetingen en gewicht laat hij zich ook makkelijk manoeuvreren. Het frame is goed stijf en het rijwielgedeelte ligt stevig op de weg en geeft vertrouwen. Dat doen ook de remmen. De dubbele remschijven voor bieden ruim voldoende stopkracht. Op de Suzuki voel je je meteen thuis, de bediening is prettig en alle knoppen voelen kwalitatief goed aan.

Motortest SV650XA

We begonnen deze test met een vraag: is de SV650XA echt een Caféracer? Als je naar het concept van de jaren ‘50 kijkt, tot een bepaalde hoogte wel. Je neemt een bestaande motor en geeft deze een sportiever uiterlijk. Van ons had Suzuki echter meer mogen aanpassen. Een andere achterkuip, achterlicht en een analoge teller hadden het geheel afgemaakt. De kleine meerprijs van 600 euro ten opzichte van een standaard SV maakt echter veel goed. Voor wie net wat anders wil en gecharmeerd is van de Caféracer look is de SV650XA een uitstekend alternatief!

Suzuki SV650XA

Motor: 645 cc 2cilinder
Vermogen: 76 pk bij 8.500 toeren
Koppel: 64 Nm bij 8100 toeren
Transmissie:, 6 versnellingen
Aandrijving: achterwiel via ketting
Gewicht voor wegenbelasting: 198 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 3,8/100 km
CO2-uitstoot: 89 g/km
Prijs: 8.299,- euro

Deel.

Over de schrijver

Tim Willems

Tim Willems heeft een passie voor snelheid, op twee of vier wielen. Zijn eerste woordje was auto en hij kon al op jonge leeftijd merk en model herkennen aan de koplampen in het donker. In het dagelijks leven is hij IT-er, maar het liefst zou hij fulltime op de weg te vinden zijn.

Laat een reactie na: